سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
به گزارش جام جم آنلاین، سهولت در استفاده، پرداخت الکترونیکی کرایه و قیمت بسیار پایین، از ویژگی های بارز این سرویس های آنلاین است ویژگی هایی که رقیبانش که سابقه ای بسیار دیرین در امر حمل ونقل شهری دارند از آن بی نصیب هستند از این رو بیم آن دارند که شاید از صحنه حمل ونقل شهری خارج شوند.
اسنپ و تپسی در واقع نسخههای بومی اپلیکیشن اوبرهستند که چند سالی است در آمریکا فعالیت می کند اوبر از سال ۲۰۰۹ کار خود را آغاز کرده است و اکنون در بیش از ۴۰ کشور جهان فعالیت دارد. این شرکت که مالکیت هیچ یک از یک خودروهای سرویس دهنده را ندارد، ۲۰ درصد از درآمد هر سفر را بر میدارد و ۸۰ درصد مابقی را به راننده میدهد. در واقع این شرکت تنها با طراحی یک اپلیکیشن و مدیریت سفرها سود آوری را آغاز کرد. «اوبر» هم در ابتدای فعالیت خود مخالفینی داشت. در سال ۲۰۱۴ و در همان روزهای نخست ورود اوبر به آلمان، فرمانداری پایتخت این کشور، رای به ممنوعیت فعالیت آن داد و این حکم همچنان نیز برقرار است. در ماه ژوئن همان سال نیز رانندگان تاکسی در لندن، پاریس و مادرید دست به کار شدند و پرچم مخالفت با این سرویس را برافراشتند. اما با تمام این مخالفتها «اوبر» همچنان ایستادگی کرد و اکنون به یکی از قطبهای حملونقل جهانی تبدیل شده است.
مریم رجبی یکی از شهروندانی که زیاد از سرویس حمل ونقل شهری استفاده می کند در باره تاکسی های اینترنتی که این روزها به اسنپ وتپسی معروف است، می گوید: از زمانیکه این تاکسی های آنلاین را شناختم خیلی راحت شدم چون دیگر معطل ماشین نمی مانم . قبلا مواقعی که هوا بارانی یا برفی بود و حتی زمانهایی که به دلیل اعیاد خیابان ها شلوغ و پرترافیک می شد تاکسی های تلفنی ماشین نداشتند و باید ساعت ها منتظر می ماندم و اگر هم خیلی عجله داشتم به ناچار بر سر خیابانها ماشین می گرفتم ولی اکنون دیگر همیشه ماشین در دسترس است.
وی می افزاید: غیر از این موضوع مهم دیگر قیمت آن است که مناسب تر از تاکسی های تلفنی است. برای من کارمند چندان به صرفه نیست که بتوانم از تاکسی های تلفنی استفاده کنم هزینه های آنها بالاست ولی اسنپ وتپسی به نسبت قیمت های معقول تری دارند من حتی بیشتر اوقات برای رفتن به سر کار از تاکسی های آنلاین استفاده می کنم.
این شهروند تهرانی ادامه می دهد: الان دنیا دنیای رقابت است خوب تاکسی های تلفنی هم قیمت خود را کاهش دهند آنوقت خواهند دید که مشتریان آنها نیز زیاد خواهد شد.
پشیمان نیستیم
میلاد منشی پور مدیرعامل تپسی در گفت وگو با جام جم آنلاین در باره چگونگی ورود این سامانه هوشمند با بازار کار ایران می گوید: ایران تقریبا یکی از آخرین کشورهایی است که ازورود تکنولوژی تاکسی های آنلاین بهره مند شده است.در واقع کشورهایی چون پرو ،هند ،عربستان ،امارات و حتی ونزوئلا مدتهاست از این تکنولوژی استفاده می کنند.
وی می افزاید: ما حدودا 8 ماهی است که وارد بازارکار ایران شده ایم پیش از ما حدود 2سال ونیم قبل اسنپ در ایران راه اندازی شده بود که فعالیت چشمگیری نداشت . اسنپ متعلق به یک شرکت آلمانی به نام «ایزی تاکسی» است که در ابتدا به دلیل مشکلاتی که داشت چندان خوب عمل نکرد. تا اینکه ما به عنوان بنیانگذاران تپسی که 3 نفر بودیم و برای ادامه تحصیل به آمریکا رفته بودیم تصمیم گرفتیم این تکنولوژی را وارد بازار کار ایران کنیم .با شروع فعالیت ما اسنپ نیز وارد بازار رقابت شد و اکنون سفرهای درون شهری ما و اسنپ در روزها به دهها هزار تا می رسد.
منشی پور با اشاره به اینکه خلا چنین سرویسی در ایران کاملا حس می شد می گوید:ما در ابتدای ورود مجوز خود را از شرکت دانش بنیان دریافت کردیم و اکنون نیز جزو شرکت های دانش بنیان قرار داریم.پس ازآن تلاش کردیم هر مجوزی که لازم بود بگیریم نظیر مجوز از اتحادیه فناوران رایانه و همچنین مجوز «ای نماد» متعلق به شرکت تجارت الکترونیک را دریافت کردیم فقط مجوز فضای مجازی اصناف تهران مانده که هنوز موفق به دریافت آن نشده ایم البته پرونده آن تشکیل شده و حتی به تایید هم رسیده ولی گفته اند به دلیل حساسیت های موجود فعلا نمی توانیم مجوزی صادر کنیم.
وی در باره مخالفت آژانس ها و تاکسی های تلفنی با فعالیت آنها می گوید: آنها می گویند ما مسئول حمل ونقل شهری هستیم لذا شما باید زیر مجموعه ما قرار بگیرید درحالیکه ما یک شرکت کامپیوتری هستیم و در زمینه تولید و توزیع نرم افزار فعالیت می کنیم.
مدیرعامل تپسی در پاسخ به این پرسش که چنین مخالفت هایی روی نحوه وکیفیت کارشان تاثیر نگذاشته است می افزاید: ما داریم روی تار مویی راه می رویم. تکنولوژی بسیار خوب و پیچیده ای ساخته ایم و به آن نیز افتخار می کنیم تیمی را دور خود جمع کرده ایم که اگر این سرویس آنلاین نبود الان نیمی از آنها در خارج از کشور بودند. از طرفی توانستیم تعداد زیادی راننده را بکار بگیریم و حدود 25هزار شغل ایجاد کنیم. با این وجود دائما دچار استرس هستیم که چه اتفاقی برای ما خواهد افتاد و آیا این نیروهایی که اینجا جمع کرده ایم بیکار خواهند شد؟
از وی این پرسش مطرح شد که گفته اید شما و دوستانتان در آمریکا موقعیت کاری بسیار خوبی داشته اید آیا این مخالفت ها شما را از انجام چنین فعالیتی در ایران پشیمان نکرده است؟ پاسخ داد:نه پشیمان نیستم زمانی که به ایران بر می گشتیم می دانستیم که که کار چندان آسانی نیست ولی آمدیم و ادامه دادیم و امیدمان را نیز از دست نمی دهیم.
وی همچنین ازدر نظر گرفتن تسهیلات و امکانات جدید تپسی برای مشتریان در ماههای آینده خبر داد.
ورود تاکسی ها به ناوگان تاکسی های اینترنتی
در حالیکه هر از چندگاهی این دو سامان هوشمند مورد تهدید قرار می گیرند و بحث تعطیلی و توقیف آن مطرح می شود، یک عضو شورای شهر تهران اخیرا اعلام کرد: قرار است تاکسی ها به تدریج به سامانه اسنپ و تپسی وارد شوند.
محسن سرخو عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه رضایت شهروندان شرط موافقت با ادامه فعالیت تاکسی های اینترنتی است، گفت: رضایت مردم برای ما بسیار مهم است، مخالفتی با فعالیت آنها نداریم اما این شرکت ها باید موجبات امنیت مردم را هم فراهم کنند و برهمین اساس، جلساتی را با مسوولان این دو شرکت برگزار کرده ایم که درباره نحوه جذب رانندگان، نوع خودرو، خدمات و سرویس ارایه شده و غیره با یکدیگر به بحث و تبادل نظر بپردازیم.
وی با بیان اعلام آمادگی این دو شرکت برای جذب تدریجی تاکسی ها گفت: یکی از این شرکت ها ٢٠ هزار و دیگری ١٠ هزار خودروی شخصی را به کار گرفته است که اگر رانندگان تاکسی مایل به فعالیت در قالب این دو شرکت باشند، می توانند به سازمان تاکسیرانی مراجعه کنند.
سرخو با بیان اینکه نیازی نیست این دو شرکت زیر نظر شهرداری یا تاکسیرانی شکل بگیرد، گفت: البته باید سازوکاری باشد تا موجبات امنیت مردم را هم فراهم کنند. استفاده از تاکسی ها در ناوگان شان رانندگان تاکسی را ترغیب به استفاده از تاکسی های مدرن تر می کند.
عضو شورای شهر تهران ادامه داد: وقتی تاکسی ها زیرمجموعه اپلیکیشن ها شوند، تقویت خواهند شد، چون درآمدشان بیشتر و مصرف سوخت شان کمتر می شود و از سوی دیگر، موجبات آسایش مردم را فراهم می کند. این نحوه خدمات دهی به طور قطع باعث کاهش آلودگی هوا و ترافیک تهران می شود، چون آژانس ها وقتی مسافر می برند، در راه بازگشت مسافر سوار نمی کنند اما آژانس های موبایلی در راه بازگشت هم مسافر می برند.
اقبال شاکری دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران روز گذشته نظر متفاوتی دارد و می گوید: شرکت هایی نظیر اسنپ بازار را به دست گرفته اند که آثار و تبعات خوبی به همراه نداشته است زیرا بیشتر آژانس ها تعطیل شده اند.
سها روحانی /جام جم آنلاین
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد
آدمهای كوته فكر همه جا هستند مهم مردم 10 میلیونی و آلودگی هوا هستش یا...............