گاهی به دلیل نحوه قرارگیری نادرست نوزاد برای شیر خوردن یا به دلیل سرعت ورود شیر به دهانش، امکان ورود این مایع به مجرای تنفسی او وجود دارد که احتمال دارد شیرخوار قادر به تنفس و سرفه کردن نباشد و رنگش به دلیل نارسایی اکسیژن شروع به کبود شدن کند.
کد خبر: ۹۵۱۵۸۰

در این مواقع تعدادی از مادران براساس تجربه گذشتگان، دو پای شیرخوار را گرفته و او را وارونه می‌کنند تا به این روش راه هوایی او باز شود. برخی دیگر نیز با فوت کردن به داخل دهان نوزاد یا وارد کردن انگشت به ته حلق او قصد برگرداندن تنفس را دارند. در حالی که این روش‌ها به دلیل ناکارآمدی و آسیب‌زایی، منسوخ شده و امروزه از روش‌های موفقیت‌آمیزی برای رفع خفگی شیرخواران استفاده می‌شود.

هنگام بروز خفگی به ترتیب این مراحل را انجام دهید:

1 ـ ‌ اگر نوزاد در حال سرفه کردن است به هیچ وجه جلوی سرفه او را نگیرید. سرفه مکانیسم طبیعی بدن برای خروج جسم خارجی از مجرای تنفسی است.

2 ـ‌ اگر رنگ شیرخوار کبود شد او را از شکم روی ساعد دست‌تان به نحوی که سرش رو به پایین باشد قرار دهید. او را طوری نگه‌دارید که از دستتان نیفتد. با دست آزاد دیگرتان پنج بار ضربه رانشی نسبتا محکمی به پشت شیرخوار (بین دو کتف) وارد کنید و سپس داخل دهان او را برای اطمینان از رفع هر گونه انسداد بررسی کنید.

3 ـ‌ اگر مراحل فوق موفقیت‌آمیز نبود شیرخوار را برگردانید و به وسیله دو انگشت اشاره و کناری 5 بار روی سینه وی فشار بیاورید. مراقب باشید به محدوده شکمی نوزاد فشار نیاورید چون باعث استفراغ یا پارگی احشای درون شکمش می‌شود. مجدد دهان نوزاد را وارسی کنید.

4 ـ اگر انسداد برطرف نشد، موارد گفته شده را به دفعات تکرار کنید و همزمان با اورژانس برای فرستادن نیروهای مجرب تماس بگیرید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها