گزارش جام‌جم از هجدهمین جشن خانه سینما

«ابد و یک روز» جایزه‌ها را درو کرد

هجدهمین جشن سینمای ایران به دبیری کمال تبریزی دوشنبه شب در میدان تاریخی مشق و با 40 دقیقه تاخیر از ساعتی که مقرر شده بود (ساعت20 و 45دقیقه) با پخش سرود جمهوری اسلامی ایران آغاز شد. مجری این مراسم احسان کرمی بود که مراسم را بدون حضور روی سن و فقط از طریق صدا (به شکلی رادیویویی) اجرا می‌کرد. در این مراسم که با آتش‌بازی به پایان رسید دو قطعه موسیقی توسط گروه پالت اجرا شد و برترین‌های سینمای ایران به انتخاب هیات داوران جشن خانه سینما معرفی شدند. جام‌جم به این بهانه با برخی از سینماگران راجع به روز ملی سینما گفت‌وگوهایی انجام داده که در ادامه می‌خوانید.
کد خبر: ۹۴۴۹۸۲

بلوغ سینمای ایران

سیدمحمد بهشتی، مدیرعامل اسبق بنیاد سینمایی فارابی و رئیس کنونی پژوهشگاه میراث فرهنگی با مستقل دانستن جشن خانه سینما به جام‌جم می‌گوید: جشن خانه سینما با شکوه و کیفیتی که دارد حکایت از بالغ شدن نهاد صنفی به عنوان خانه سینما دارد. خانه سینما به عنوان یک نهاد غیردولتی هجدهمین جشن‌اش را در ابعاد کیفی و کمی خیلی خوب برگزار کرد. فکر نمی‌کنم در هیچ حوزه‌ای، جشنی اینچنین صنفی و کاملا مستقل آن هم در این ابعاد داشته باشیم. از دیگر سو، نکته‌ای که در این جشن کاملا مشهود است رعایت کامل اصول، قوانین و ارزش‌های جامعه ایرانی است. یعنی هیچ ولنگاری یا تخطی از ارزش‌ها را در این جشن نمی‌بینیم و رعایت این نکته واقعا ارزشمند است. مهم‌تر از همه با نگاه به این جشن، به این نتیجه می‌رسیم برای سینماگران ما فارغ از نسبت شخصی و عملکردی خودشان (فیلمی که به هر عنوان در آن نقش دارند)، کلیت سینماست که مهم است. به عبارت دیگر این که میزبان اصلی کلیت سینماست و بقیه سینماگران مهمان این سینما هستند. اهمیت این کلیت سینما برای سینماگران باعث می‌شود آنها برای حفظ کیان سینما اقداماتی انجام دهند که شاید بعضا دلخواهشان هم نباشد.

او ادامه می‌دهد: سینما یک وجه روزمره دارد که در این وجه روزمره فراز و نشیب‌ها و شیرین کامی‌ها و تلخکامی‌هایی هست که در جشن خانه سینما که هدفش حفظ کیان سینماست این فراز و نشیب‌ها کمرنگ می‌شود. از این جهت جشن خانه سینما آیین خوبی برای سینماست. به سهم خودم روز ملی سینما را تبریک می‌گویم و خوشحالم که سینمای ایران به این درجه از بلوغ و عظمت رسیده است.

روز ارزشمند سینما

افشین هاشمی از آن دسته بازیگرانی است که تجربه همکاری با کارگردانانی که جزوه بهترین‌های سینما و تئاتر هستند را داشته و البته چند سالی است او را علاوه بر بازیگری در قامت کارگردانی هم می‌شناسند. او درباره روز ملی سینما به جام‌جم می‌گوید: هر بهانه‌ای که باعث شود آدم‌ها در هر گوشه‌ای از جهان کنار هم بایستند و با محبت به یک نقطه نگاه کنند، ارزشمند است و اگر روز ملی سینما باعث می‌شود سینماگران به دور از حاشیه‌های متداول کنار هم قرار بگیرند و به مرور آثارشان در یک چارچوب بپردازند قطعا پسندیده است.

فقط توهین نکنند

لیلا زارع، بازیگری است که انتخاب‌هایش از «ما همه خوبیم» گرفته تا «سوپراستار»، «پستچی سه بار در نمی‌زند»، سریال «ارمغان تاریکی» و... نشان از وسواس در انتخاب هایش می‌دهد. زارع در گفت‌وگو با جام‌جم می‌گوید: معمولا تمام هنرها با آفاتی‌ روبه‌رو هستند و سینما هم‌ به عنوان یک هنر ـ صنعت در ایران و البته همه‌ جای‌ دنیا درگیر مشکلات‌ و بحران‌هایی‌ است. خوشحالم که روز ملی سینما در تقویم رسمی کشورمان جای دارد. کلا هنر و سینما در کشور ما جزو صنایع پیشرو و کارآمد است و امیدوارم به در آینده جایگاهی برسد که برای این هنر معتبر ارزش قائل شوند و به سینما و سینماگران توهین نکنند. واقعا فکر نمی‌کنم این خواسته زیاد یا غیرمنطقی باشد.

حواشی برگزاری جشن

بعضی از ستارگان سینما وقتی روی سن آمدند، حرف‌های خودمانی و جالبی زدند که بخشی از آنها را در اینجا می‌آوریم:

در این مراسم که خانواده‌های خلبان‌های شهید کشوری و شیرودی هم حضور داشتند، حبیب‌الله والی‌نژاد تهیه‌کننده فیلم «ایستاده در غبار» پس از دریافت جایزه بهترین فیلم از خانواده احمد متوسلیان یاد کرد و گفت: مادر این شهید هنوز چشم‌ انتظار بازگشت احمد متوسلیان است.

نوید محمدزاده پس از دریافت جایزه خود با ابراز خوشحالی از دریافت این جایزه گفت: ما همچنان منتظر اعلام رای پرونده پزشکی عباس کیارستمی هستیم.

پیمان معادی با اهدای جایزه خود به عباس کیارستمی گفت: جای همه عزیزانی که در این سال‌ها ما را عاشق سینما کردند و امروز نیستند سبز است و یاد آقای کیارستمی هم به خیر. البته نمی‌دانم چرا گذر زمان این غم،‌ افسوس، خشم و لج را کم نمی‌کند.

رضا عطاران که همراه هانیه توسلی برای اهدای جایزه محمد بدرلو به خاطر عکاسی فیلم «اعترافات ذهن خطرناک من» روی سن آمده بودند با اشاره به رنگ‌های قرمز لباس‌هایشان گفت: به خدا من و خانم توسلی لباس‌هایمان را ست نکرده‌ایم.

به دلیل برخی ناهماهنگی‌ها برخی مهمانان پشت درهای محل برگزاری جشن معطل شدند! همچنین جایگاه خبرنگاران فضای مناسبی نداشت و آنها را با نرده از جایگاه هنرمندان (مهمانان ویژه) جدا کرده بودند که البته بعد از مدتی خبرنگاران را به آن سوی نرده و به بخش داوران منتقل کردند که البته آن هم زمینه کمبود جا برای مهمانان ویژه را در پی داشت!

فهرست کامل برگزیدگان هجدهمین جشن سینمای ایران:

«ابد و یک روز» برنده شش تندیس برای غزاله معتمد بهترین طراح، امین شکاری بهترین صدابرداری، بهرام دهقانی بهترین تدوین، پیمان معادی بهترین بازیگر نقش اول مرد، نوید محمدزاده بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، سعید روستایی بهترین فیلمنامه اورجینال و سعید روستایی بهترین کارگردانی

«ایستاده در غبار» برنده سه تندیس برای ایمان کرمیان بهترین جلوه‌های ویژه میدانی، شهرام خلج بهترین چهره‌پردازی و حبیب والی‌نژاد برای بهترین فیلم

«اژدها وارد می‌شود» برنده دو تندیس برای امیرحسین قدسی بهترین طراح صحنه و هومن بهمنش بهترین فیلمبرداری

«بادیگارد» برنده دو تندیس برای هادی اسلامی جلوه‌های ویژه بصری و کارن همایونفر بهترین موسیقی متن

«خشم و هیاهو» برنده یک تندیس برای آرش قاسمی بهترین صداگذاری

«اعترافات ذهن خطرناک من» برنده یک تندیس بهترین عکس

«کوچه بی‌نام» برنده یک تندیس برای باران کوثری بهترین بازیگر نقش مکمل زن

«جامه‌دران» برنده یک تندیس برای ناهید طباطبایی و حمیدرضا قطبی بهترین فیلمنامه اقتباسی

ساناز قنبری

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها