گفت‌وگو با مجید مظفری، بازیگر «خوب، بد، جلف»

جاعل اسکناس نیستم!

با مجید مظفری، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون

ازدواج را آسان و ساده کنیم

مجید مظفری از جمله بازیگرانی است که سال‌ها در عرصه سینما و تلویزیون فعالیت مستمر داشته است.
کد خبر: ۹۸۴۷۹۹

او فعالیت هنری خود را از سال 1352 شروع کرد و با ایفای نقش در آثار سینمایی چون سایه‌های هجوم، مسافران، سگ‌کشی، کفش‌هایم کو، روی خط صفر، تقاطع، جنگ نفت‌کش‌ها، ساوالان و... توانست به جایگاه مطلوبی دست یابد.او همچنین در کارنامه بازیگری خود در تلویزیون نیز بازی در مجموعه‌هایی چون شاه کلید، انقلاب زیبا، بعد از روز آخر، خانه‌ای در تاریکی و... را ثبت کرد.

آقای مظفری شما آرام آرام به عنوان بازیگری میانسال شناخته می‌شوید، می‌خواهم بدانم در این سن ترجیح می‌دهید بیشتر در چه نقش‌هایی بازی کنید؟

البته پیش از این که به این سوال پاسخ دهم باید یک نکته‌ای را بگویم و آن این که شاید سنم بالا رفته باشد، اما هنوز احساس جوانی و اشتیاق در من هست، درست مثل روز اولی که وارد این عرصه شدم. کما این‌که همین الان که دارم با شما صحبت می‌کنم از باشگاه برمی‌گردم، ورزش را ترک نکرده‌ام و سعی کرده‌ام در زندگی همیشه سلامت و شادابی خود را حفظ کنم، به همین دلیل دلم می‌خواهد یک نقش اکتیو و فعال را بازی کنم،نه این که به‌عنوان مثال در نقش پدری از کار‌افتاده که قلبش درد می‌کند، حضور یابم. درعین‌حال از بازی در فیلم‌ها و سریال‌های اجتماعی لذت می‌برم، بویژه آثاری که با دستمایه قرار دادن مسائل روز،چالش‌هایی را پیش روی مخاطب ایجاد و برای او سوال طرح می‌کند.

دختر شما نیکی مظفری اخیرا وارد عرصه بازیگری شده، خود شما به‌عنوان بازیگری که سال‌ها در این عرصه فعالیت کرده‌اید، فراز و نشیب‌ها، تلخی‌ها و شیرینی‌های این حوزه را چشیده‌اید چه توصیه‌ای به او می‌کنید؟ آیا به او که تمایل به بازیگری و ادامه راه شما دارد از مشکلات این مسیر برایش می‌گویید؟

بله، گفته‌ام و خود او هم می‌داند که بازیگری شغلی است که حاشیه امن ندارد و نمی‌توان با اعتماد به این شغل، تمام عمر خود را در آرامش و رفاه گذراند. خودم وقتی به گذشته برمی‌گردم، فکر می‌کنم اشتباهاتی مرتکب شده‌ام، می‌توانستم در کنار فعالیت در عرصه بازیگری، حاشیه امن و ممر درآمد دیگری هم برای خود داشته باشم تا زمان‌هایی که پیشنهاد کاری ندارم، از رهگذر شغل دیگر زندگی‌ام را بگذرانم، ولی به‌خاطر این که تمام شوق و عشقم بازیگری بود از این فکرها به دور بودم. البته جدیدا به این فکر افتاده‌ام که هرچند دیر ولی به فکر درآمدزایی دیگری برای خودم باشم. به‌هرحال همیشه به او می‌گویم که نمی‌شود به این شغل اعتماد کرد و همان‌طور که شما در سوال اشاره کردید این شغل هم مثل تمام مشاغل دیگر پستی و بلندی‌ها و سختی‌های خودش را دارد. در واقع شغل بازیگری برای من در سال‌های اخیر این‌طور بوده که گاهی چهار سال یک‌بار به پروژه‌ای دعوت شده و کار کرده‌ام. خب! بازیگری که تمام‌وقت و انرژی و زندگی خود را فقط صرف این حرفه می‌کند، با این شرایط چطور می‌تواند از عهده مخارج زندگی بربیاید! در حال‌حاضر خود من بابت بازی در چند پروژه چند سال است که طلب دارم، دستمزد عقب افتاده‌ام هم به حدی نیست که نشود آن را پرداخت کرد، خیلی راحت می‌توانند وصول کنند و دستمزد مرا بدهند، ولی این مساله تا امروز که میسر نشده است.

از این بحث که بگذریم، دیدگاه‌تان نسبت به مشکلات اجتماعی مثل ازدواج چیست؟ این سوال را از این جهت مطرح می‌کنم چون برخی معتقدند ازدواج در جامعه ما دارد کمرنگ می‌شود؟

ببینید ازدواج در حالی شکل می‌گیرد که دو جوان بتوانند نسبت به آینده اقتصادی خود تا حدودی امیدواری داشته باشند، متاسفانه امروز شرایط به‌گونه‌ای شده که به‌واسطه مشکلات اقتصادی و دغدغه‌های زندگی، ازدواج برای جوانان دشوار شده است، در سال‌های اخیر بحث ازدواج آسان و سبک مطرح شده که اگر به مرحله عمل برسد خیلی هم خوب است، ولی مساله این است ازدواج آسان هم با دشواری‌هایی روبه‌روست و نمی‌توان انتظار داشت که جوانان به این سادگی تن به ازدواج بدهند، باید کاری کنیم که ازدواج ساده و آسان شود.

در سال‌های اخیر بحث کاهش سرانه مطالعه کتاب در رسانه‌ها بکرات مطرح می‌شود، ارتباط خود شما با کتاب چطور است؟

با وجود آماری که دراین زمینه ارائه می‌شود همیشه ورزش و مطالعه را در زندگی‌ام جاری کرده‌ام. تصورم بر این است ملتی که می‌خواهد به فرزانگی و سعادت دست یابد، باید به جای آن که روزانه چندین ساعت از وقت خود را صرف گذراندن در شبکه‌های اجتماعی کند، نیم ساعت در روز کتاب بخواند، واقعیت این است ملتی که کتاب نخواند چیزهای زیادی را به مرور زمان از دست خواهد داد.

آزاده صالحی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها