تا مدت‌ها پیش وقتی در رسانه‌ها اعلام می‌شد، هوای تهران در وضعیت هشدار قرار دارد، موجی از نگرانی جامعه را فرامی‌گرفت، اما به مرور زمان این موضوع به حدی عادی شد که متاسفانه حتی بیماران قلبی و تنفسی، سالمندان و خانم‌های باردار ـ که از آنها به عنوان گروه‌های آسیب‌پذیر یاد می‌شود ـ دیگر بحث آلودگی هوا را جدی نمی‌گیرند. در این میان، مباحثی هم مطرح می‌شود که برخی واقعیت دارد و بقیه جزو شایعات است.
کد خبر: ۹۷۴۱۰۳

مثلا این موضوع که مصرف لبنیات و مرکبات، اثرات آلودگی هوا را در بدن کاهش می‌دهند، چقدر واقعیت دارد؟ بعضی خوراکی‌ها خاصیت خنثی‌کنندگی دارند و با مصرف آنها مواد سمی موجود در هوا که وارد بدن شده است تا حدی از بین می‌رود.

برای مثال دمنوش آویشن، میوه‌ها و سبزیجات تازه شامل اسفناج، کلم، کاهو (سالاد شامل کاهو، هویج رنده شده، روغن زیتون با کمی آب نارنج طبیعی)، کرفس، گوجه‌فرنگی، جوانه گندم، سیر، پیاز، تره، شوید، جعفری، لیموشیرین، نارنگی، پرتقال، انار، انبه، سیب، طالبی و کیوی ازجمله نوشیدنی‌ها و خوراکی‌هایی هستند که در هوای آلوده باید در برنامه غذایی روزانه خانواده‌ها قرار بگیرند.

همچنین مصرف غذاهای دریایی، لبنیات، بویژه شیر و ماست کم‌چرب و دوغ، تخم‌مرغ، زیتون، غلات و نان‌های سبوس‌دار (نان سنگک و نان جو) و آجیل (پسته، بادام، فندق و گردو)، جذب مواد سمی ناشی از استنشاق هوای آلوده در بدن را تا حدود زیادی کاهش می‌دهند. این در حالی است که بسیاری از متخصصان طب سنتی، مصرف لبنیات کم‌چرب را مهم‌ترین توصیه برای مقابله با آلودگی هوا عنوان می‌کنند.

حتی نوشیدن آب ولرم کافی، باعث تقویت کلیه‌ها می‌شود و املاح اضافی و سموم را از بدن دفع می‌کند، اما مصرف فلفل و ادویه را ـ مثل زردچوبه که رطوبت بدن را کاهش می‌دهد ـ باید به حداقل کاهش داد. یکی از عوارض مهم آلودگی هوا بروز سردردهای مزمن است و این روزها مدام در شبکه‌های اجتماعی درباره اثرات مفید اسطوخودوس در بهبود این سردردها صحبت می‌شود. آیا این مطلب هم مثل خیلی از پیام‌های اینترنتی شایعه است؟

خیر! به گفته متخصصان طب سنتی، عرق ترکیبی اسطوخودوس، سردرد ناشی از آلودگی هوا را تسکین می‌دهد. برای تهیه این عرق ترکیبی کافی است یک فنجان عرق اسطوخودوس را با همان مقدار عرق سنبل‌الطیب و آب، مخلوط و روزی یک تا دو فنجان میل کنید.

البته این عرق ترکیبی با نام درمان قطعی سردرد در بسیاری از عطاری‌ها به فروش می‌رسد، اما برای اطمینان بیشتر، خودتان این عرق‌ها را با هم ترکیب کنید. از طرفی، مخلوط کردن چند قطره آب با بادام تلخ کوبیده شده و ماساژ سر با این پماد گیاهی، قرار دادن برش‌های نازک لیمو روی پیشانی، ماساژ پیشانی با سرکه و بو کردن ریحان و برگ نعناع هم گزینه‌های مناسبی هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها