این نمایش با اقتباس از کتاب «دخترشینا» بخش‌هایی از خاطرات یک همسر شهید را روایت می‌کند

«دخترشینا» روی صحنه تئاتر

روایت آن روزها هنوز هم ادامه دارد. از کتاب‌ها گرفته تا فیلم‌ها، نمایش‌ها و دیگر آثار هنری با هر زبان و بیانی که از آن هشت سال می‌گویند، به پایان نمی‌رسد. اکنون سال‌هاست جنگ تحمیلی هشت ساله عراق علیه ایران پایان گرفته، اما هر قدر از حادثه‌ها و حماسه‌هایش می‌گویند، پایان نمی‌گیرد. این روزها نمایش «دخترشینا» به کارگردانی و نویسندگی علی مستعلی روی صحنه رفته است و تصویری از این روزهای حادثه و حماسه ارائه می‌کند.
کد خبر: ۹۰۳۸۳۴

به گزارش جام‌جم، صحنه تماشاخانه سرو این روزها در دست دخترشیناست تا روایتی زنده و واقعی از لحظات زندگی یک شهید و همسرش را روایت کند. در این نمایش که اقتباسی از کتاب پرمخاطب دخترشینا، نوشته بهناز ضرابی زاده است نازنین بابایی، مریم آشوری و محمدرضا قلمبر ایفای نقش کرده‌اند. دخترشینا، خاطرات همسر شهید حاج‌ستار ابراهیمی هژیر، زنده‌یاد قدم‌خیر محمدی کنعان از صبر و استقامت این شهید در روزهای جنگ تحمیلی است؛ بیانی که اکنون از صفحه‌های کتاب به صحنه ساده، خلوت و دلنشین نمایش راه پیدا کرده است.

صبری که الهام‌بخش شد

مستعلی ـ که کارگردانی این نمایش را به عهده دارد و نمایشنامه آن را نیز خودش نوشته است ـ درباره جذابیت‌های دخترشینا به جام‌جم گفت: صبر و استقامت شخصیت قدم خیر در این کتاب تاثیر زیادی روی من گذاشت و با همه وجودم احساس کردم دوست دارم آن را در قالب نمایشنامه بنویسم و روی صحنه ببرم. در ضمن علاوه بر علاقه‌ام، قدم خیر و روایتش از جنسی است که می‌تواند نظر هر مخاطبی با هر سلیقه و طرز فکری را به خود جلب کند.

او درباره این که هیچ یک از بازیگران این نمایش چهره‌های شناخته شده‌ای نیستند، بیان کرد: بازیگران چهره مقررات خاص خودشان را دارند و با عرض تاسف باید بگویم اغلب آنها دچار نگاه‌های کاسبکارانه هستند. توقع دستمزدهای خیلی بالایی دارند که من از عهده پرداخت آن برنمی‌آیم. این کارگردان ادامه داد: به همین دلیل ترجیح می‌دهم با بازیگران تئاتری کار کنم که تمام انرژی‌شان را برای کار می‌گذارند. نه توقعات بالایی دارند و نه به قول معروف ناز و ادا.

مستعلی پیش از این نمایش‌هایی را با موضوع تاریخ معاصر روی صحنه برده و این نخستین بار است تئاتری را با موضوع جنگ تحمیلی کارگردانی کرده است. او در این باره می‌گوید: دوست دارم به شکل جدی‌تری سراغ تئاتر دفاع مقدس بروم و در این عرصه کار کنم؛ چراکه در این عرصه هنوز هم جای کار زیاد است و می‌توان ابعاد مختلفی را از دید افراد گوناگون روایت کرد.

بهناز ضرابی‌زاده، نویسنده کتاب دخترشینا از توجهی که به این کتاب می‌شود بسیار خوشحال است. او به جام‌جم گفت: در شرایطی که گقته می‌شود میزان مطالعه در جامعه پایین است و مردم زیاد کتاب نمی‌خوانند، افراد زیادی دخترشینا را خوانده‌اند و درباره‌اش با من حرف زده‌اند. از طرفی دیگر، از این کتاب نمایش‌ها و تیزر سینمایی هم تولید شده است و این موضوع هم از موفقیت کتاب نشان دارد.

دلایل اقبال به کتاب

او درباره دلیل اقبال مردم به این کتاب گفت: این کتاب روایتگر داستانی است که مردم آن را از جنس خودشان می‌دانند و می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند. این واقعی بودن داستان قطعا تاثیر خوبی داشته و احساسات و اتفاقات را به شکلی واقعی به آنها ارائه کرده است، در ضمن خلوص نیت شهید و همسرش هم در این اقبال تاثیر ویژه‌ای دارد. ضرابی‌زاده در پایان سخنانش اظهار کرد: هر هنرمندی که قصد دارد درباره این کتاب کاری انجام دهد با استقبال من مواجه می‌شود، البته به همه تاکید می‌کنم با خلوص نیت در این مسیر حرکت کنند.

انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، از نمایش دخترشینا به نویسندگی و کارگردانی علی مستعلی حمایت می‌کند. این نمایش تا دهم خرداد هر شب ساعت 20 در تماشاخانه سرو انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس روی صحنه خواهد بود.

این داستان واقعی است

«دخترشینا» تنها نام یک کتاب نیست. نمایش‌های صحنه‌ای و رادیویی، تیزرهای سینمایی و... براساس آن ساخته شده است. این کتاب سال 1390 از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شده و تاکنون به چاپ بیست و دوم رسیده است. دخترشینا از ابتدای انتشار خود با استقبال بسیار خوبی از سوی اهالی کتاب، هنرمندان و مردم روبه‌رو بوده است. ناگفته نماند این کتاب مورد توجه رهبر معظم انقلاب هم قرار گرفته است و تقریظ شفاهی نسبت به آن داشته‌اند. در تیزر سینمایی این اثر که به کارگردانی محمدباقر مفیدی‌کیا و بازی الیکا عبدالرزاقی و امین زندگانی ارائه شده است، بخش‌هایی از کتاب توسط دو بازیگر خوانده می‌شود. بازی‌های تاثیرگذار و انتخاب بخش‌های جذابی از کتاب، تاثیر خوبی روی مخاطب دارد.

دختر شینا در فهرست 105کتاب انتخابی مجمع ناشران دفاع مقدس برای عرضه در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت سال جاری میلادی (2015) قرار داشته و در شانزدهمین دوره جایزه کتاب سال دفاع مقدس به عنوان اثر برگزیده در بخش خاطره شفاهی انتخاب شده است. کتاب گویای دختر شینا هم از سوی بخش سوره مهر الکترونیک حوزه هنری راهی بازار شده است. دختر شینا به زبان‌های ترکی استانبولی، انگلیسی و عربی هم ترجمه شده است.قدم خیر کنعان محمدی، قهرمان داستان دختر شینا و همسر ستار ابراهیمی هژیر است که در عملیات والفجر8 به شهادت رسید. قدم خیر در آن زمان با وجود پنج فرزند، به تنهایی فرزندانش را بزرگ کرد. در این کتاب کودکی، نوجوانی، جوانی و میانسالی قدم خیر کنعان محمدی در 19 فصل به همت بهناز ضرابی‌زاده گردآوری شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها