در مراسم یازدهمین سالروز ملی فناوری هسته‌ای که دیروز با حضور رئیس‌جمهور، رئیس سازمان انرژی اتمی، وزیر امور خارجه و نمایندگان و سفرای کشورهای خارجی برگزار شد، از دو دستاورد سازمان انرژی اتمی رونمایی شد.
کد خبر: ۱۰۱۷۷۶۸

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، طراحی و ساخت یاتاقان مغناطیسی فعال و طراحی و ساخت و تست پمپ کندانس دمای بالا RG مورد نیاز واحد اول نیروگاه اتمی بوشهر، دو دستاورد مهم سازمان انرژی اتمی بود که در مراسم دیروز رونمایی شد.

همچنین در این مراسم، سه مرکز تولید و توسعه رادیوداروهای سیکلوترون در استان البرز، مرکز بومی پرتودهی صنعتی در قزوین و پروژه خردایش و پرعیارسازی سنگ اورانیوم مجتمع معدنی ساغند با حضور رئیس‌جمهور و به صورت ویدئوکنفرانس بهره‌برداری شد.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور با اشاره به این‌که فناوری هسته‌ای برای کشور ضرورت است، گفت: 42 پروژه در طول سال 95 یعنی در طول یک‌ سال اخیر به ثمر نشسته است و این نشان می‌دهد فناوری هسته‌ای برای کشور ضروری است و این‌که رهبر معظم انقلاب همواره بر ادامه این فناوری تاکید می‌کردند تاکید و اصراری درست و بحق بوده است.

رئیس‌جمهور اظهار کرد: دنیا می‌خواست به بهانه‌های مختلف فناوری هسته‌ای را از ما بگیرد و می‌خواست به بهانه‌های واهی پرونده ما را به شورای امنیت سازمان ملل متحد ببرد.روحانی افزود: مردم ما که در طول سال‌ها با فریادها، عمل، صبر و استقامتشان گفته‌اند که انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست، شعار، سخن و آرمان درستی را دنبال می‌کردند.

وی تصریح کرد: در نمایشگاهی که امروز دایر شده است سانتریفیوژ آی‌آر 8 را مشاهده کردیم که با تزریق گاز یو‌اف 6 با حدود 70 هزار دوز و با قطر 25 کار می‌کند که نشان می‌دهد سرعت خطی‌اش چقدر زیاد است؛ اینها کارهای بزرگی است.

روحانی اظهار کرد: این تلاش‌ها نشان داد که حقوق ملت ایران از کف خیابان به لوزان، ژنو و وین و از آنجا به سازمان ملل متحد برده شد و در همان نقطه‌ای که حقوق ملت تضییع شده بود حقوقمان تصویب شد که این کاری عظیم است.

رئیس‌جمهور افزود: اگر ایستادگی ملت ایران، رهنمودهای مقام معظم رهبری و هنرمندی دیپلمات‌های ارزشمند کشورمان و در رأس آن آقای دکتر ظریف نبود، این کار ممکن نمی‌شد.

باید اختلافات را کنار بگذاریم

روحانی گفت: اگر ما در کنار هم اختلافات را کنار بگذاریم و به تعبیر عامیانه، اگر ما با هم بسازیم، می‌توانیم کشورمان را بخوبی بسازیم.

رئیس‌جمهور افزود: چرا توانستیم در برابر فشار و تحریم دنیا بایستیم؟ به علت وحدتمان، انسجاممان، صبرمان، تحملمان، ایستادگی مان و به قول معروف جا نزدیم و عقب‌نشینی نکردیم، ایستادیم و از رهبری اطاعت کردیم. به خاطر انسجام و وحدتمان و حمایت ملتمان توانستیم در مذاکرات هسته‌ای پیروز شویم.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود مجددا با محکومیت حمله موشکی آمریکا به سوریه بدون اجازه مجامع بین‌المللی عنوان کرد: رئیس‌جمهور آمریکا به چه حقی و منطقی از دریای مدیترانه به یکی از شهرهای سوریه دستور پرتاب موشک می‌دهد؟ معلوم است دنیای امروز دنیای قانون نیست و از آن بدتر، کشورهایی در منطقه خاورمیانه هستند که علاوه‌بر تروریست‌ها در سوریه برای تجاوز آمریکا و رئیس‌جمهور این کشور کف می‌زنند و تشویق می‌کنند. نوبت شما هم می‌رسد؟ چرا متجاوز و دشمن را تشویق می‌کنید؟

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها