چهارسال قبل در شرایطی که اکثریت مجلس نهم در دست اصولگرایان بود، علی لاریجانی با 177 رای به ریاست مجلس انتخاب شد، اما در این دوره که تکثر گروه‌های سیاسی در پارلمان بیشتر از دوره قبل بود، او توانست با رای بالای 237 نماینده از سه طیف اصولگرا،‌ اصلاح‌طلب و مستقل برای سومین بار به کرسی ریاست خانه ملت تکیه بزند.
کد خبر: ۹۰۹۷۵۱

به گزارش جام‌جم، 237 رای دیروز علی لاریجانی درحالی بود که او در انتخابات هیات‌رئیسه موقت 173 رأی به‌دست آورده بود. نکته جالب توجه در آرای روز گذشته لاریجانی این بود که با وجود عدم نامزدی محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید برای ریاست مجلس، مصطفی کواکبیان از اعضای هیات‌رئیسه فراکسیون امید به رقابت با علی لاریجانی پرداخت، اما تنها توانست 11 رأی نمایندگان را از آن خود کند.

کرسی‌های نایب‌رئیسی به فراکسیون امید رسید

اما در همان حال که رئیس فراکسیون ولایت موفق شد با آرایی بالا به ریاست مجلس برسد، کرسی‌های نواب رئیس به فراکسیون امید رسید و مسعود پزشکیان و علی مطهری با پیروزی بر دو رقیب اصولگرای خود، یعنی محمد دهقان و حمیدرضا حاجی‌بابایی هر دو جایگاه نواب‌رئیس اول ودوم را به خود اختصاص دادند.

نشستن علی مطهری به‌جای محمد دهقان بر کرسی نایب‌رئیسی مجلس، تنها تفاوت در ترکیب هیات‌رئیسه دائم نسبت به موقت نبود و علی‌اصغر یوسف‌نژاد به جای ناصر موسوی لارگانی و علی وکیلی به جای عبدالکریم حسین‌زاده، توانستند در جایگاه دبیری هیات‌رئیسه خانه ملت قرار گیرند. به این ترتیب در جریان انتخابات دیروز، سهم فراکسیون امید از هیات رئیسه از سه کرسی در هیات رئیسه موقت به پنج کرسی افزایش یافت. به این ترتیب در یک نمای کلی، 58 درصد کرسی‌های هیأت رئیسه به فراکسیون ولایت و 42 در صد به فراکسیون امید رسید.

با تعیین تکلیف ترکیب کرسی‌های هیأت‌رئیسه، نوبت به گمانه‌زنی درباره برخی کرسی‌های بحث‌برانگیز دیگر مجلس رسیده است. بر همین اساس برخی رسانه‌ها از احتمال انتخاب محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید به‌عنوان رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس خبر داده‌اند. این درحالی‌است که عارف به خبرآنلاین گفته است: در کمیسیون آموزش و تحقیقات عضو می‌شوم و دوستان می‌توانند در کمیسیون‌های پرجاذبه‌تر عضو شوند.

لاریجانی: مجلسی آرام و کارآمد خواهیم داشت

پس از ادای سوگند هیات‌رئیسه دائم، علی لاریجانی در نطقی با اشاره به همگرایی، وفاق و دوستی گروه‌های سیاسی در مجلس اظهار امیدواری کرد که مجلسی آرام و کارآمد داشته باشیم و حل مشکلات اقتصادی کشور بخصوص مسائل اقتصادی مد نظر قرارگیرد.

رئیس مجلس با بیان این‌که هفته آینده سه جلسه علنی برگزار خواهد شد تا موضوع برنامه ششم در دستورکار نمایندگان قرار ‌گیرد، تاکید کرد که برنامه توسعه در زمینه‌های صنعت، تولید، کشاورزی، اوضاع اقتصادی، سلامت و مسائل دیپلماتیک بویژه مساله هسته‌ای و همچنین مباحث مربوط به آسیب‌های اجتماعی باید مورد بررسی نمایندگان قرار گیرد.

حاشیه جذاب یک انتخابات

سومین جلسه علنی مجلس دهم دیروز با حاشیه‌های جالبی همراه بود. از نگرانی علی لاریجانی برای حال علی مطهری با توجه به نسبت فامیلی وی تا دست تکان دادن مصطفی کواکبیان برای رئیس مجلس و اعلام انصراف وی از نامزدی ریاست مجلس.

نکته جالب‌توجه دیگر این بود که در این دوره از مجلس در اتفاقی نادر اعتبارنامه تمامی نمایندگان دوره دهم در یک روز به تصویب رسید که این امر مورد اعتراض چند نفر از نمایندگان قدیمی قرار گرفت. آنها این اتفاق را در تاریخ مجلس بی‌سابقه می‌دانستند.

از دیگر حاشیه‌های دیروز زمانی بود که سکینه الماسی، نماینده مردم دیر و کنگان برای قرائت اسامی اعتبارنامه منتخبان شعبه 11 پشت تریبون مجلس قرار گرفت. وی همان نماینده‌ای بود که آغاز نطق قبلی‌اش با جمله «به نام خداوند رنگین‌کمان» حاشیه‌هایی را در فضای مجازی به‌دنبال داشت. علی لاریجانی با لبخندی خطاب به وی گفت: رسانه‌ها ظلمی به خانم الماسی کردند. من زمانی که شما شعر زیبایی را در مورد رنگین کمان می‌خواندید، خسته بودم و چشمم را مالش می‌دادم که رسانه‌ها شیطنت کردند. وی خطاب به سکینه الماسی گفت: شما باید از این به بعد پوست‌کلفت باشید، چون رسانه‌ها از این شیطنت‌ها زیاد می‌کنند.

علی لاریجانی، رئیس مجلس بعد از انتخاب نواب رئیس به نمایندگانی که مطهری را همراهی می‌کردند، گفت: از او کمی فاصله بگیرید و به وی زیاد فشار نیاورید. او از مطهری خواست که در صندلی خود بنشیند و افزود: من نگران حال شما هستم؛ جواب همشیره‌تان را نمی‌دانم چه بدهیم. اشاره رئیس مجلس به نسبت فامیلی میان وی و مطهری بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها