به بهانه پخش مستند «بابا مهدی» از شبکه 3

روایت دیدار؛ همدلی در محضر دوست

خرداد سال گذشته، رهبر معظم انقلاب با جمعی از خانواده‌های شهدای حرم، دیدار و گفت‌وگو داشتند که این دیدارها از زمستان سال گذشته در قالب یک مجموعه مستند با عنوان «روایت دیدار» از شبکه سه پخش شده است.
کد خبر: ۹۸۴۱۴۳

تازه‌ترین قسمت این مجموعه مستند با نام «بابا مهدی» امشب ساعت 21 و 30 دقیقه به علاقه مندان ارائه می‌شود و برای اولین بار تصاویری از دیدار رهبر معظم انقلاب با خانواده شهید مهدی نوروزی را نمایش می‌دهد.

مستند «روایت دیدار» به تهیه‌کنندگی سید فرشاد حسینی و کارگردانی حمید شعبانی‌ تولید می‌شود.

آوازگنجشک‌ها برای بابا مهدی

از دیدار رهبر معظم انقلاب با خانواده‌های شهدای حرم، اخبار کوتاهی منتشر شده بود و کمتر کسی در جریان جزئیات این دیدارها قرار داشت تا این که اواسط دی ماه سال گذشته حمید شعبانی و همکارانش بر آن شدند که این دیدارها را در قالب یک مجموعه مستند به تماشاگران تلویزیون ارائه کنند. طراحی اولیه برنامه انجام شد و آرام آرام ساختار برنامه «روایت دیدار» شکل گرفت.

سیدفرشاد حسینی درباره این مجموعه مستند به جام‌جم می‌گوید: سه فصل از این مجموعه ساخته و پخش شده است؛ فصل اول ابوسجاد نام دارد که دیدار رهبر معظم انقلاب با خانواده شهید هادی کجباف از شهدای اهواز است؛ فصل دو با نام «آواز گنجشک‌ها» دیدار خانواده شهید حسین بادپا را نمایش می‌دهد و «حرم تا حرم» فصل سوم این مجموعه است که به دیدار خانواده شهید محمد مهدی مالامیری کجوری از قم اختصاص دارد.

براساس اظهارات حسینی، فصل چهارم این مجموعه با نام «بابا مهدی» درباره شهید مهدی نوروزی است که همزمان با روز بصیرت و در آستانه سالروز شهادت شهید مهدی نوروزی از تلویزیون پخش می‌شود.

این تهیه‌کننده درباره مستند روایت دیدار توضیح می‌دهد: این مستندها خیلی کوتاه به زندگی شهدای نامبرده می‌پردازد اما تمرکز اصلی بر دیدار خانواده‌های هر شهید با رهبر معظم انقلاب است و نتیجه و احساسی که از این دیدار دریافت کرده‌اند.

همنشینی با دوست

مستند «روایت دیدار» نمایشگر اتفاقات قبل و بعد از ملاقات رهبر معظم انقلاب با خانواده‌های شهدای مدافع حرم است.

حمید شعبانی درباره ساختار این مجموعه مستند می‌گوید: در هر فصل از مستند، بسیار کوتاه به هر شهید پرداخته می‌شود و بعد از آن روایت خانواده‌ شهید را درباره دیدارشان با رهبر معظم انقلاب می‌بینیم و می‌شنویم و در نهایت آنها درباره احساسی که از این دیدار داشته‌اند، صحبت می‌کنند.

این کارگردان درباره رویکردش به این مستند و اهداف آن می‌گوید: رهبر معظم انقلاب همیشه ارتباطی بسیار صمیمی با خانواده شهدا داشته‌اند؛ چه شهدای انقلاب، چه شهدای جنگ تحمیلی و چه شهدای مدافع حرم. در واقع از زمانی که ایشان ریاست‌جمهوری کشور را به عهده داشتند تا امروز همیشه دیدار با خانواده شهدا را در برنامه‌هایشان منظور کرده‌اند. به نظرم پرداختن به این امر جالب بود که شخص اول کشور با این همه مشغله و وظایف مهم، به این میزان برای دیدار با خانواده‌ شهدا وقت می‌گذارد و در هر دیدار فرصت کافی در اختیار تک تک اعضای خانواده‌ها قرار می‌دهد.

دو سوی یک دیدار

به اعتقاد شعبانی، گپ‌وگفت‌های صمیمی بین رهبر معظم انقلاب و خانواده شهدا جذابیتی ویژه‌ دارد که می‌توان آنها را در قالب یک اثر مستند به نمایش گذاشت.

کارگردان مستند «روایت دیدار» توضیح می‌دهد: برای من جالب بود که نشان بدهم خانواده شهدا از لحظه‌ای که خبر دیدار با رهبر معظم انقلاب را شنیدند و به سمت دفتر ایشان رفتند و بعد که برگشتند، چه احساسی داشتند، چه دیدند، چه کردند و از چنین تجربه‌ای چه برداشتی داشتند و دوست داشتم همه اینها را به‌صورت مستند نمایش بدهم.

برای این کارگردان، زوایایی متعدد برای پرداختن به دیدار رهبر معظم انقلاب با خانواده شهدای حرم وجود داشت، اما شعبانی کوشیده واقعیت را آنچنان که بوده بدون تغییر به نمایش بگذارد و از همین رو ساختاری ساده و روایی برای این مستند در نظر گرفته است.

شعبانی این دیدار را توام با شوق و صمیمیت توصیف می‌کند و ضمن اشاره به فضای صمیمی آن می‌گوید: زمانی که دیدار با رهبر معظم انقلاب میسر شد، از شهادت این شهدا زمان زیادی نگذشته بود و همه این خانواده‌ها درگیر غم و اندوه بودند، اما بعد از آن، همه آنها احساس سبکی داشتند و بر این عقیده بودند که گویی بار سنگینی از غم و اندوه از شانه‌هایشان برداشته شده است.

این کارگردان می‌افزاید: این رابطه دو سویه است و می‌بینید که حضرت آقا هم برای خانواده‌ها وقت زیادی می‌گذارند و با تک تک اعضای هر خانواده گفت‌وگو می‌کنند و صحبت‌های آنها را می‌شنوند. هر دو سوی این دیدارها برای من جذاب بود.

واقعیت محض

در شیوه کارگردانی و بازنمایی «روایت دیدار» شاهد تکنیک‌هایی خاص و ویژه نیستیم. این مستند کاملا ساده ماجرای آماده شدن هر خانواده برای دیدار با رهبر معظم انقلاب را نمایش می‌دهد که براساس اظهارات شعبانی کاملا عمدی است.

این کارگردان توضیح می‌دهد: هدف من این بود که در واقعیت‌ها هیچ دخل و تصرفی نداشته باشم.تنها اتفاقی که افتاده این است که صحبت‌های اعضای این خانواده‌ها را ضبط کرده‌ایم و بخشی از این صحبت‌ها را از زبان خود آنها می‌شنویم و بخشی را در قالب تصویر می‌بینیم. همه این روایت‌ها به شکلی معنادار از یک نقطه آغاز می‌شود و به سمت پایان می‌رود بدون آن که چیز مهمی از آن کاسته شود. سعی کرده‌ایم هر آنچه بوده را در یک قالب ساده نمایش بدهیم و به اعتقاد من این سادگی در باورپذیری و جذابیت مجموعه موثر خواهد بود.

بابامهدی برای اولین بار

چهارمین بخش از مجموعه مستند «روایت دیدار» که درباره دیدار خانواده شهید مهدی نوروزی با رهبر انقلاب است و «بابا مهدی» نام دارد، امشب ساعت 21 و 30 دقیقه از شبکه سه به نمایش درمی‌آید.

شهید مهدی نوروزی سابقه طولانی در خدمت به انقلاب دارد و هر زمان که تهدیدی علیه نظام وجود داشته، حضور و فعالیتی موثر داشته است. وی برای اعزام به سوریه داوطلب می‌شود ولی با اعزامش مخالفت می‌شود. شهید نوروزی به عنوان یک نیروی عادی به میدان دفاع از حرم پا می‌گذارد و 20 دی سال 1393 در سامرا به شهادت می‌رسد.

درباره شهید مهدی نوروزی مستندی به نام «برادران» ساخته شده که به‌طور کامل این شهید را معرفی کرده است. در مستند «بابا مهدی» به کارگردانی حمید شعبانی با همسر و مادر شهید نوروزی صحبت شده و برای اولین‌بار گفت‌وگوی بین رهبر معظم انقلاب و خانواده شهید نوروزی به نمایش در می‌آید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها