معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران، با اشاره به اینکه پدیده ریزگردها فراتر از یک بحران است، گفت: دولت پیگیر حل پدیده ریزگردها با منشاء خارجی است.
کد خبر: ۱۰۲۴۴۴۴

به گزارش ایسنا، اسماعیل نجار در اولین همایش ملی بحران دریاچه نمک و پدیده گرد و غبار در حوضه مرکزی ایران افزود: بحث ریزگردها به عنوان یک ابر بحران مطرح است که جان و سلامت مردم را تهدید می کند، به همین دلیل دولت تمام تلاش خود را در مجامع بین المللی به کار می گیرد تا با کشورهای کانون این بحران که در اطراف ایران قرار دارند، مذاکرات موثری را انجام دهد اما حل این مساله در زمان کوتاه امکان پذیر نیست و نتیجه بخش بودن این تلاش ها نیاز به راهبردهای بلند مدت دارد.وی ادامه داد: مشکل امنیتی که در کشورهای همسایه ایران همچون عراق و سوریه وجود دارد باعث شده است، مسئولان این کشورها اهتمام چندانی به حل مساله ریزگردها نداشته باشند و گرد و غبار تولید شده در مناطق بیابانی آن ها وارد ایران شود.

وی با بیان اینکه تغییر اقلیم در کشور یک واقعیت است که به دلایل مختلف از جمله افزایش گازهای گلخانه ای و پاره شدن لایه اوزن و گرم شدن زمین ایجاد شده است، خاطرنشان کرد: صاحبنظران معتقدند که این شرایط کره زمین را از 1.5 تا 1.7درجه سانتیگراد گرمتر کرده است و این امر مشکلاتی را برای مردم جهان به وجود آورده است.نجار اظهار کرد: کشور ایران بر کمربند خشک زمین قرار گرفته است که این تاثیرات بیش از دیگر مناطق جهان کشور را در بر می گیرد که در این میان یکی از تاثیرات مهم، خشکسالی است به طوریکه ایران بیش از 20 سال است که با پدیده خشکسالی دست و پنجه نرم می کند.

*کمبود آب در ایران

وی با بیان اینکه کمبود آب در بخش های مختلف وجود دارد، ادامه داد: همچنین 100 میلیارد متر مکعب آب تجدید شونده همچنان با کمبود آب شرب و صنعت و کشاورزی مواجه است.رئیس سازمان مدیریت بحران کشور بیان کرد: برداشت های بی رویه آب از سفره های زیرزمینی یکی از چالش های جدی است در این راستا برداشت غیر مجاز از چاه های آب تمام دشت های کشور را ممنوع اعلام شد در حالیکه نیاز به امنیت غذایی و اشتغال داریم.

نجار ادامه داد: 350 هزار چاه غیر مجاز در سطح کشور وجود دارد که برداشت های بی رویه از آن کشور را با بحران مواجه ساخته است و در طول این سال ها حتی موفق به مسدود کردن یک چاه غیر مجاز هم نشده‌ایم.

وی اظهار کرد: چاه های مجاز در جهت برداشت آب مدیریت می شود اما نظارتی بر چاه های غیر مجاز وجود ندارد و ما را با بحران همراه می سازد.رئیس سازمان مدیریت بحران کشور خاطرنشان کرد: این چاه های غیر مجاز؛ قنوات، چشمه ها و منابع آبی را از میان برد و امنیت غذایی کشور را نیز تهدید کرد.

نجات دریاچه نمک

وی گفت: دریاچه نمک در حال مردن است و امروز در تلاشیم در جهت جلوگیری از بیابانزایی راهکاری برای نجات آن پیدا کنیم چرا که گرد و غبارهای نمکی به دنبال دارد و تهدیدی جدی است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با تاکید براینکه پدیده ریزگردها اقتصاد، جان و سلامت انسان ها را به مخاطره می اندازد، اظهار کرد: این پدیده در صورت ادامه داشتن، اقتصاد را فلج و مانع از گرده افشانی می شود که خسارات زیادی به محصولات وارد خواهد کرد.

نجار ادامه داد: در بسیاری از کشور ها با کمترین میزان بارندگی بهترین نوع کشاورزی را در اختیار دارند چرا که آن را مدیریت می کنند و ما نیز باید فارغ از نگاه های سیاسی در جهت حل مشکلات ریزگردها، با راهکارهای علمی و پژوهشی در این عرصه گام برداریم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها