با رسانه‌های روز دنیا

لا ریپوبلیکا؛ جمهوری روی کاغذ

لا ریپوبلیکا،‌ نام روزنامه‌ای ایتالیایی زبان است که همه روزه در کشور ایتالیا به چاپ می‌رسد و از خوانندگان فراوانی برخوردار است. این روزنامه که در لغت جمهوری معنا می‌شود، سال 1976 در شهر رم، پایتخت این کشور توسط گروه رسانه‌ای موسوم به له‌اسپرسو و توسط دو مدیر اصلی آن با نام‌ ایجنیو اسکالفاری و کارلو کاراسیولو و نیز همکاری بنگاه مطبوعاتی آرنولدو موندادوری، به عنوان یک روزنامه رادیکال سوسیالیست پایه‌گذاری شد. هر چند در ادامه سیاست‌های آن تغییر کرد و موضع سیاسی چپ و میانه‌رو برای پیشبرد روزنامه اتخاذ شد.
کد خبر: ۸۸۱۹۶۴
لا ریپوبلیکا؛ جمهوری روی کاغذ

ایده اولیه انتشار لاریپوبلیکا را ایجنیو اسکالفاری که همان زمان سردبیر مجله هفتگی له‌اسپرسو هم بود، ژانویه سال 1976 با دوستان مطبوعاتی خود در میان گذاشت. سپس کارلو کاراسیولو و موندادوری با تشویق این ایده وی، مبلغ 3/2 میلیون لیر (معادل با 3/1 میلیون دلار) را به عنوان سهم خود برای تاسیس این روزنامه سرمایه‌گذاری کردند که این مبلغ برای چاپ 150 هزار نسخه از روزنامه در آن زمان کفایت می‌کرد. اسکالفاری در ادامه چند تن دیگر از همکاران مورد اعتماد خود را با نام‌های جیانی روکا، جیورجیو بوکا، ساندرو ویولا، ماریو پیرانی و جوزپه تورانی به روزنامه دعوت کرد و از همان ابتدا گروهی حرفه‌ای و کاربلد را کنار هم گرد آورد. همچنین جیورجیو فوراتینی تا سال 1999 عهده‌دار و صاحب امتیاز ترسیم کاریکاتورها و داستان‌های مصور روزنامه بود.

لا ریپوبلیـکا اولیــن روزنامه ایتالیایی‌زبان بود که با فرمت تابلوئید (نیم‌قطع) ارائه شد و بخش‌هایی همچون ورزش و کسب و کار در آن به صورت جداگانه برای علاقه‌مندان تعبیه شده بود.

این روزنامه ابتدا قرار بود به صورت روزنامه دوم برای مخاطبانش عرضه شود، زیرا گردانندگان آن معتقد بودند خوانندگان، اخبار اصلی و مهم را در روزنامه‌های دیگر خوانده‌اند و تنها اشاره‌ای به سر خط اخبار برایشان کافی است؛ لذا نسخه‌های اولیه روزنامه 20 صفحه را شامل می شد و از روزهای سه‌شنبه تا یکشنبه هر هفته به چاپ می‌رسید و در تعریف خود لقب جیورناله پارتیتو به معنای روزنامه حزبی را به کار می‌بردند. خیلی زود و پس از گذشت تنها دو سال، توجه طیف وسیعی از اعضای چپ سیاسی و نیز حزب کمونیست ایتالیا به این روزنامه جذب شد. سال 1977 اسکالفاری تصمیم به حمایت از جنبش دانشگاهی دانشجویان ـ که در آن زمان به راه افتاده بود ـ گرفت و لذا گسترش هرچه بیشتر روزنامه را در دستورکار خود قرار داد که این قضیه به قدرت و نفوذ هر چه بیشتر سرمقاله‌های این نشریه و تاثیرگذاری آن در هدایت افکار عمومی منجر شد.

اوایل سال 1978 این روزنامه میزان متوسط فروش روزانه 114 هزار نسخه را تجربه می‌کرد؛ اما همان سال و در طول واقعه 55 روز ربوده‌شدن آلدو مور، رئیس‌جمهور این کشور در یک درگیری خیابانی و با توجه به اهمیت فوق‌العاده موضوع، لاریپوبلیکا به سیاست و رویکرد طرفداری از مذاکره بازگشت و کوشید در ارائه اخبار و پیگیری موضوع آدم‌ربایی پیشتازانه‌تر از رسانه‌های دیگر عمل کند. به موجب همین قضیه، روزنامه محبوبیتی دوچندان در جامعه پیدا کرد و در انتهای همان سال به میزان فروش 140 هزار نسخه برای هر شماره دست یافت.

در حال حاضر،‌ میزان تیراژ چاپی روزنامه در هر روز برابر با میانگین 301 هزار نسخه است و سایت روزنامه همچنان به عنوان یکی از ده سایت پربازدید موتورهای جست‌وجوی گوگل و یاهو اعلام شده است.

صبا داریان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها