برای امضای تفاهمنامه اقتصادی

نخست‌وزیر بلغارستان به ایران می‌آید

با هماهنگی و ابتکار رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بلغارستان، صنایع دستی و هنر ایرانی در نمایشگاه بین المللی و سالانه ی ارشاک در شهرستان ترویان، به مدت سه روز به نمایش عموم درآمد.
کد خبر: ۹۰۷۲۱۲
برگزاری نمایشگاه صنایع دستی ایران در بلغارستان

به گزارش جام جم آنلاین ، با هماهنگی و ابتکار رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بلغارستان، صنایع دستی و هنر ایرانی در نمایشگاه بین المللی و سالانه ی ارشاک در شهرستان ترویان، به مدت سه روز، از تاریخ ۳ تا ۶ ماه می میلادی، به نمایش عموم درآمد. قسمت ویژه ای از این نمایشگاه نیز به صورت دائمی برای نمایش دائمی هنر و صنایع دستی ایران اختصاص داده شد.

از آثار فرهنگ ایرانی، که بخش عمده و بزرگ این نمایشگاه را به خود اختصاص داده بود، می توان به لباسهای محلی اقوام ایرانی، کتابهای عکس و نقاشی از اماکن گردشگری ایران و متبرکه، صنایع دستی اصفهان و یزد، گلیم، منسوجات، فلزکاری، کار روی چوب و سفره های قلم کار و ... اشاره کرد.

در نمایشگاه امسال اُرشاک، دیپلماتهای کشورهای مختلفی همچون اندونزی، ایران، قطر، الجزایر، سودان، فلسطین، عراق و .. حضور داشتند.

شایان ذکر است که غرفه ایران در این نمایشگاه، بزرگترین و پر اقلام ترین غرفه، در بین کشورهای خارجی شرکت کننده در این نمایشگاه بود، که مورد استقبال چشمگیر بازدیدکنندگان قرار گرفت .و نماینده مجلس ، اسقف اعظم استان ترویان ، فرماندار و شهردار و دیگر مقامات استانی و شخصیت های فرهنگی از غرفه ایران بازدید کردند.

دیدار رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران با شهردار ترویان

قبل از افتتاح این نمایشگاه، بین شهردار و رئیس شورای شهر ترویان، با محمد علی کیانی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بلغارستان، نشستی دوستانه برگزار شد.

در این نشست که به دعوت شهردار ترویان، خانم مهیایلووا و در دفتر ایشان برگزار شد، طرفین به گفتگو در مورد مسائل فرهنگی و نحوه ی ارتقای روابط بین نهادهای فرهنگی متبوعشان به بحث و بررسی پرداختند.

در ابتدا، شهردار ترویان، حضور ایران و هنر ایرانی را برای اولین بار در نمایشگاه بین المللی موجب افتخار دانست و از اینکه کشور صاحب تمدن ایران، با فرهنگ شناخته شده خود در این نمایشگاه حضور دارد را موجب غنای نمایشگاه خواند.

ایشان ایران را کشوری دانستند که با بلغارستان اشتراکات فرهنگی و قومی بسیار دارد. خانم میهایلووا، فعالیت های فرهنگی ایران در بلغارستان را بسیار عالی و در جهت فرهنگ آرمانی صلح خواندند. ایشان پر تحرکی ایران را در زمینه ی فرهنگی از بابت تلاشهای رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی، دانستند و از رایزن فرهنگی ایران تشکر ویژه کردند.

کیانی نیز با ابراز خرسندی خود از حضور در این نمایشگاه، سنت به نمایش گذاشتن هنرها و صنایع دستی کشورهای مختلف را در شهرستان ترویان، عملی ارزنده و قابل تحسین دانستند و از همکاری شهردار ترویان و زحمات ایشان در هماهنگی و سازماندهی این برنامه تشکر نمودند.

رایزن فرهنگی کشورمان، شهر ترویان را از بابت فرهنگ غنی و صنایع دستی آن، از شهرهای مورد علاقه خود در بلغارستان خواندند و با اشاره به مشابهت های طبیعی- فرهنگی بعضی از شهرهای ایران با ترویان، قول دادند که شهری مناسب را برای خواهر خواند گی با ترویان، در ایران پیدا و پیشنهاد نمایند.

کیانی همچنین هنر سفالگری، کوزه گری را در ایران و ترویان با هم مقایسه نمود و ارتباط هنرمندان این رشته ها را موجب بالندگی و الهام بخشی به هنرمندان و راهی برای تلفیق روشها و هنرها دانست.

رایزن فرهنگی ایران در بلغارستان همچنین امکان برگزاری کارگاه های آموزشی هنرمندان ایرانی در زمینه های گلیم بافی و قالی بافی را در ترویان، یکی دیگر از ظرفیت ها برای ارتقای روابط فرهنگی دو کشور دانست و اظهار اطمینان کرد که هنرمندان بلغاری می توانند این هنر ایرانی را از اساتید بنام و فعال ایرانی به خوبی بیاموزند.

رایزن فرهنگی کشورمان در ادامه با تأئید اشتراکات فرهنگی دو کشور ایران و بلغارستان، پیشنهاد داد که «اتاق ایران و زبان فارسی» در دانشگاه ترویان راه اندازی گردد و از این رهگذر نیز، تبادل دانشجو بین دانشگاه ترویان و دانشگاههای ایران نیز پیگیری شود.

کیانی همچنین حمایت خود را برای فراهم آوردن فرصتهای مطالعاتی و تحقیقاتی، برای اساتید و محققان ترویانی در ایران اعلام نمود.

رئیس شورای شهر ترویان نیز با تشکر فراوان از آقای کیانی رایزن فرهنگی کشورمان، پیشنهادات فرهنگی ایشان را برای شهر و مردم ترویان، بسیار با ارزش خواند و اظهار امیدواری نمود که با همکاری متقابل بتوانند در عینی سازی آینده روشن همکاری ها و همچنین در زمینه ی ارتباطات فرهنگی، قدمهای محکمی بردارند.

بعد از این دیدار با دعوت خانم شهردار، رایزن فرهنگی کشورمان ، از موزه ی فرهنگی شهر ترویان، بازدید کرد.

افتتاح نمایشگاه بین المللی ارشاک

با حضور سفیران و نمایندگان سیاسی و فرهنگی کشورهای مختلف، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بلغارستان، اسقف اعظم کلیسای ترویان ونماینده مجلس استان ترویان ،جمعییت حاضراز مردم بلغاری و ملیت های مختلف، نمایشگاه صنایع دستی ترویان در روز سه شنبه، سوم ماه می، افتتاح گردید.

در ابتدا شهردار ترویان به مهمانان دیپلماتیک و مردم شرکت کننده خوش آمد گفت و از اهمیت فرهنگ و هنر در ایجاد دوستی و مودت بین ملیت ها و جوامع مختلف سخن گفت.

در ادامه ایوان چاخارف، مدیر نمایشگاه بین المللی ارشاک نیز، ضمن خوش آمد گویی به مهمانان، برنامه های این نمایشگاه سه روزه را اعلام نمود.

غرفه ایران در نمایشگاه

با شروع رسمی نمایشگاه، دیپلماتهای کشورهای مختلف، اسقف اعظم ترویان، نماینده ی ترویان در مجلس ملی بلغارستان، فرماندار شهر لوچ و شهردار ترویان، شخصیتهای فرهنگی و هنری، هنرمندان بلغاری و خارجی، در غرفه ی ایران حضور به هم رساندند.

کیانی، رایزن فرهنگی کشورمان در غرفه ی ایران، با ایراد سخنانی، به بررسی اهمیت و جایگاه صنایع دستی و هنر ایرانی پرداخت.

ایشان صنایع دستی ایران را گوشه ای از فرهنگ غنی ایران و جنبه ای از میراث گرانبهای تمدن کهن ایرانی دانست. کیانی با نمایش گلیم ایرانی به حضار شنونده، بیان نمودند که: گلیم در فارسی و در بلغاری گلیم خوانده می شود و در نقش و نگار نیز گلیم ایرانی و گلیم بلغاری شبیه هستند.

رایزن فرهنگی ایران در بلغارستان به صورت فهرست وار صنایع دستی ایران را برشمرد و با ترغیب حاضران برای مسافرت به ایران چنین گفت: بسیاری از صنایع دستی در سرزمین ایران وجود دارند که امیدوارم روزی با گردش در ایران، بتوانید این هنرها را با چشم خود ببینید و تکه ای از روح ایران به خانه های خود بیاورید.

دیدار رایزن فرهنگی با اسقف اعظم ترویان

رایزن فرهنگی کشورمان در محل برگزاری نمایشگاه بین المللی ارشاک و در غرفه ی ایران با اسقف اعظم ترویان دیدار و در مورد وحدت، صلح و دوستی بین مسیحیان و مسلمانان گفتگو کرد.

در این دیدار اسقف اعظم با ابراز مسرت از حضور در نمایشگاه ایران بیان کرد که: دراین نمایشگاه و با دیدن زیبایی های هنرها و صنایع دستی مختلف ایران، فکر می کنم که در ایران هستم.

ایشان با اشاره به دیدار پیشین خود از ایران، کشور ایران را منادی صلح و وحدت بشری در جهان خواند و فرهنگ ایرانی را فرهنگی متعالی و سرمایه ای بزرگ از ارزشهای اصیل انسانی دانست.

رایزن فرهنگی کشورمان نیز با بیان خوشحالی و افتخار خود از حضور معنوی و مقدس ایشان در غرفه ی ایران، ارتباط رهبران و مبلغان دینی مسیحی و اسلامی را با همدیگر موجب برکت و ارتقای معنویت خواند و از اسقف اعظم دعوت نمود، تا همراه با دیگر مقامات کلیسای بلغارستان جهت شرکت در کنفرانس ها و مناسبت های دینی به ایران سفر نمایند.

اسقف اعظم نیز با اظهار تشکر از آقای کیانی، علاقه ی خود به ایران را از صمیم قلب دانست و ابراز امیدواری کرد که بتواند با تعدادی از کشیشان بلغاری برای دیدار و گفتگو با علمای اسلامی به ایران سفر کنند. ایشان رایزن فرهنگی کشورمان را به همراه مقامات دیپلماتیک حاضر در نمایشگاه به کلیسای ترویان دعوت نمودند.

بازدید از کلیسای ترویان و اشاره اسقف اعظم به شهر مذهبی قم در ایران

مقامات دیپلماتیک حاضر در نمایشگاه به دعوت اسقف اعظم ترویان از دیر تاریخی ترویان بازدید نمودند.

اسقف اعظم ترویان در سخنان کوتاهی در کلیسا، به مهمانان خود خیر مقدم گفت. ایشان کلیسای ترویان را سومین کلیسای بزرگ در بلغارستان عنوان کردند و تمثال حضرت مریم را به سه دست نقره ای از مقدس ترین نشانه های کلیسای ارتدوکس در بلغارستان خواندند.

این مقام روحانی در سخنان خود برای مقامات دیپلماتیک و فرهنگی از کشورهای مختلف و بازدید کنند گان از کلیسای ترویان، از شهر قم در ایران، به عنوان شهری معنوی نام بردند و حضور خود را در شهر قم، خاطره ای به یادماندنی دانستند. ایشان ضمن خوش آمدگویی خاص به هیئت ایرانی و رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به دیر ترویان، اظهار امیدواری نمودند که هیئت ایرانی، در کلیسای او، معنوییت شهر مقدس قم را حس کنند.

روز دوم و سوم نمایشگاه بین المللی اُرشاک

در روز های دوم و سوم نمایشگاه، جمعییت زیادی علیرغم بارانی بودن هوای ترویان از نمایشگاه دیدن کردند.

در غرفه ی کشور عزیزمان، علاقه مندان به فرهنگ و هنر ایرانی با نگاه کردن به کتابها و آثار ایرانی، به گفتگو با مسئولین غرفه می پرداختند.

کتابهایی از حضرت امام خمینی (ره)، پروین اعتصامی، و .. به زبان بلغاری ، به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران نیز در اختیار غرفه ی صنایع دستی ایران قرار گرفته بود که به مشتاقان و دوست داران فرهنگ ایرانی اهداء می گردید.

هر ساله برگزاری نمایشگاه اُرشاک، همزمان با مراسم مذهبی کلیسای ترویان برگزار می گردد، به همین خاطر مردم بلغارستان که برای زیارت به کلیسای ترویان می آیند، از نمایشگاه نیز دیدن می کنند.اختیار سازمان های ذی ربط و معاونت فنی و عمرانی فرمانداری به صورت ویژه پیگیری خواهد شد

منبع: مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها