دومین دور رایزنی های جداگانه هیات های نمایندگی ایران با هیات های روسیه و سوریه در نشست سوری آستانه 3 عصر امروز (چهارشنبه) در پایتخت قزاقستان برگزار شد.
کد خبر: ۱۰۰۲۶۶۵
برگزاری دور دوم مذاکرات جداگانه هیات ایرانی با هیات های روسی و سوری

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، در نشست حسین جابری انصاری معاون امور عربی و امور آفریقای وزارت امور خارجه و الکساندر لاورنتیف نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه، مسائل مطرح و در دستور کار سومین نشست سوری آستانه بررسی شد.
هیات های ایران و روسیه همچنین در این نشست آخرین رایزنی ها را در باره همگرایی مواضع برای مذاکرات عمومی فردا با هدف برقراری آرامش در سوریه بررسی کردند.
روز گذشته نیز دو هیات در مذاکرات نخست، مسائل مختلف مربوط به دستور مذاکرات را بررسی کردند.
همچنین دومین دور گفت وگوهای هیات های ایران و سوریه امروز در آستانه برگزار شد.
جابری انصاری و بشار جعفری سفیر و نماینده دائم سوریه نزد سازمان ملل متحد و سرپرست هیات اعزامی این کشور به آستانه در دور دوم رایزنی های خود آخرین تحولات و روند مذاکرات آستانه و برنامه اجلاس را مورد تبادل نظر قرار دادند.
جابری انصاری همچنین عصر دیروز با بشار جعفری دیدار و گفت وگو کرد.
نشست آستانه 3 نیز مانند دو اجلاس قبلی با محوریت اجرای آتش بس فراگیر در سوریه و راهکارهای آن برگزار می شود که ایران، روسیه و ترکیه بانیان این مذاکرات هستند.
مطابق برنامه اعلام شده، هیات اردن و سازمان ملل در این نشست حضور دارند و آمریکا هم مانند قبل به عنوان ناظر در مذاکرات سوری-سوری حضور می یابد.
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز روز دوشنبه در مسکو، گفت: نشست دو روزه آستانه 3، در برگیرنده هدف گذاری های تهران، مسکو و آنکارا بانیان مذاکرات است.
نخستین دور مذاکرات چندجانبه آستانه روزهای چهارم و پنجم بهمن ماه به ابتکار ایران، روسیه و ترکیه با حضور نمایندگان دولت و گروههای مسلح برگزار شد و برای اولین بار نمایندگان دولت قانونی سوریه رودرو با نمایندگان معارضان مسلح مذاکره کردند.
10 روز پیش هم هیات های کارشناسی روسیه، ایران، ترکیه و نمایندگان سازمان ملل نشست دوم را در آستانه برگزار کردند که در آن اجرای توافق های مربوط به برقراری آتش بس، ساز و کار نظارت موثر بر آن و تدابیر اعتمادساز بررسی شد.
آتش بس فراگیر کنونی از 10 دی ماه با طراحی ایران، روسیه و ترکیه سه کشور پشتیبان مذاکرات آستانه برقرار شده که در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل نیز مورد تائید قرار گرفته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها