وقتی در میان بهت و ناباوری، ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا رسید و وارد کاخ‌سفید شد، پرسشی که برای کارشناسان سیاسی مطرح شد این بود که آیا ساختارهای داخلی آمریکا با ترامپ سازگار خواهد شد؟ و آیا توان تحمل ترامپیسم را دارند؟ اولین واکنش‌ها حاکی از آن بود که این سازگاری وجود ندارد. بلافاصله بعد از اعلام پیروزی ترامپ در انتخابات، ساختارهای اجتماعی واکنش نشان دادند و اعتراضات و مخالفت‌های گسترده‌ای با ترامپ آغاز شد.
کد خبر: ۱۰۰۸۴۳۷
ترامپ لای جرز ساختارها

ترامپ این واکنش‌ها را به مخالفان سیاسی و رسانه‌های وابسته به آنها نسبت داد و حمله گسترده به رسانه‌هایی را آغاز کرد که مخالفت‌ها با ترامپ و پایگاه اجتماعی ضعیف او را منعکس می‌کردند. از این‌رو جنگی بین رسانه‌های منتقد و ترامپ شکل گرفت.

بعد از ورود ترامپ به کاخ سفید و آغاز به کار به عنوان رئیس‌جمهور، ساختارهای سیاسی و حقوقی واکنش نشان دادند. ترامپ با انتخاب افراد کابینه خود حساسیت‌ها را برانگیخت. این حساسیت‌ها بود که موجب شد مایکل فلین، مشاور امنیت ملی ترامپ در کمتر از یک ماه از زمان آغاز به‌کار خود مجبور به استعفا شود. علت استعفای فلین، انتشار گزارش‌هایی بود که نشان می‌داد قبل از شروع به‌کار به عنوان مشاور امنیت ملی آمریکا، با سفیر روسیه در آمریکا گفت‌وگو کرده و درباره کاستن از تحریم‌های روسیه و بهبود روابط کاخ سفید با مسکو پس از آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ، وعده‌هایی داده است، اما واکنش‌ها با استعفای فلین متوقف نشد. پس‌لرزه‌های آن دامن جف‌سشنز، وزیر دادگستری آمریکا را هم گرفت.

وزیر دادگستری آمریکا متهم است در زمان رقابت‌های انتخاباتی آمریکا دو بار پنهانی با سفیر روسیه در واشنگتن تماس گرفته و گفت‌وگو کرده، اما در جلسه بررسی صلاحیتش در مجلس سنای آمریکا برای تصدی پست وزارت دادگستری دروغ گفته و این تماس‌ها را انکار کرده است. با فشارهای ناشی از افشای این تماس‌ها، جف سشنز مجبور شد از مسئولیت تحقیق درباره پرونده اتهام ارتباط ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ با روسیه کناره‌گیری کند، اما با این کناره‌گیری فشارها بر او پایان نیافته و سشنز نیز مانند فلین در اولین ماه انتخابش به عنوان وزیر کابینه ترامپ برای استعفا تحت فشار قرار گرفته است.

فشار ساختارهای داخلی آمریکا تنها بر اطرافیان ترامپ محدود نبوده و خود رئیس‌جمهور جدید را نیز تحت فشار گذاشته است. ترامپ در اولین ماه ریاست جمهوری‌اش قانون جنجالی مهاجرت را امضا و به اجرا گذاشت. رئیس‌جمهور آمریکا هرگز فکر نمی‌کرد فرمانش روی زمین بماند، اما اینچنین شد. فرمانی را که او برای جلوگیری از ورود اتباع هفت کشور به خاک آمریکا صادر کرد، از سوی «جیمز رابرت» یکی از قضات فدرال شهر سیاتل ایالت واشنگتن آمریکا لغو شد. دولت ترامپ برای لغو حکم این قاضی، دست به‌کار شد، اما دادگاه تجدیدنظر حکم دادگاه بدوی فدرال را تائید کرد و رئیس‌جمهور مجبور شد اعلام کند قانون مهاجرتی جدیدی را تنظیم و اعلام خواهد کرد.

واکنش‌ها و حساسیت‌هایی که در روزهای شروع کار دولت ترامپ به اقدامات و برنامه‌های این دولت بروز کرد، نشان می‌دهد ترامپ و ترامپیسم چندان با ساختارهای آمریکا سازگاری ندارد و به همین دلیل موجب برهم خوردن تعادل نظام سیاسی آمریکا شده است؛ وضعیتی که نتیجه آن بی‌ثباتی سیاست‌های آمریکا خواهد بود و این امر واکنش‌های منفی بین‌المللی در قبال سیاست‌های آمریکا را در پی داشته است، پیامدی که بی‌اعتباری بین‌المللی را برای این کشور رقم خواهد زد. با این وضع تحمل حضور ترامپ و اطرافیانش در کاخ سفید برای ساختارهای آمریکا سخت خواهد شد. ترامپ در این جنگی که با ساختارهای آمریکا در گرفته، تحت فشار است تا از مواضعش کوتاه بیاید و بکوشد خود را سازگار با ساختارهای آمریکا نشان دهد. در غیر این صورت بعید نیست این گفته هنری کسینجر، وزیر خارجه اسبق آمریکا اتفاق بیفتد: «باید به ترامپ فرصت داد تا اهداف مثبتِ احتمالی خود را پیگیری کند، اما همچنان که در دهه‌های گذشته بارها دولت‌های بی‌کفایت را ساقط کرده‌ایم، ممکن است دوباره این اتفاق رخ دهد».

دکتر حاکم قاسمی

عضو هیات علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
م.م
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۵
۰
۰
كاش ما هم مثل كسینجر عمل می كردیم
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها