باکتری‌های روده، تمام جنبه‌های سلامت شما را تحت تاثیر قرار می‌دهند و شما برای این که سلامت بمانید باید از آنها بخوبی مراقبت کنید. کاری که باید انجام دهید این است که عادات غذایی و سبک زندگی سالمی داشته باشید. اما ابتدا باید بدانید باکتری‌های روده‌تان شرایط خوبی دارند یا نه. این موارد نشانه‌های ناسالم بودن این باکتری‌ها هستند.
کد خبر: ۹۶۸۴۷۲

مشکلات گوارشی

باکتری‌های ناسالم در روده می‌توانند مشکلاتی مثل یبوست، نفخ، سندرم روده تحریک‌پذیر، اسهال و سوزش معده ایجاد کنند. توجه داشته باشید خوددرمانی با دارو شاید بتواند علائم را کاهش دهد، اما عامل اصلی را برطرف نمی‌کند.

شرایط پوست

یک روده ناسالم می‌تواند عامل برخی شرایط خاص پوستی باشد؛ مشکلاتی مثل آکنه، پسوریازیس، اگزما و روزاسه (التهاب مزمن پوست).

مشکلات روحی

تحقیقات نشان می‌دهد میان باکتری‌های روده و عملکرد مغز ارتباط وجود دارد. سالم نبودن باکتری‌های روده می‌تواند این اختلالات روحی را به دنبال داشته باشد: اوتیسم، مه مغزی، وسواس فکری، افسردگی و اضطراب.

بیماری‌های خودایمنی

مطالعات، بیماری‌های خودایمنی را با باکتری ناسالم روده مرتبط می‌دانند. رفع مشکل باکتری‌های روده این بیماری‌ها را برطرف می‌کند: رماتیسم مفاصل، سندرم روده تحریک‌پذیر و هاشیموتو.

استرس مزمن

استرس می‌تواند سلامت باکتری‌های روده را از بین ببرد و این باکتری‌های ناسالم متقابلا استرس را تشدید می‌کند. میزان متعادلی از استرس طبیعی است؛ اما اگر آن را کنترل نکنید، باکتری‌های روده را به خطرمی اندازید.

مشکل باکتری‌های ناسالم را چگونه برطرف کنیم؟

ما باکتری‌های بد و باکتری‌های خوب داریم. پس هدف ما باید کاهش باکتری‌های بد و افزایش باکتری‌های خوب باشد. به این منظور از مصرف مواد غذایی سمی مثل شکر و روغن‌های ناسالم خودداری کنید. با مصرف غذاهای تخمیری مثل نان، ماست، پنیر، خیارشور و ترشی‌ها که سرشار از باکتری‌های مفید هستند می‌توانید باکتری‌های مفید روده را افزایش دهید. پروبیوتیک‌ها نیز باکتری‌های خوب را افزایش می‌دهند. مکمل‌های پروبیوتیک را به طور منظم مصرف کنید. کاهش استرس با استفاده از شیوه‌هایی مثل ورزش، مدیتیشن، خواب با کیفیت و تغذیه درست نیز راه دیگری برای کمک به باکتری‌های مفید معده خواهد بود.

مترجم: یاسمین مشرف

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها