تعطیلی نیروگاه‌های بادی و خورشیدی با توقف خرید تضمینی برق

تولیدکنندگان برق تجدیدپذیر در برزخ

یکی از راه‌های کاهش وابستگی اقتصاد کشور به نفت در جهت اقتصاد مقاومتی، متنوع ساختن سبد انرژی کشور از طریق توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر است.
کد خبر: ۹۲۱۷۰۳

هم‌اکنون بیش از 95 درصد برق تولیدی کشورمان از سوخت فسیلی (نفت و گاز) تامین می‌شود و اتکای این حجم از تولید برق به یک منبع می‌تواند به لحاظ امنیتی برای کشور مساله‌ساز شود. بررسی‌ها نشان داده است که ایران ظرفیت ویژه‌ای برای تولید برق تجدیدپذیر بخصوص از انرژی باد و خورشید دارد به گونه‌ای که حسین بنکداری، مدیرکل آموزش، تحقیقات و فناوری وزارت نیرو اعلام کرده است که ایران با داشتن 300 روز آفتابی، رده‌های بالای دنیا را در قابلیت تولید برق از انرژی خورشیدی دارد. در حوزه انرژی باد نیز یوسف آرمودلی، مدیرعامل سازمان انرژی‌های نوی ایران معتقد است که بیش از 15 هزار مگاوات توان اقتصادی و افزون بر 40هزار مگاوات ظرفیت فنی در کشور در زمینه انرژی بادی شناسایی شده است.

با وجود ظرفیت بالای تولید برق تجدیدپذیر در کشور، هوشنگ فلاحتیان، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی از سهم تنها 6درصدی نیروگاه‌های برق‌آبی و تجدیدپذیر در تولید برق کشور خبر داده که اگر نیروگاه‌های برق‌آبی را کنار بگذاریم، میزان تولید برق تجدیدپذیر کمتر از یک درصد کل تولید برق کشور است.

کاهش حمایت دولت

با وجود اهمیت انرژی تجدیدپذیر، خبرها از کمرنگ‌تر شدن حمایت‌های دولت از تولید برق تجدیدپذیر حکایت می‌کند. یکی از نمونه‌های کاهش حمایت دولت از تولید برق تجدیدپذیر در کشور، شانه خالی کردن دولت از خرید تضمینی برق تولیدی نیروگاه‌های برق بادی کشور است. در همین زمینه محسن مبشر، مدیرعامل نیروگاه برق بادی بینالود با اعلام این‌که با پایان یافتن سال 94، دوره پنجساله خرید تضمینی برق این نیروگاه توسط وزارت نیرو به پایان رسید، اظهار کرد در شرایط فعلی، با گذشت سه ماه از آغاز سال 95، وزارت نیرو از خرید برق این نیروگاه به صورت تضمینی خودداری و اعلام می‌کند که باید برای فروش برق به بازار برق مراجعه کنیم. این در حالی است که در حال حاضر، هیچ‌گونه قانونی برای خرید برق تجدیدپذیر در بازار برق و بورس انرژی وجود ندارد و ادامه فعالیت این نیروگاه در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است. با وضع موجود، چنانچه وزارت نیرو به منظور خرید تضمینی برق یا تعیین تکلیف قرارداد و نرخ خرید اقدامی نکند، در آینده‌ای نزدیک فعالیت توربین‌های این نیروگاه متوقف خواهد شد.

مبشر در گفت‌وگو با جام‌جم به مشکلات صنعت برق بادی اشاره کرد و گفت: نرخ تمام‌شده‌ای که نیروگاه سوخت فسیلی دارد، بسیار بالاست و همچنین احتمال دارد تحریم‌های لغو شده دوباره علیه ایران اعمال شود به همین دلیل باید سرمایه‌گذاری در بخش انرژی‌های نو افزایش یابد.

وی افزود: از سوی دیگر جغرافیای ایران با خشکسالی مواجه است و نیروگاه‌های فسیلی کشور حجم عظیم آب را مصرف می‌کنند که این موضوع در نیروگاه خورشیدی و بادی مشاهده نمی‌شود و آلایندگی زیست‌محیطی نیز ندارند.مبشر ادامه داد: اکنون توان شرکت‌های داخلی برای تولید برق افزایش یافته و دولت با خرید تضمینی از این بخش می‌تواند تحریم‌ها را دور بزند.مدیرعامل نیروگاه بادی بینالود اضافه کرد: بر اساس استانداردهای جهانی به ازای هر مگاوات نسل توربین بادی، 20 نفر می‌توانند سرکار بروند که این موضوع در ایران بیشتر است به این دلیل که باد در مناطقی می‌وزد که کمتر توسعه‌یافته است و رشد صعودی آن منطقه در کوتاه‌مدت حاصل خواهد شد.

وی تاکید کرد: تغییر نرخ‌ها در زمان‌های مختلف، سرمایه‌گذار را برای تزریق پول به این صنعت بی‌انگیزه می‌کند و نیروگاه بینالود در این پنج سال با استرس فراوان تولید خود را انجام داده است.مبشر عنوان کرد: اکنون چهار مگاوات توربین بادی را در نیروگاه بینالود، چهارماهه نصب کردیم اما 16 ماه طول کشید تا قرارداد فروش برق ببندیم و اولین دریافت را بگیریم و 13 ماه هم است که رقمی پرداخت نشده و همین دلیلی بزرگ برای ترجیح سرمایه‌گذاری در بخش‌های دیگر است. مدیرعامل نیروگاه بادی بینالود تصریح کرد: زمان قرارداد دولت با بخش‌ انرژی‌های تجدیدپذیر پنجساله است که این زمان بسیار کوتاه بوده و حداقل باید 20 سال باشد و امیدواریم این موضوع محقق شود تا برنامه‌ریزی‌های این بخش با توان بیشتری ادامه یابد.

اقتصاد مقاومتی را اجرا کنید

همچنین محمد باغبانی، مدیرعامل شرکت تولید انرژی پاک آتیه که در زمینه تولید پنل‌های خورشیدی فعالیت دارد به خبرنگار ما گفت: براساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، باید سبد انرژی کشور متنوع باشد که در بخش برق، نیروگاه‌های بادی و خورشیدی می‌توانند بخشی از سبد انرژی کشور را تأمین کند.

وی افزود: یکی از راه‌های مقاوم کردن اقتصاد در بخش انرژی این است که نیروگاه‌های کشور را با سوخت‌های مختلف و پراکنده تامین کنیم و برق تولیدی در هر منطقه بتواند تقاضای همان منطقه را تأمین کند. این کار باعث می‌شود که دیگر شاهد هدررفت برق در بخش توزیع نباشیم و خاموشی گسترده با حمله احتمالی دشمن به نیروگاه متمرکز نداشته باشیم. از نظر پدافند غیرعامل، پراکندگی نیروگاه‌های برق به نفع کشور است.

وی تاکید کرد: با وجود همه این ضرورت‌ها، قیمت خرید تضمینی توسط دولت کاهش داده شده و همین موضوع باعث می‌شود تا سرمایه‌گذاری برای توسعه نیروگاه‌های بادی و خورشیدی کاهش یابد و این کارخانجات به تعطیلی برسند.این کارشناس حوزه انرژی تصریح کرد: اگر هم کسی برق را تولید کند به‌دلیل این‌که برق تولید شده مشتری ندارد،متضرر خواهد شد.

مدیرعامل شرکت تولید انرژی پاک آتیه اضافه کرد: نیروگاه‌های بادی و خورشیدی، آلایندگی محیط ندارد و سوخت مصرف نمی‌کند و یک کیلووات نیروگاه خورشیدی، نصف نیروگاه سوخت فسیلی هزینه دارد.

قیمت نفت، برق را هم ارزان کرد

مصطفی ربیعی، رئیس امور بین‌الملل سازمان انرژی‌های نو (سانا) در گفت‌وگو با جام جم درباره دلیل اقدام دولت در توقف خرید برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیر اظهار کرد: تولید برق و قیمت نفت،ارتباط مستقیمی با هم دارند و از آنجا که قرار است یارانه برق از محل سود فروش نفت حاصل شود، با کاهش قیمت طلای سیاه در بازار جهانی، توجیه سرمایه‌گذاری را در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر با مشکل مواجه کرد. وی افزود: با کاهش قیمت نفت، قیمت تولید برق با سوخت فسیلی ارزان می‌شود و دیگر توسعه انرژی‌های نو مورد توجه قرار نمی‌گیرد و هر زمان که قیمت نفت افزایش یابد، باز هم شاهد رشد این بخش خواهیم بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها