عضو کارفرمایی شورای‌عالی کار در گفت و گو با جام جم آنلاین :

رقم حداقل هزینه معیشت مبنای تعیین دستمزد سال آینده نیست

محاسبه هزینه های سبد معیشت کارگران در تعیین حداقل دستمزد سال 96 قوت گرفت و قرار است در جلسه امروز کارگروه تخصصی مزد هر یک از سه ضلع شرکای اجتماعی(دولت، کارگران، کارفرمایان) نرخ پیشنهادی خود از سبد معیشت را ارائه دهند تا با توافق طرفین هزینه نهایی این سبد نهایی شود.
کد خبر: ۱۰۰۶۳۴۱
محاسبه هزینه معیشت کارگران در تعیین حداقل دستمزد قوت گرفت

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین ، هر چند بر اساس ماده ۴۱ قانون کار، در تعیین حداقل دستمزد دو فاکتور تورم و معیشت باید مورد توجه قرار گیرد اما در سالهای گذشته نرخ های دستمزد بدون توجه به هزینه معیشت زندگی کارگران و بر اساس چانه زنی تعیین شده است .

سال گذشته با وجودی که نمایندگان جامعه کارگری در جلساتی که با نمایندگان کارفرمایی و دولت داشتند همواره تاکید داشتند که حداقل دستمزد کارگران با توجه به تورم های انباشت شده باید بین یک میلیون و 800 تا 3 میلیون تومان تعیین شود،اما در نهایت آنچه برای سال 95 مصوب شد اختلاف فاحشی با این رقم داشت ، به طوریکه حداقل دستمزد سال 95 با افزایش 14 درصدی 812 هزار و 164 تومان تعیین و تصویب شد .امسال نیز برای تعیین حداقل دستمزد سال 96 بحث های مختلفی در میان است و در کارگروههای بررسی دستمزد که از حدود سه ماه پیش آغازشده نمایندگان کارگری حداقل دستمزد کارگران را با توجه به هزینه معیشت برای سال آینده بین دو میلیون و ۶۰۰ تا سه میلیون و ۳۰۰ هزار تومان برآورد کرده اند که امید می رود امسال نیز همانند سال گذشته ملاک تعیین دستمزد فقط نرخ تورم رسمی اعلام شده از سوی بانک مرکزی نباشد .

بر اساس ماده ۴۱ قانون کار، در تعیین حداقل دستمزد دو فاکتور نرخ تورم و هزینه معیشت مورد توجه قرار گرفته است اما تاکنون نرخ های دستمزد بدون توجه به هزینه معیشت زندگی کارگران و بر اساس چانه زنی تعیین شده است.

عقب افتادگی حقوق و دستمزد

جامعه کارگری بر این باوراست که عقب افتادگی دستمزد کارگران در سالهای گذشته نسبت به نرخهای تورم سالانه باعث شده تا فاصله بوجود آمده بین دستمزد و حداقل معیشت برروی هم انباشت و این عقب افتادگی به بیش از 60 درصد برسد .

به گفته جامعه کارگری شکافهایی که از سال 83 در دستمزد ها ایجاد شده باعث عقب افتادگی دستمزد کارگران شده است و اگر از آن سالها شکافهای بوجود آمده نسبت به تورم لحاظ می شد هم اینک با انباشت عقب افتادگی در دستمزدها مواجه نبودیم . به گفته آنها 17درصد از عقب افتادگی دستمزدها از زمان دولت هشتم و مابقی هم از زمان دولت نهم و دهم باقی مانده است و اگرچه در سه سال گذشته دولت یازدهم هر سال چند درصدی بیشتر از نرخ تورم دستمزد را افزایش داد اما این رویکرد نیز باعث جمع شدن این شکاف نشد و امروز چیزی در حدود 60 درصد، دستمزدها نسبت به هزینه معیشت کارگران عقب است.

امسال برای نخستین بار،شرکای اجتماعی پیش از ورود به موضوع دستمزد، عزم خود را برای تعیین اقلام و هزینه های سبد معیشت کارگران جزم کردند تا درمورد هزینه سبد معیشت به توافق برسند.

بر همین اساس، بررسی هزینه سبد معیشت به عنوان مبنای تعیین حداقل دستمزد سالانه قرار گرفت و از نخستین جلسه ستاد مزد ۹۶ که از اواسط آذرماه در وزارت کار آغاز شد، محاسبه هزینه سبد معیشت در دستور کار سه گروه قرار گرفت.

در نهایت پس از چندین جلسه در جلسه هفته گذشته ستاد مزد ، سه گروه کارگری، کارفرمایی و دولت در کلیات مولفه‌های تاثیر گذار بر سبد معیشت خانوار به توافق رسیدند و تعداد و نوع اقلام سبد معیشت نیز در این جلسه با توافق سه گروه نهایی شد.

در جلسه هفته گذشته این کارگروه قرار شد هر یک از سه ضلع شرکای اجتماعی(دولت، کارگران، کارفرمایان) با بررسی و محاسبات لازم، نرخ پیشنهادی خود از سبد معیشت را در امروز (دوشنبه ۹ اسنفد) ارائه دهند تا در نهایت با توافق طرفین هزینه سبد معیشت نهایی شود.

بر اساس این گزارش، برآیند محاسبات گروه های کارگری از هزینه سبد معیشت بین ۲ میلیون و ۶۰۰ تا ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان برآورد شده است.

علی اکبر عیوضی فعال کارگری در گفت و گو با خبرنگار جام جم آنلاین پرداختن به بحث هزینه معیشت خانوار را علاوه بر توجه به نرخ تورم در بحث تعیین دستمزد ضروری دانست و اظهار داشت : متاسفانه در سالهای گذشته در تعیین دستمزد کارگران، بیشتر نرخ تورم ملاک قرار گرفته است، درحالیکه بر اساس ماده 41 قانون کار علاوه بر مولفه تورم برلزوم توجه به هزینه معیشت و حداقل های زندگی یک کارگر نیز تاکید شده است . خوشبختانه امسال در جلسات بررسی دستمزد بحث معیشت کارگران نیز مد نظرقرار گرفته است .

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه شورای عالی کار برای سال 96 درتعیین دستمزد توجه به معیشت کارگران راهدف گذاری کرده است، گفت :امید می رود با تعاملی که با دولت می شود بتوان یک افزایش دستمزد مناسب و قابل قبولی رابرای سال آینده شاهد باشیم.

عیوضی تاکید کرد: با توجه به وضعیت موجود و پایین بودن قدرت خرید کارگران ؛ شاخص معیشت کارگران بر مولفه تورم درتعیین دستمزد اولویت دارد و دولت هم مصمم است دستمزدها را با توجه به معیشت کارگران لحاظ کند و امیدواریم پایان سال 95 و در دولت یازدهم دستمزدهایی که برای سال آینده تعیین می شود بر اساس معیشت و قدرت خرید کارگران باشد.

با توجه به جلسات کارشناسی برگزار شده با حضور شرکای اجتماعی در شورای عالی کار از جمله نماینده کارفرمایی، به این نتیجه رسیده ایم که هر میزان قدرت خرید کارگران تقویت شود باعث خواهد شد که خرید کالاهای داخلی نیز افزایش یابد که این خود منجر به رونق تولیدات خواهد شد .

سیما رادمنش - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱۷
كارگر با تجربه
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۹
۰
۰
باشه امسال هم حداقل میشه 1 میلیون و وسلام .
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۹
بهتون قول میدم زیر یك میلیون هممون سركاریم میگی نه نگاه كنید
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۹
۰
۰
تا كی باید خودمون رو گول بزنیم آیا؟؟؟؟؟
من
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۹
خودمان را گول نمی زنیم گول مان می زنند چه بخواهیم و نخواهیم .
سید علی
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۹
۰
۰
سلام
لطفا نفری چهار - پنج میلیون مستقیم بریزید تو حساب این كسایی كه تو جلسه باید حضور داشته باشن تا دیگه تو جلسه نیان و این همه الكی كارگرای بدبختو دلخوش نكنن و اموال بیت المال و با پول حق جلسه و اضافه كاری و دوركاری و خرید میوه و آبمیوه و هزینه سفر و .... از بین نبرن چون آخرش همیشه معلومه كه چی میشه حقوق بر اساس نرخ تورمی كه بانك مركزی از خودش در میاره مشخص میشه نه این جلسه های الكی!!!!!!
مریم
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۹
۰
۰
این همه جلسه میذارن ، بحث میكنن واسه خودشون رقم تعیین میكنن آخر سر نهایت 812 میشه 912 الكی وقت خودشون تلف میكنن.بدبخت ما كارگرها كه مجبوریم با این مقداری خیلی كم بسازیم با مكافات زندگیمون بچرخونیم.ناشكری نمیكنم اما واقعا سخت
كارگر
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۹
۰
۰
امیدوارم...
حسین
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۹
۰
۰
احتمالا 12% اضافه میكنن خلاص . مبلغ 2600 تا 3300 خیلی خیلی بعیده حداكثر میشه 1 تومن
مجید نوش ایادی
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۹
۰
۰
متاسفانه شب عید همه قشنگ حرف میزنند بر اساس ماده ۴۱ قانون كار، در تعیین حداقل دستمزد دو فاكتور تورم و معیشت باید مورد توجه قرار گیرد ولی هیچ وقت فكر این قشر نیستند بخدا به بیش از 10 میلیون جمعیت كارگر خیانت میشه
كارگر
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۹
۰
۰
به نام خدا
انشاالله
ولی عمرا
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۹
۰
۰
خدا كنه این قوت گرفتن باز هم مثل همیشه از ریشه نخشكد .
افشین
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۹
۰
۰
سركاری اخر همون 10 درصد را به حقوق اضافه میكنن دلتان را به این حرف ها خوش نكند توقع خودتان را بالا نبرید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۹
۰
۰
مدیران ما در همه چیز باهوش و... ولی زمانیكه پای عمل به میان میاد اینه حق مظلوم ... و شب عید و ... بگذار چنین باشد و خدایی تا شاید ...
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۹
۰
۰
باسلام : با حق اولاد و مسكن شاید برسد به یك میلیون و چهل هزارتومان
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۹
۰
۰
باسلام دوستان و همكاران گرامی من هم مثل شما كارگرم ولی از خدامه كه هیچ افزایش حقوقی نداشته باشیم چون این افزایش فقط یك بهانه است كه به دنبال آن سایر چیزهای دیگر از قبیل مواد غذایی و پوشاك را گران كنند و اگر دقت كنید می بینید بازنده این افزایش فقط قشر كارگر جامعه است چون از یك طرف با این افزایشها كارفرما مجبور می شود كه از تعداد پرسنل كم كند یا سایر مزایای دیگر را قطع میكند و یك مورد دیگر آنكه وقتی در سر سال حقوقها 10 درصد افزایش می یابد سایر چیزها از جمله مواد غذایی پوشاك آب برق گاز و غیره بیشتر از آن 10 درصد حقوق من و شما افزایش می یابد پس متضرر این افزایش كه دولت از كیسه خلیفه خرج میكند فقط خود كارگران و كارمندان میباشند دولت اگر میخواهد افزایش حقوق برای كارمندان و كارگران قائل شود بیاید مالیات را حذف كند سهم بیمه را كم كند نه اینكه به كارفرما فشار بیاورد كه خیلی از آنها مجبور به بستن كارخانه ها و كارگاه شوند
محمد
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۲۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۰
چه افزایش حقوق باشه یا نباشه افزایش قیمت ها وجود داره. پس بهتره ...
مجید
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۱
۰
۰
ولی به نظر من این سال حقوقها بهتر از سالهای قبل میشه.یكی به این خاطر كه سال دیگه انتخابات پیش رو داریم و افزایش حقوق از طرف دولت تبلیغ خیلی خوبیه برای این دولت دلیل دیگه با افزایش حقوق كارگری زمینه برا قطع یارانه هموارتر میشه و از اونطرف هم مشكل ركورد كه الان گریبانگیر كشوره تا حدودی از بین میره.به هر حال بذارین این سال هم خودمونو اینطوری دلخوش كنیم
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها