اولین همایش تخصصی «امنیت غذا، سلامت و توسعه» به‌منظور تبیین و تشریح دستاوردهای تشکیل هلدینگ‌های تخصصی با حضور وزیر تعاون، معاون وزیر کشاورزی، مسئولان صندوق بازنشستگی، رئیس سازمان استاندارد و مدیران سازمان غذا و دارو برگزار شد.
کد خبر: ۹۸۳۶۷۶

مدیرعامل هلدینگ صنایع غذایی، کشاورزی و دارویی صندوق بازنشستگی با اشاره به مشکلات کمبودهای تغذیه‌ای در جامعه از نبود متولی برای الگوی مصرف غذایی در کشور انتقاد کرد.

علی رومی در نخستین همایش امنیت غذایی، توسعه و سلامت گفت: باید اعتراف کرد که 47 درصد ایرانی‌ها رژیم غذایی غلطی را دنبال می‌کنند که این موضوع به جنبه‌های مختلفی از جمله مسائل مادی، فرهنگی و اطلاع‌رسانی مربوط می‌شود. علی رومی با بیان این مطلب در همایش امنیت غذایی، سلامت و توسعه گفت: در ایران سالانه 80 کیلو شیر توسط مردم مصرف می‌شود که این رقم در دنیا حدود 300 کیلوگرم است. این در حالی است که در صنایع شیر ایران در راستای امنیت غذایی زنجیره سلامت ایجاد کرده‌ایم و دستگاه‌های نظارتی این ویژگی را تائید می‌کنند. به گفته مدیرعامل هلدینگ صنایع غذایی، کشاورزی و دارویی صندوق بازنشستگی، مصرف سرانه نان در ایران 160 کیلوگرم و در دنیا 25 کیلوگرم است. همین مورد را می‌توان درباره شکر، نوشابه، نمک و روغن نیز مطرح کرد که بیشتر مصرف داخلی چند ‌برابر میانگین جهانی است، اما درباره مواد مغذی مانند شیر، ماهی، میوه، تخم‌مرغ و سویا قضیه کاملا برعکس است.

رومی ادامه داد: راهی بجز ارائه یارانه از طرف دولت به دامدار یا صنعت وجود ندارد؛ بنابراین باید بخشی از هزینه درمان به پیشگیری اختصاص یابد تا از آن طرف مردم میلیاردها تومان هزینه شکستگی استخوان‌هایشان را ندهند.

وی با اشاره به این‌که با الگوی مصرف غلط غذا در کشور مواجه هستیم، تاکید کرد: 80درصد مردم با مشکل سوء تغذیه و مصرف کم کلسیم روبه‌رو هستند و برای رفع این مشکل باید به داشتن عزم ملی توسط دستگاه‌های مختلف توجه شود.

همچنین مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در این مراسم با بیان این‌که اقدام خوبی که در صندوق انجام شد تشکیل هلدینگ‌های تخصصی بود، گفت: مبنای اقتصاد، رقابت است و این مردم هستند که از آن بهره‌مند می‌شوند زیرا رقابت موجب شکوفایی، خلاقیت و بهره‌وری می‌شود.

محمود اسلامیان با بیان این‌که در برخی صنایع کشور به دلایلی فضای رقابتی وجود ندارد، ادامه داد: بر این اساس در برخی موارد با دنیا فاصله می‌گیریم اما در نهایت باید به فضای رقابتی برگردیم؛ این در حالی است که در حوزه غذایی به دلیل حضور بخش خصوصی این رقابت سنگین وجود دارد، هرچند سختی‌ها زیاد است ولی نتیجه این شده که با کیفیت بالا، تنوع و قیمت رقابتی در محصولات غذایی مواجهیم و این یک الگوی مناسب برای سایر صنایع است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم در این همایش گفت: مصرف پایه شیر و لبنیات باید برای همه آحاد جامعه در دسترس باشد و افزایش قیمت‌ها نباید به گونه‌ای شکل گیرد که باعث حذف مصرف‌کنندگان شود.

علی ربیعی در همایش امنیت غذایی، سلامت و توسعه با بیان این‌که بعضی صنایع کشورمان صنایع فداکار به حساب می‌آیند، اظهار کرد: نرخ بازده سرمایه در این صنایع مانند صنایع لبنی پایین است و باید حمایت لازم به عمل آید.

وی تصریح کرد: باید شیر خام دامداران را به قیمتی از آنها بخریم که به صرفه باشد و لازم است بدانیم که این امر خود در راستای اقتصاد مقاومتی است. از طرفی باید در نظر داشت که افزایش قیمت منجر به کاهش قدرت خرید می‌شود.

در همین حال رئیس سازمان ملی استاندارد در همایش امنیت غذا، سلامت و توسعه با اشاره به رشد قابل ملاحظه کشور در زمینه امنیت غذایی افزود: قوانین و مقررات خوبی در زمینه ایمنی و سلامت غذا بر اساس استانداردهای بین‌المللی تدوین شده است.

نیره پیروزبخت ادامه داد: در حال حاضر شاهد هماهنگی میان سازمان‌ها در امنیت غذایی از مزرعه تا مصرف‌کننده هستیم.

وی اضافه کرد: در زمینه استاندارد فرآورده‌های غذایی 38 استاندارد موجود است و بر اساس فرمان اقتصادمقاومتی همه محصولات داخلی باید استاندارد داشته باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها