استرس یا فشار روانی بخشی اجتناب ناپذیر از زندگی امروزه است. در حالی که اندکی از استرس طبیعی و یا حتی ضروری است، اما میزان زیاد آن می تواند کیفیت زندگی و سلامت انسان را دستخوش تغییر کند
کد خبر: ۱۰۱۷۱۷
و این نکته ای است که تقریبا همه ما می دانیم اما آنچه نمی دانیم یا کمتر می دانیم چگونگی غلبه بر این وضعیت ویرانگر است.
با شناخت دلایل بروز استرس و یادگیری مهارت های مدیریت آن می توان آثار منفی این عامل روانی را به حداقل رساند. با توجه به تفاوت های فردی اشخاص و چگونگی کار و زندگی آنها، راههای کارآمد کنترل استرس متفاوت است.
روشهای ارائه شده در زیر جزو راهکارهای عمومی اما موثر در کنترل فشار روانی است که می تواند مفید واقع شود.
ورزش : تمرینات مداوم ورزشی و انجام نرمشهای بدنی.
نوشتن: تخلیه ذهنیات و درونیات شخص با نوشتن که تحقیقات نیز موید تاثیر مثبت آن در کاستن از فشارهای روانی است.
بیان احساسات و بروز عواطف: صحبت کردن ، خندیدن ، گریستن و حتی نشان دادن عصبانیت و خشم بخش مهمی از فرآیند بهبود عاطفی شخص است.
انجام کارهای لذت بخش: یک سرگرمی یا تفریح سالم و هدفمند به آرامش شما کمک می کند بویژه اگر در فعالیت های گروهی خیریه شرکت کنید.
انجام حرکات آرامش بخش (ریلکسیشن): تمرینات هوازی (تنفسی)، نرمشهای کششی، ماساژ، یوگا و... موثر است.
ورزش ها و فعالیت های ذهنی: خودهیپنوتیزمی ، تلقین مدیتیشن ، استفاده از تخیل و تصور، گوش دادن به موسیقی آرام بخش و شوخ بودن و مزاح کردن. چند راهکار زیر نیز برای کاستن از میزان استرس در زندگی مفید و موثر است.
تکنیک مدیریت زمان: برنامه ریزی و اولویت بندی برای انجام کارها و تعهدات کارایی و کارآمدی شما را افزایش می دهد.
انتخاب شیوه صحیح زندگی: بین کارایی خود و تعهداتتان تعادل برقرار کنید و به اندازه بخورید و به اندازه استراحت کنید. سیگار نکشید و سعی کنید الکل مصرف نکنید.
از حمایت دوستان و خانواده بهره ببرید: افرادی که از شبکه حمایت قوی عاطفی برخوردارند در مواجهه با چالشهای زندگی موفق تر عمل می کنند.
نحوه تفکر خود را تغییر دهید: از افکاری که تولید استرس می کنند دوری کنید. تکنیک حل مساله و مشکل را تمرین و راههای برقراری ارتباط موفق را در خود تقویت کنید.

مترجم: جواد عبدالله پور
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها