با پیروزی آقای ترامپ توافق برجام سه وضعیت می‌تواند پیدا کند؛ اول این‌که رئیس‌جمهور جدید آمریکا توافق برجام را صددرصد اجرایی کند که بعید است چنین اتفاقی بیفتد، چون کسی که مبدع برجام بوده و خودش مدعی است برجام را درست کرده صددرصد مسئولیتش را در قبال این توافق انجام نداد، بلکه بدعهدی‌های متعددی نیز در زمینه اجرای این تعهد بین‌المللی داشت.
کد خبر: ۹۷۰۶۵۴

حالا سوال این است که می‌شود تصور کرد آقای ترامپی که می‌گوید اگر رای بیاورد، برجام را پاره خواهد کرد بهتر از کلینتون توافق برجام را اجرا خواهد کرد؟ که در پاسخ باید تاکید کرد که خیلی نمی‌توان دلیلی برای آن پیدا کرد، پس بهترین وضعیت این است که برجام اجرایی شود و ما از موضوع جمهوری اسلامی مطالبه‌گر اجرای برجام باشیم، چون در این بخش جمهوری اسلامی ایران هزینه‌ها ی خود را پرداخته و آورده‌‌هایش را تقدیم کرده و الان باید از ثمرات آن استفاده کند، لذا باید تمام توان دیپلماسی‌ ما برای اجرای برجام فعال و در همین راستا مفاد آن صددرصد اجرایی شود، ولی این‌که آیا چنین اتفاقی رخ خواهد داد یا خیر کمی دور از ذهن بشمار می‌رود.

در وضعیت دوم، اگر تحلیلی که ترامپ داشته اجرایی شود و ایشان توافق برجام را پاره کند، آنگاه جمهوری اسلامی حق دارد راه خودش را برود و افکار عمومی دنیا نیز به ما این حق را می‌دهد که با توجه به هزینه‌ها، خسارات وآسیب‌های تحمیل شده بر ایران و پیمان‌شکنی و نقض عهد طرف آمریکایی تکلیفمان را در این بخش روشن کنیم .

اما در وضعیت سوم که بدترین حالت بوده، ما نگران آن هستیم که با توافق برجام به صورت کجدار و مریز برخورد شود، یعنی آقای ترامپ تعهدات برجام را اجرایی نکند تا ما از ثمراتش استفاده کنیم و نه این‌که آن را پاره کند که ما راهمان را برویم. اگر ترامپ اجرای برجام را معطل کرده و بگوید باید بعضی از بندهای برجام تغییر کند، این بدترین حالت برای ماست و نگرانی این است که آقای ترامپ وارد این وادی شود. البته زمان روشن خواهد کرد که آقای ترامپ حرف‌هایی را که در نطق‌های انتخاباتی داشته فقط ژست‌ بوده و یا مسیر تعقل را پیش خواهد گرفت یا این‌که رگه‌های جنونی که در ایشان هست و شخصیتش را غیرقابل پیش‌بینی کرده عاملی شود که دست به عملیات‌هایی بزند که نه به سود ما و نه به سود آمریکا و نه به سود جامعه بین‌الملل است و دنیا را دچار چالش خواهد کرد.

اگر ترامپ دچار خطا شود و برجام را پاره کند و از مسیر تعقل خارج شود، اولین بازنده خودش خواهد بود؛ چون افکار عمومی دنیا حق را به ما خواهند داد و بدبینی دنیا نسبت به آمریکا عمیق‌تر خواهد شد. از طرف دیگر پذیرش حرف آمریکا از سوی کشورهای اروپایی، اتحادیه اروپا، چین و روسیه در یک اجماع‌ کلی در مورد ایران اتفاقی بعید است، لذا چنین تصمیم دیوانه‌واری از سوی ترامپ بیشترین ضرر را برای آمریکا به همراه خواهد داشت.

مجتبی ذوالنوری/ رئیس کمیته هسته‌ای مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها