همایش ژئوپلیتیک و اهمیت راهبردی خلیج فارس صبح امروز (دوشنبه) در دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش برگزار شد.
کد خبر: ۱۰۰۶۹۲۳
همایش ژئوپلیتیک و اهمیت راهبردی خلیج فارس در دانشگاه جنگ ارتش

به گزارش جام جم آنلاین از دفاع پرس، همایش ژئوپلیتیک و اهمیت راهبردی خلیج فارس با حضور دانشجویان دوره‌های 11 و 27 دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش (دافوس آجا) از سوی موسسه مطالعات ژئوپلیتیک تاریخ و جغرافیای خلیج فارس در سالن امیر سرلشکر شهید ولی الله فلاحی این دانشگاه برگزار شد.

در این همایش تخصصی که با حضور امیر سرتیپ دوم خلبان «حمید محمدحسین» جانشین دانشگاه دافوس و امیر سرتیپ دوم «حمید کریمی» معاون پژوهش این دانشگاه برگزار شد، دانشجویان حاضر با علل تلاش برای تغییر نام خلیج فارس، اسناد و مدارک بین المللی و خلیج فارس از آغاز تا امروز آشنا شدند.

آشنایی با مسایل سرزمینی در خلیج فارس (جغرافیایی سیاسی دریایی)، نام خلیج فارس بر پایه اسناد تاریخی و نقشه‌های جغرافیایی، اسناد نام خلیج فارس میراثی کهن و جاودان از دیگر موضوعاتی بود که دانشجویان دافوس از آن بهره‌مند شدند.

همچنین در حاشیه اجرا و برگزاری این همایش یک روزه نمایشگاه کتابی با موضوعات خلیج فارس و امنیت، دریای پارسی در سفرنامه سیاحان، سیاست امنیتی آمریکا در خلیج فارس، خلیج فارس در نگاه ایرانیان، جزایر سه گانه ایرانی در خلیج فارس، دیدگاه‌های شورای همکاری خلیج فارس، ژئوپلیتیک منطقه خلیج فارس و نام خلیج فارس در منابع بین النهرینی، منشور کوروش بزرگ، کتیبه داریوش و نوشته‌های نویسندگان یونان و روم باستان بر پا شد.

خلیج فارس منطقه استراتژیکی با وسعتی در حدود 237 هزار و 473 کیلومتر مربع است که در دوران باستان گهواره مهمترین تمدن‌های جهان یعنی تمدن جیرفت، پارس و بین النهرین بوده و نخستین امپراتوری تاریخ یعنی امپراتوری هخامنشیان در قرن پنجم پیش از میلاد از کرانه‌های همین دریا برخاسته است.

امروزه نیز خلیج فارس با تامین 40 درصد نفت دنیا به مرکز صدور انرژی به کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه تبدیل شده که همین ذخایر عظیم هیدروکربنی، این منطقه را به محل تقابل قدرت‌های منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای تبدیل کرده است.

تنگه استراتژیک هرمز با پهنای حدود 40 کیلومتر گلوگاه این منطقه حساس می‌باشد و ایران با دارا بودن بیشترین سواحل در خلیج فارس، پیشینه تاریخی عظیم و موقعیت ژئوپلیتیکی مناسب قدرت برتر در این منطقه بشمار می‌رود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها