کرمان در یک قدمی ریزگردها

فریاد تاغزارها را بشنوید

بروز پیاپی پدیده ریزگردها در شرق و جنوب کرمان در حالی فزونی یافته است که گرد وغبار گاه گاهی به شهر کرمان نیز سرک می کشد و تاغزارهای اطراف شهر تنها سد شهر و کویر هستند.
کد خبر: ۹۸۸۲۷۷

کرمان یکی از استان های نیمه بیابانی کشور است و عرصه های شمالی و شرقی این استان به شدت تحت تاثیر وجود کویر لوت قرار دارد، به طور طبیعی متوسط بارندگی سالیانه در کرمان 129 میلیمتر است که در سال های اخیر این مقدار نیز محقق نشده برای مثال در شهر کرمان در سال جاری فقط دو میلیمتر باران باریده است در حالیکه در سال گذشته در همین بازه زمانی در این شهر 68 میلیمتر بارش ثبت شده بود.

در چنین شرایطی بیابانزایی در کرمان یکی از مخاطره هایی است که این شهر یک میلیونی را تهدید می کند و در مقابل این تهدید تنها یک سد شهر کرمان را محافظت می کند و آن 37 هزار هکتار تاغزاری است که شهر را از هجوم گسترده شنهای روان در امان نگاه داشته است.

این تاغزار دقیقا برای انجام همین وظیفه سال ها قبل در اطراف شهر به صورت دست کاشت ایجاد شده اند، نخستین نهال های تاغ در اطراف کرمان در سال 46 کاشته شده و آخرین باری که این تاغ ها احیا و کشت مجدد انجام شد سال 85 بود.پس از بروز خشکسالی شدید در کرمان و بروز پیاپی پدیده ریزگردها با منشاء داخلی در استان کرمان بخصوص در شرق استان شهرهایی مانند ریگان، فهرج، نرماشیر و بم در وضعیت نامناسب قرار گرفتند، هر چند سرچشمه این شن های روان رودخانه ها و تالاب های خشک شده استان کرمان است اما بادهای 120 روزه سیستان و شن های روان استان سیستان و بلوچستان نیز هر از چند گاهی به استان کرمان سرک می کشند و زندگی مردم را تیره و تار می کنند.در جنوب استان کرمان نیز پس از خشکسالی و سدسازی بر روی جازموریان حالا بزرگترین حوزه آب ریز جنوب کرمان بیابانی بی آب و علف شده است که گفته می شود بستر این تالاب چهار استان را در معرض ریزگردها قرار داده است و شهرستان های هفتگانه جنوب استان کرمان نیز این روزها روزگاری جدید را تجربه می کنند و آسمان شهرهاشان گاه گاهی پر از خاک می شود.

*کرمان در میانه مثلث ریزگردهای

در شمال استان کرمان نیز بیابان های بین استان کرمان و یزد کانون ریزگردها شده اند و شهرستان انار را تهدید می کنند و شهر کرمان در میانه این مثلث بیابانزایی و ریزگردها قرار گرفته است.

مردم شهر کرمان نیز بارها شاهد بروز این پدیده بوده اند که برای بسیاری از اهالی شهر تازگی دارد.

اگر به وضعیت جغرافیایی شهر کرمان نیز نگاهی گذرا بیندازیم می بینیم که تاغزارها دقیقا در کانون های بیابانی اطراف شهر شکل گرفته اند که به گفته سالمندان شهر کرمان قبل از وجود این درختان با وزش اندک بادی شهر کرمان مملو از خاک می شده است. اهمیت وجود این تاغزارها نه به لحاظ ایجاد فضای سبز و دیدگاه های زیست محیطی بلکه به لحاظ اهمیت زیستی به هیچ عنوان قابل مقایسه با هیچ آورده دیگری نیست.

اما هر روز خبرهای ناگواری از این درختان به گوش می رسد، یک جا نخاله های ساختمانی بر روی این درختان خالی می کنند، جای دیگر افراد نا آگاه درختان را آتش می زنند، سوی دیگر شهر ساختمان ها دیوار به دیوار تاغ ها شده اند و گاهی خبرها حاکی از تخلیه فاضلاب در این بخش از اطراف شهر کرمان است.

در محور هفت باغ هر روز تاغ های جدیدی غیب می شوند و مکان تفریحی جدیدتری جای آن ها را می گیرد و گاهی هم خبر می رسد که قرار است هکتارها از این درختان را از جا بکنند و جایش بیمارستان بسازند!

این روزها اما خبر جدیدی به گوش می رسد که یکی از اعضای شورای شهر کرمان را نیز نگران کرده است و از رسانه ها خواسته است به این مساله ورود کنند و جلوی تخریب تاغ ها را بگیرند.منصور ایرانمنش در آخرین جلسه شورای شهر کرمان گفته است که گزارش هایی را دریافت کرده است که عده ای به بهانه هرس درختان در حال قطع شاخ و برگ درختان در برخی از قسمت های تاغ های کرمان به خصوص در محدوده قائم آباد هستند.ایرانمنش در این خصوص به خبرنگار مهر می گوید: باید تحقیق شود که این افراد با چه مجوزی اقدام به آنچه هرس درختان گفته می شود، می کنند.

وی تصریح کرد: کرمان در معرض ریزگردها قرار دارد و تنها عامل نجات شهر نیز همین درختان هستند و در صورت ادامه تخریب کرمان، با پدیده غیر قابل کنترلی روبه رو می شود که قابل جبران نخواهد بود.

این عضو شورای شهر کرمان گفت: ما از مسئولان دستگاه های ذی ربط انتظار داریم از این سرمایه ملی مراقبت کنند و جلوی تخریب ها را بگیرند.

وی افزود: گزارش های مردمی حاکی از این است که عده ای با نام هرس درختان در حال قطع شاخ و برگ درختان هستند و باید در این زمینه مطالعه و تحقیق صورت گیرد.

ایرانمنش ادامه داد: تاغزارها برای مردم شهر کرمان حکم زندگی را دارد و قطع این درختان یعنی اینکه پشت دروازه شهر یک کانون ریزگرد ایجاد شود.

وی همچنین به تخلیه زباله در اطراف شهر اشاره کرد و افزود: نباید به افراد سود جو اجازه داده شود منابع شهر را از بین ببرند و با توجه به مشخص شدن مکان های مصوب تخلیه نخاله ساختمانی باید با چنین اقداماتی برخورد قانونی انجام شود.

*اهمیت زیست محیطی درختان برای کرمان

مدیر منابع طبیعی شهرستان کرمان نیز با اشاره به مخاطراتی که این جنگلها را تهدید می کند در جلسه با محوریت تاغزارها در کرمان گفته است که تاغزارها محل تخلیه‌ زباله نیست وجود این درختان در کاهش آلاینده‌های زیست محیطی و نیز تثبیت شن‌های روان و کاهش ریزگردها برای شهر کرمان بسیار مهم است.

رحمت الله باقری نسبت به تخریب این تاغ ها هشدار داده است و خواستار توجه بیشتر مردم و مسئولان شهر کرمان در خصوص نگهداری از این جنگل ها شده است.

وی از مردم خواسته است در صورت مشاهده هر گونه تعرض به جنگلها مسئولان را در جریان
بگذارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها