با این 2 سوال طول عمر زندگی مشترکتان را بسنجید

چگونه بفهمیم یک نفر واقعا ما را دوست دارد؟

خیانت در زندگی مشترک متاسفانه مختص جوانان نیست و ما شاهد وقوع این امر ناپسندیده در میان زوج‌هایی که در دهه 40 یا 50 زندگی‌شان به سر می‌برند نیز هستیم. یک علتش عدم وجود سلامت روانی و تامین نشدن نیازهای روانی و احساسی در دوران نوجوانی یا جوانی است یا آن‌طور که باید و شاید به آن توجه نشده است.
کد خبر: ۹۱۵۴۹۰

اینجا ما با چند حالت مواجه هستیم. اگر جوان و جامعه به دنبال به دست آوردن و حفظ ارزش‌های انسانی و دینی باشند، بعد از گذشت سال‌ها احتمال این که جوانان دیروز که میانسالان امروز هستند، احساس ناکامی و شکست کنند، بسیار کم است. چراکه جوانان امروز ما دنبال حفظ ارزش هستند، در حالی که میانسال الان، 30 سال پیش ارزش‌ها را حفظ کرده است و این مساله را نیز مایه مباهات خود می‌داند و به همین علت هرگز به همسر خود خیانت نمی‌کند، اما اگر در جامعه‌ای حفظ ارزش‌ها رنگ باخته باشد، میانسالانی که در حال حاضر زندگی می‌کنند؛ به دلیل عدم تامین نیازهای دوران جوانی خود ممکن است دچار حس سرخوردگی شده و احساس شکست کند که یکی از نتایج آن گرایش به سمت جنس مخالف است.

تحلیل دیگر، عدم توانایی این افراد در «نه» گفتن به زندگی است. یعنی شخص زندگی خود را علی‌رغم میل باطنی‌اش ادامه داده، اما بعد از گذشت سال‌ها به ستوه آمده و خسته و درمانده می‌شود و در نتیجه به خیانت روی می‌آورد که در علم روان‌شناسی به آن «تاب‌آوری» گفته می‌شود. تحلیل سوم، برای حفظ آبرو زندگی می‌کند.

افراد در زندگی مشترک سعی می‌کنند به خاطر موقعیت شغلی، وضعیت خانوادگی یا همسر و فرزند زندگی خود را تا حدودی از گزند حفظ کنند تا میزان آسیب وارده به خانواده کمتر شود، اما بعد از سر و سامان پیدا کردن بچه‌ها زن یا مرد میانسال به سمت خیانت گرایش پیدا می‌کند.

بحث دیگر فضای رسانه‌ای و مجازی است که به راحتی بستر خیانت را فراهم می‌کند و باعث بروز مشکلات دیگری در زندگی می‌شود.

نکته آخر، آگاهی و دانش فرد نسبت به عدم احساسات و نیازهای روان‌شناختی است؛ مثل خلأ توجه و محبت ندیدن از سوی همسر که او را به سمت ارتباط با فرد جدید و تامین نیازهای عاطفی‌اش می‌کشاند، اما این که مردان یا زنان در سنین بالا کدام یک بیشتر مرتکب خیانت می‌شوند، داده‌های آماری مشخصی وجود ندارد، اما براساس اطلاعات کلینیکی این رفتار بیشتر در آقایان مشاهده می‌شود و آن را نوعی توانمندی به حساب می‌آورند که از نظر جامعه زننده نیست. ضمن این که حتی اگر همسری که خیانت کرده با فرد مورد نظرش ازدواج کند، دوباره به زندگی قبلی‌اش رجوع می‌کند.

دکتر پرویز رزاقی - روان‌شناس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها