حسین صفا، برای علاقه‌مندان به ترانه‌نویسی نامی آشناست بخصوص این که او ترانه برخی از آثار محسن چاووشی را نیز سروده،‌ البته او تاکنون چند مجموعه شعر نیز منتشر کرده و بیش از ترانه‌سرایی، بر شعر متمرکز است. تازه‌ترین کتاب‌های شعر او، عصر یکشنبه رونمایی شد.
کد خبر: ۱۰۲۵۵۵۰

به گزارش جام‌جم، مجموعه شعرهای بی‌وزن حسین صفا با نام «نرگس» و مجموعه غزل‌های او با نام «منجنیق» ـ که نشر نیماژ آنها را به چاپ رسانده ـ با حضور جمعی از شاعران و علاقه‌مندان به شعر، عصر یکشنبه دهم اردیبهشت‌ماه در کافه نام انتشارات نیماژ رونمایی شد.

در این جلسه که با اجرای محسن بوالحسنی، شاعر و روزنامه‌نگار همراه بود، هرمز علی‌پور، لیلا کردبچه، حامد ابراهیم‌پور و مجید معارف‌وند درباره دو کتاب شعر صفا برای حاضران صحبت کردند. هرمز علی‌پور که او را به عنوان یکی از بزرگان نحله شعر ناب از دهه 50 تا کنون می‌شناسیم، با ذکر مقدمه‌ای از غزلسرایی در ایران و اشاره به غزلسراهایی که بعدها به شعر بی‌وزن روی آوردند، گفت: از سال‌های دهه 40 تاکنون کمتر شاعری را سراغ داریم که در حوزه غزل و شعر سپید شاعر خوبی باشد علتش هم این است که پیش از نگاه دوباره به غزل و پیشنهادهای تازه‌ای که در نهضت خاموش غزل از سوی حسین منزوی ارائه شد، غزلسرایان شعر قرن‌ها پیش را تکرار می‌کردند. شاعر مجموعه شعر «الواح شفاهی»، سپس به شعر صفا رسید و گفت: اولین‌بار که با او و شعرش آشنا شدم، چنین افقی که امروز در شعر به آن رسیده را تصور نمی‌کردم. خصوصا موفقیت او هم در غزل و هم در شعر سپید تحسین‌برانگیز است. او غزل را می‌شناسد و توانسته به زبانی امروزی در شعرهایش برسد؛ طوری که انگار با مخاطب خود حرف می‌زند. این نوع نظم، همانی است که مورد نظر نیما بود. بنابراین غزل یا سپید، تفاوتی ندارد. این شاعران‌اند که با هم متفاوت‌اند. این شاعر پیشکسوت در پایان سخنانش شاعران جوان را خطاب قرار داد و گفت: در دوره‌های مختلف، شاعران زیادی ناخواسته قربانی شاعران بزرگ و مطرح شده‌اند. صاحبان صفحات شعر در نشریات، شعرهایی را برای انتشار انتخاب می‌کردند که تکثیر خودشان بود.

سخنران بعدی این مراسم، شاعر دیگری به نام حامد ابراهیم‌پور بود. او با اشاره به مصائبی که غزلسرایان در دهه‌های اخیر با آن روبه‌رو بوده‌اند، گفت: ما در جلسات شعر از سوی شاگردان براهنی و رویایی تحقیر می‌شدیم و به ما می‌گفتند شعر می‌خوانید یا غزل؟ در همان دوره حسین منزوی کتاب‌هایش را در کیسه‌ای پلاستیکی می‌آورد در پارک اندیشه که فروش برود؛‌ در حالی که از بلندگوهای پارک، صدای شعرخوانی مریم حیدرزاده می‌آمد. این شاعر با بیان این که نسل غزلسرای آن دوره، ‌هم از غزلسرایان کلاسیک فحش شنید و هم از شاعران سپید، درباره حسین صفا و آثارش گفت: او پیش از ترانه، غزل می‌نوشت و من او را یک شاعر می‌دانم، نه ترانه‌سرا.

مجید معارف‌وند، دیگر شاعر و منتقد ادبی این مراسم، به ارائه توضیحات فنی درباره کارکرد ریتم، وزن غزل‌ها و ساختار آنها پرداخت. او گفت: کتاب منجنیق ادامه منطقی آثار حسین صفاست و کسی که او و آثارش را بشناسد، انتظار رسیدن او به این نقطه را داشته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها