ازدیاد گجت‌هایی که این روزها استفاده می‌کنیم، می‌تواند ما را از احتیاطات لازم برای حفظ امنیت و حریم خصوصی غافل کند. یکی از خطرناک‌ترین فناوری‌های عصر ارتباطات، ژئوتگ یا همان لوکیشن است که شاید برای مدیران پیج‌های گردشگری عالی باشد، اما برای بسیاری از افراد دیگر، بیشتر به‌عنوان یک خطر امنیتی و حریمی مطرح است.
کد خبر: ۱۰۲۴۲۸۴

بسیاری از تنظیمات جی.پی.اس باید دستی انجام شود، وگرنه بعید نیست که یک هفته بعد از ثبت جیمیل خود و استفاده از اینترنت، ببینید که خود گوگل، خانه و محل کار شما را بر اساس مقدار زمانی که در آن محل می‌گذرانید، روی نقشه تعیین کرده است! این روزها فرار از چشم مزاحم، راه بی‌نقص و کاملا موثری ندارد؛ اما دست‌کم به لطف یکسری موارد می‌توان از دید آفتابه‌دزدان دنیای هک پنهان شد. با دانلود و نصب اپلیکیشن Tasker برای دستگاه اندرویدی خود می‌توانید قوانینی برای جی.پی.اس تعیین کنید تا طبق آنها روشن و خاموش شود. مثلا می‌توانید به آن فرمان دهید در فاصله خاصی از منزلتان، جی.پی.اس خودکار خاموش شود تا موقعیت دقیق منزلتان مشخص نشود.

کجا جی.پی.اس را خاموش کنیم؟

با قابلیت‌هایی مانند ژئوتگ دوربین و انواع و اقسام نرم‌افزارهای لوکیشن‌مبنایی که روی گوشی‌ها نصب می‌کنیم، واجب است در مواقع زیادی جی.پی.اس را خاموش کنیم. به‌عنوان مثال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

خانه

هنگام مهمانی در خانه دوستان یا اقوام

مدرسه و دانشگاه

پارک یا اماکن تفریحی دیگری که زیاد می‌رویم

محل کار

کلا به این فکر کنید کجا برای شما بیشترین ارزش و اهمیت را داشته و جزئی از زندگی کاملا خصوصی و منحصر به فرد شماست.

Tasker چیست؟

تسکر یک نرم‌افزار پر از امکانات است که خودکارسازی تقریبا تمام امکانات گوشی‌های اندروید را برایتان فراهم می‌کند. البته این نرم‌افزار رایگان نیست (4.32 یورو قیمت فعلی‌ آن است)، اما با یک جست‌وجوی ساده در گوگل، چند لینک از نسخه کامل (و البته غیرقانونی) آن برای دانلود وجود دارد. توصیه ما این است که برای چنین نرم‌افزارهای باارزشی، یک کارت هدیه گوگل‌پلی تهیه کرده و از آن طریق، اصل نرم‌افزار را خریداری کنید.

مدیریت تنظیمات جی.پی.اس

در تسکر، راه‌های متعددی برای تقویت حریم خصوصی در برابر جی.پی.اس وجود دارد. برای هر عملکرد خاص، یک فعال‌ساز خاص وجود دارد. همین دست شما را باز می‌گذارد تا انواع فرامین را به نرم‌افزار بدهید و نگران تداخلشان در کار هم نباشید. از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

روشن کردن جی.پی.اس به محض باز کردن یک برنامه خاص. (و غیرفعال کردن به محض بستن آن برنامه)

خاموش کردن جی.پی.اس به محض اتصال به یک شبکه وای‌فای خاص

خاموش کردن جی.پی.اس در مواقع خاصی از روز. (شاید هم در مقاطع منظم، به منظور اطمینان از خاموشی جی.پی.اس)

خاموش کردن جی.پی.اس در زمانی که برنامه تقویم‌تان از حضور شما در محلی خاص خبر می‌دهد.

خاموش کردن جی.پی.اس در نزدیکی یک محل خاص.

در ادامه چگونگی استفاده از تسکر برای تنظیم فعال‌ساز مکانی را شرح می‌دهیم.

تنظیم فعال‌ساز مکانی

تسکر را که باز کنید، با یک فهرست پروفایل روبه‌رو می‌شوید که در اصل، همان فعال‌سازهای وظایف مورد نظر شما هستند. دکمه New را زده و سپس Location را از فهرست گزینه‌ها انتخاب کنید.

روی نقشه زوم کرده و محلی را که می‌خواهید جی.پی.اس در محدوده‌اش غیرفعال شود، بیابید. سپس باید دامنه تعریف کنید. با تعریف دامنه یا Radius، به محض ورود به شعاع محدوده مورد نظر، جی.پی.اس به‌طور خودکار خاموش خواهد شد. همانطور که در تصویر می‌بینید، کاربر 500 متر دامنه تعریف کرده است.

تسکر قادر است ورود شما به دامنه مورد نظر را هم از طریق داده‌های جی.پی.اس و هم داده‌های دِیتا یا اینترنت اپراتوری شما تشخیص دهد. توصیه می‌کنیم هر دو گزینه را روشن کنید. سپس تسکر از شما می‌خواهد یک اسم برای این context یا بافت تعریف کنید. ترجیحا اسمی برایش بگذارید که یادآور محل انتخاب‌شده‌تان باشد.

سپس باید یک وظیفه یا task برای پروفایل ساخته شده تعریف کرده یا بیفزایید. اگر پیش از این تنظیمی برای خاموش کردن جی.پی.اس ساخته باشید، می‌توانید همان را استفاده کنید، اما برای ساختن یک تنظیم جدید، روی Add new ضربه زده و نام وظیفه مورد نظر را تعریف کنید.

سپس، روی علامت + ضربه زده و یک ورودی جدید بسازید. از فهرست گزینه‌ها، Misc را انتخاب کرده و سپس GPS را بزنید. دقت کنید روی OFF باشد و سپس Done را بزنید. به صفحه اصلی وظیفه برخواهید گشت. لازم نیست چیز دیگری اضافه کنید. فقط Done را بزنید تا تنظیمات‌تان ذخیره شود.

از حالا به بعد، هر بار که به محدوده مورد نظر ـ منزل، محل کار یا هر چه ـ نزدیک شوید، جی.پی.اس شما به طور خودکار خاموش خواهد شد.

روشن کردن مجدد جی.پی.اس

توصیه می‌کنیم برای روشن کردن مجدد جی.پی.اس دستگاه همراه خود، از همان دکمه فعال‌سازی موجود در منوی اصلی گوشی کمک بگیرید، اما همچنان می‌توانید یکسری وظیفه در تسکر تعریف کنید تا در زمانی خاص یا به محض ورود به محدوده‌ای دیگر، خودش روشن شود.

ساده‌ترین راه برای روشن کردن مجدد جی.پی.اس، استفاده از یک وظیفه خروج یا exit task در پروفایل اصلی تسکر است. پروفایل را باز کنید. وظیفه یا عملی که توسط آن فعال می‌شود با تیک سبز مشخص شده است. رویش ضرب زده و گزینه Add an exit task را انتخاب کنید. بقیه مراحل مثل مورد قبل است، با این تفاوت که در این وظیفه، حالت جی.پی.اس را روی On
می‌گذاریم. البته باز هم تاکید می‌کنیم دادن وظیفه روشن کردن خودکار جی.پی.اس به برنامه‌ای که از اول قرار بوده برای حفظ حریمتان، به منظور خاموش کردنش به کار برود، چندان منطقی به نظر نمی‌آید بخصوص از این رو که با داشتن تنظیم روشن‌سازی خودکار، هر بار از محدوده مشخصه خارج شوید،
جی.پی.اس به کار می‌افتد، در حالی که شاید نیازی به آن نباشد و همین موجب مصرف بیهوده باتری گوشی شود. اما هیچ چیزی بلااستفاده نیست و حتی شاید این تنظیم هم در جایی به کارتان بیاید!

کاربردهای دیگر

کاربرد تسکر را دست‌کم نگیرید. فقط به درد خاموش و روشن کردن
جی.پی.اس نمی‌خورد. با آن می‌توانید کارهای دیگری از جمله موارد زیر نیز انجام دهید:

غیرفعال کردن دسترسی به 3G در سفرهای بین‌المللی

نمایش فهرست خرید به محض رجوع به فروشگاه محبوب

خاموش کردن جی.پی.اس در مکان‌های خاص

سیاوش شهبازی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها