اصغر بیچاره که شنبه در لس‌آنجلس آمریکا و در روز تولدش درگذشت، قدیمی‌ترین عکاس سینمای ایران بود و بزرگ‌ترین آرشیو عکس ایران را در اختیار داشت.
کد خبر: ۹۱۲۹۰۸

اصغر بیچاره (ژوله) 22 خرداد 1306 (به روایتی 1309) در تهران به دنیا آمد. او از 11 سالگی به عنوان کارگر ساده در عکاسی به کار مشغول شد و پس از چند سال در لاله‌زار تهران مغازه‌ای باز کرد که به پاتوق هنرمندان و نویسندگان معروف آن زمان تبدیل شد.

بیچاره نخستین بار با گرفتن کپی از همه عکس‌های فیلم دختر لر برای عبدالحسین سپنتا فیلمنامه‌نویس این فیلم، رسما وارد دنیای هنر شد. سپس با آشنایی با تئاتر، افزون بر عکاسی از نمایش‌ها، گاه در بعضی از آنها هم به بازی پرداخت. چند سال بعد با گروه دوبله مرتضی حنانه و حسین سرشار در ایتالیا همکاری کرد. او عکاسی را از سال 1323 آغاز کرد.

او در نمایشگاه‌های مختلف عکس و عکاسی در ایران و دیگر کشورهای جهان حضور داشته است. بیچاره بزرگ‌ترین آرشیو عکس سینما و تئاتر ایران را در خانه خود گردآورده بود. او در موزه شخصی‌اش دوربین‌هایی از قدیمی‌ترین عکاسان ایران مانند دوربین ماشاءالله خان عکاسباشی را نگهداری می‌کرد. بیچاره سه جلد کتاب هم درباره تاریخ سینمای ایران نوشته است. او افزون بر عکاسی 38 فیلم، سابقه بازی در 23 فیلم سینمایی را نیز در کارنامه دارد. دم صبح، بانوی من، زیستن، مزاحم، نان عشق و موتور1000، بوی کافور عطر یاس، جنگجوی پیروز، چهره، افسانه دو خواهر، ای ایران و ناخدا خورشید، نام برخی از فیلم‌هایی است که او در آنها بازی کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها