جورج اورول نویسنده‌ای بزرگ است که با رمان‌های معروف خود یعنی «قلعه حیوانات» و «1984» شهرت جهانی به دست آورده و فضا و ماهیت داستان‌هایش دستمایه‌ فیلم‌ها، نمایش‌ها، سریال‌ها و بازی‌های فراوانی شده است. رمان 1984 گرچه از نظر داستانی و ادبی ممتاز و شایان توجه به شمار می‌رود، ولی دغدغه‌های سیاسی نویسنده را در برداشته و مضمونی سیاسی دارد.
کد خبر: ۹۷۷۰۵۶

کلیت داستان در مورد نظارت شدید یک دولت بر اعمال، رفتار و زندگی شهروندانش است تا جایی که «تاریخ لوح محفوظی است که به ضرورت نیاز پاک شده و از نو نوشته می‌شود». تاثیر اورول و داستان‌هایش بر جهان یا دید وی نسبت به حقایق و وقایع جهان چنان تاثیرگذار بوده که حتی امروزه دیدگاهی سیاسی موسوم به Orwellian وجود دارد. بازی Orwell عنوان مستقلی است که بتازگی برای PC منتشر شده و همان‌طور که از اسمش پیداست، دیدگاه و مضامین داستانی رمان‌های جورج اورول فقید، محوریت قصه و گیم‌پلی آن بوده و جهان بازی را شکل داده است.

دریچه‌ای به جهان حاضر

همان‌گونه که رمان 1984 حس زندگی در یک حکومت بریتانیایی را به خواننده می‌داد در بازی Orwell نیز نام مکان‌ها، دیالوگ‌ها و ساختمان‌های دولتی به شکلی موثق ما را در یک جامعه‌ بریتانیایی قرار می‌دهد. رهبر اصلی کشوری که The Nation نامیده می‌شود، مردی به اسم Blaine است که سرپرستی برنامه‌‌ دولتی در حال گسترش را به عهده دارد که نقش او برقراری امنیت برای مردم است، ولی راه رسیدن به این امنیت با نظارت کامل بر زندگی شخصی و حریم خصوصی شهروندان حاصل می‌شود.
The Nation بر همین اساس برنامه‌ای موسوم به Orwell
را به کار گمارده که توسط آن زندگی شهروندان نظارت می‌شود تا افراد مشکوک به داشتن وابستگی به گروه‌های تروریستی شناسایی شوند.

بازیکن نقش خود را در بازی به عنوان یک کارمند ناشناخته آغاز می‌کند که وظیفه‌اش گشتن در میان پست‌های آنلاین، فعالیت‌های انجام شده در شبکه‌های اجتماعی و مکاتبات خصوصی مظنون‌ها و وابستگان آنهاست.

ماجرای بازی با انفجار مرگبار یک بمب در پایتخت کشور آغاز می‌شود. ابتدا تنها سرنخی که دارید، زنی است که دوربین‌های امنیتی وی را لحظاتی قبل از انفجار در محل بمبگذاری دیده‌اند. وی قبلا در یک راهپیمایی علیه سیستم جدید دولت در نظارت بر زندگی شهروندان، به یک افسر پلیس حمله کرده است. رئیس شما که از آن معتقدان سفت و سخت است باور دارد هیچ چیز اتفاقی نیست و از شما می‌خواهد کارتان را به طور جدی ادامه دهید.

متن‌هایی که ارزش خواندن دارد

شما کارتان را با کنترل سوابق مظنون در دیتابیس پلیس آغاز می‌کنید و بعد از آن سراغ صفحاتش در شبکه‌های اجتماعی رفته و آنها را بررسی می‌کنید. تا این‌که متوجه می‌شوید به لطف سیستم Orwell با گوش کردن به مکالمات تلفنی و خواندن پیام‌های متنی مظنون، در حال جاسوسی در زندگی وی هستید. بعد از مدتی پی می‌برید او با یک گروه فعال مخالف آزادی بی‌حد و حصر دولت در جاسوسی از زندگی شهروندان در ارتباط است. تمام اطلاعات و سرنخ‌هایی که در بازی
به دست می‌آورید به صورت متن و نوشته‌هایی است که پیش رویتان قرار می‌گیرد و این دیگر به تصمیم شما بستگی دارد که چقدر از آنها را به عنوان سند و مدرک روی سرورهای Orwell
آپلود کنید. انتخاب‌هایی که در طول بازی می‌گیرید در روند داستان و روایت قصه بشدت تاثیرگذار بوده و حتی ممکن است باعث مرگ عده‌ای بی‌گناه یا نجات گروهی خلافکار شود.

تعامل شما به عنوان بازیکن با Orwell به گشتن در میان توده‌ای از متن‌ها و‍ اطلاعات محدود می‌شود، ولی بازی به شکلی عجیب موفق شده از خسته‌کننده بودن خواندن این حجم از متن برای مخاطب بکاهد. با این‌که می‌توانید بسیاری از این قسمت‌ها را Skip کرده و فقط به دنبال رویدادها و اتفاقاتی بروید که بازی به زور در مسیرتان قرار می‌دهد، ولی به نظر می‌رسد سرک کشیدن در زندگی دیگران این ظرفیت را دارد تا بازیکن را به خواندن بیشتر هر متنی که از ایمیل و پیام‌های تلفنی و شبکه‌های اجتماعی پیدا می‌شود، ترغیب کند!

شخصی که به عنوان مظنون اصلی به شما معرفی می‌شود شاید در زندگی واقعی مثل خیلی از ما باشد. از این جهت که او را در شبکه‌های اجتماعی در میان حلقه‌ای از دوستان، همکاران، بستگان و آشنایان خواهید یافت، ولی چون بازی او را به عنوان مظنون اصلی در نظر گرفته پس هر کدام از این افراد نیز می‌توانند به نوعی مظنون باشند و این چرخه در میان خود آنان نیز تکرار می‌شود. بازی شما را به جایی می‌کشاند که به هر گوشه‌‌ای از زندگی شخصی افراد مظنون سرک بکشید، رایانه و لپ‌تاپ‌شان را هک کرده و به تمام فایل‌های سیستم آنها دسترسی پیدا کنید. در نهایت نیز باید از وقوع رخدادهای تروریستی بیشتر جلوگیری کرده و در طول شش ساعت زمانی که تمام کردن بازی طول می‌کشد، تصمیم‌هایی بگیرید که از نظر اخلاقی گاهی بسیار دشوار است.

حرف آخر

بازی Orwell شاید فقط یک قصه باشد، ولی مثالی ترسناک از آدم‌های واقعی است، رویدادهایی که همین الان در جهان پیرامون ما در حال وقوع است و تغییرات مهم و دردسرسازی که هر لحظه خود را وارد زندگی ما می‌کند. Orwell را می‌توان از بازی‌هایی دانست که همچون Civilization درک و شناخت ما را نسبت به دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم گسترش داده و نشان می‌دهد می‌توان از بازی‌ها چیزهای زیادی آموخت. تجربه‌ این بازی ماجرایی را به دوستداران این نویسنده‌ بزرگ و داستان‌های عمیق توصیه می‌کنیم.

مجید رحمانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها