گشایش بازارهای جهانی روزنه‌ای برای بازگشت به روزهای طلایی بازار فرش ایران است که ارزآوری، اشتغالزایی و تثبیت جمعیت در روستاها و مناطق عشایری از کمترین مزایای آن است اما فرش کهگیلویه و بویراحمد با گره مشکلات بافته می شود.
کد خبر: ۹۹۸۹۱۵

به گزارش ایرنا، بر اساس آمارهای ارائه شده تار و پودهای فرش ایرانی که میراث دار سه هزار ساله هنرمندی انگشتان زنان و مردان کشورمان است، در 10 سال گذشته جایگاه خود را به لحاظ بالاترین رتبه صادرات فرش از دست داد و از چهار میلیارد دلار درآمد سالانه به یک میلیارد دلار و با آغاز تحریم‌ها به 300 میلیون دلار در سال رسید.

در این سال‌ها هند توانست جایگاه نخست صادرات فرش به آمریکا را به دست آورد و اکنون فرش دستباف هند به لحاظ کیفیت و رنگ بندی در زمره بهترین فرش‌های جهان قرار دارد.

بر اساس این آمارها در حال حاضر سهم ایران از صادرات جهانی فرش 29 درصد و سهم کشور هند 21 درصد است.

*فعالیت یک میلیون نفر در تولید فرش ایرانی

بر اساس آمار موجود در 6 ماهه نخست امسال بیش از 2 هزار و 300 تن فرش دستباف به ارزش 134 میلیون دلار به کشورهای مختلف صادر شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش 18 درصد و وزن 11 درصد رشد دارد.

از فروردین تا آبان امسال ارزش صادرات فرش ایرانی به آمریکا 50 میلیون دلار بوده است که این رقم در سال قبل صفر بود.

یک تولید کننده فرش ساکن شهرستان بویراحمد گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد با 70 هزار نفر جمعیت عشایری و وجود 2 میلیون واحد دامی و امکان تأمین مواد اولیه صنعت بافندگی از تولیدات بومی، تولید فرش دستباف ظرفیت‌های فراوانی برای تولید دارد.

عصمت کشاورز افزود: در صورت وجود بازار مناسب گلیم و گبه بافندگان این استان قابلیت تبدیل به تابلو فرش نفیس صادراتی را دارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: جذب تاجران و سرمایه گذاران توانمند برای بازاریابی و فروش تولیدات هنرمندان این استان نیازی اساسی است.

داریوش دیودیده با اشاره به ظرفیت‌های این استان برای تولید دست بافته‌های سنتی گلیم و گبه افزود: تنوع بخشی به طرح‌ها و تولیدات ضرورت دیگری است که برای مشتری پسند شدن و فراهم شدن زمینه صادرات باید مورد توجه باشد.

کارشناس فرش اداره کل صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد معتقد است که تولید سالانه سه هزار متر مربع فرش و گلیم نفیس می‌تواند از ظرفیت‌های اقتصادی، صادراتی و ارزآور باشد، اما این کالا از این استان صادر نمی‌شود.

سید رضا مشیری اظهار داشت که تولید فرش و گبه 35 تا 45 رج از بافتنی‌های مرسوم در کهگیلویه و بویراحمد بیشتر در بازار داخلی اصفهان، شهرکرد و شیراز عرضه و از طریق تجار دیگر استان‌ها صادر می‌شود.

وی ارزش ریالی هر مترمربع فرش را 12 میلیون ریال ذکر کرد و افزود: تولیدات فرش در کهگیلویه و بویراحمد از گمرک این استان به دلیل نبود تجار فعال صادر نمی‌شود.

وی تصریح کرد که دلیل فراهم نبودن برخی بسترها ازجمله نبود بازار مناسب تولید فرش در کهگیلویه و بویراحمد به‌رغم اهمیت اقتصادی و اشتغالزایی دچار رکود است.

مشیری اظهار کرد: بیشترین فرش دستباف کهگیلویه و بویراحمد در مناطق روستایی «سادات محمودی» شهرستان بویراحمد، شهرستان‌های لنده و گچساران تولید می‌شود.

وی تصریح کرد که از سه هزار بافنده فرش و گبه این استان 1800 نفر فعال هستند و 1117 نفر از این تعداد از پوشش بیمه اجتماعی برخوردارند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: سالانه 300 هزار مترمربع صنایع‌دستی داری از سوی 6 هزار هنرمند این استان تولید و روانه بازارهای مصرف می‌شود. محمود باقری اظهار داشت:32 نوع صنایع دستی در این استان تولید می‌شود که گلیم، جاجیم و گچمه مهمترین این رشته‌هاست.

وی بیان کرد: کهگیلویه و بویراحمد دومین استان تولید کننده گبه ایران است و بر اساس آمار 95 درصد از هنرمندان صنایع داری در این بخش مشغول فعالیت هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها