پیچش بیضه از اورژانس‌های پزشکی است که اگر در مدت شش ساعت عمل جراحی نشود، سبب از بین رفتن بیضه می‌شود. بیضه دارای یک طناب یا بند است که به آن آویزان است و داخل این طناب شریان بیضه وجود دارد که مسئول خون‌رسانی به بیضه است. حالا اگر بیضه دچار چرخش شود، طناب نیز می‌چرخد و شریانی که به بیضه خون می‌رساند به علت پیچیدن دور خود مسدود می‌شود و اگر جریان خون شریانی هر عضوی قطع شود، آن عضو در عرض چند ساعت از بین می‌رود.
کد خبر: ۹۸۶۹۵۵

شایع‌ترین علت پیچش بیضه یک اختلال مادرزادی است که در آن بیضه بخوبی به کیسه بیضه متصل نشده و حول طناب خود می‌چرخد. از طرفی 65درصد بیماران، پسران 12 تا 18 ساله هستند و باقی موارد معمولا زیر 30 سالگی اتفاق می‌افتد، ولی بروز آن در هر سنی امکان‌پذیر است. همچنین یک اصطلاح به نام پیچش متناوب بیضه وجود دارد که در آن بیضه هر از گاه دچار پیچش شده و خود به خود هم بر طرف می‌شود. این بیماران نیز نیاز به عمل جراحی دارند. این در حالی است که بعضی بیماران بخصوص پسر بچه‌ها از بیان کردن مشکل خود خجالت می‌کشند و وقتی از درد به خود می‌پیچند، در مقابل این پرسش که چه مشکلی دارید، اظهار می‌کنند که دل درد دارند.

علائم پیچش بیضه

شایع‌ترین علامت، درد ناگهانی در بیضه است که با دست زدن به بیضه زیاد می‌شود و بیضه به لمس بشدت حساس است. همچنین چون طناب بیضه می‌پیچد بیضه بالاتر می‌رود و چون بیضه عصب‌گیری مشترک با دستگاه گوارش دارد، این بیماران ممکن است دچار تهوع و استفراغ شوند. بسیاری از علائم پیچش بیضه با علائم عفونت حاد بیضه مشترک است ولی در عفونت حاد، بیضه بیمار تب‌دار بوده و کیسه بیضه معمولا قرمز می‌شود و در آزمایش ادرار، علائم عفونت ادراری را می‌توان دید. از طرفی پیچش بیضه در فصل سرما بیشتر دیده می‌شود.

تشخیص پیچش بیضه

اگر فرزند شما به ناگهان دچار درد بیضه شود یا خود شما ناگهان دچار درد بیضه شوید، باید بلافاصله نزد متخصص بروید در غیر این صورت زمان طلایی درمان را از دست خواهید داد. بنابراین باید جایی را برای مراجعه انتخاب کنید که احتمال می‌دهید در آنجا بیماری پیچش بیضه در اسرع وقت تشخیص و درمان خواهد شد. پزشک معمولا با معاینه می‌تواند به تشخیص برسد. اگر زمان کافی وجود داشته باشد و در همان مرکز سونوگرافی داپلر وجود داشته باشد، سونوگرافی می‌تواند پیچش شریان بیضه و مسدود شدن آن را نشان دهد ولی به تجربه بنده نباید وقت را تلف کرد و بیمار باید به طور اورژانس تحت عمل جراحی قرار گیرد تا بیضه خود را از دست ندهد. اگر هم حین عمل متوجه شویم بیمار پیچش بیضه نداشته است، هیچ چیز را از دست نداده‌ایم. گاهی بعضی پزشک‌ها با دست رفع پیچش انجام می‌دهند ولی این که این کار چقدر موفقیت‌آمیز است مشخص نیست و اگر 24ساعت از پیچش بیضه بگذرد، شانس نجات بیضه صفر است.

و اما درمان

درمان رفع پیچش، جراحی است. حین جراحی اگر بیضه از قبل از بین رفته و سیاه شده باشد، آن را در می‌آورند. در هر صورت باید حین جراحی بیضه طرف مقابل که سالم است توسط جراح به پوست کیسه بیضه ثابت شود تا بعدها دچار پیچش نشود.

دکتر محمدرضا صفری‌نژاد

جراح و متخصص بیماری‌های کلیه و مجاری ادراری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها