روزنامه «سان»، یکی از روزنامه‌های معروف با سایز نیم‌قطعی انگلیسی است که همه روزه در سراسر بریتانیا و ایرلند منتشر می‌شود.
کد خبر: ۸۷۶۰۷۷
«سان»‌ خورشید مطبوعات بریتانیا

این روزنامه، سال 1964 میلادی به عنوان ضمیمه و جانشینی برای دیگر روزنامه اصلی و معروف آن زمان، یعنی دیلی‌هرالد تاسیس شده بود، اما در ادامه و سال 1969 با تصمیم مالکان جدید خود به صورت جریده‌ای مستقل با فرمت تابلوئید (نیم قطع) تبدیل شد. روزنامه سان توسط گروه اخبار و مجلات یوکی نیوز منتشر می‌شود که خود این مجموعه نیز به شکل مستقلی در اختیار سازمان رسانه‌ای روپرت مرداک قرار دارد.

مرداک بعد از عهده‌دار شدن مالکیت روزنامه، با لری لمب از نیروهای سابق سان به توافق رسید و وی را به عنوان اولین سردبیر دوران جدید مالکیت خود منصوب کرد. لمب سوابق پیشین کاری خود در روزنامه مطرح میرور را هم به کار بست و با توافق و نظر مرداک، اصول و اهدافی را برای پیشبرد کار تدوین کرد. او معتقد بود کیفیت اصلی یک مقاله را باید با فروش آن اندازه‌گیری کرد و در درجه بعد به طیف‌بندی سنی خوانندگان اهمیت قائل بود. سان گردش تیراژی بیش از هر روزنامه دیگر را در سراسر بریتانیا دارا بوده که از این نظر،‌ او را در دنیا رکورددار می‌سازد، اما سال 2013 از جایگاه خود نزول کرد و در مقام دوم پس از روزنامه معروف دیلی‌میل قرار گرفت. مارچ 2014،‌ تیراژ این روزنامه به طور روزانه 2/2 میلیون نسخه بوده و از ماه جولای تا دسامبر 2013، میانگین خوانندگان آن به طور میانگین 5/5 میلیون نفر تخمین‌زده شده‌ است. از این میزان، حدود 41 درصد خوانندگان را بانوان انگلیسی تشکیل می‌دهند. نسخه‌های محلی این روزنامه هم برای کشورهای اسکاتلند، ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند منتشر شده و در گلاسکو، بلفاست و دوبلین به طور مرتب توزیع می‌شود. سان همچنین در طول سال‌های حیات و فعالیت خود، درگیر مجادلات تاریخی گوناگون شده که ازجمله بارزترین این مجادلات، پوشش فاجعه استادیوم فوتبال هیلرزبرو سال 1989 است. گزارش نوشته شده درباره این حادثه با جانبداری منفی و اتهام از جانب روزنامه مواجه شده و برای مدتی تحریم خرید روزنامه توسط هواداران باشگاه لیورپول انگلیس را در پی داشت. در واقعه‌ای دیگر، مربوط به سال 1979 سان جزو اولین نشریاتی بود که خبر حضور مارگارت تاچر ملقب به بانوی آهنین تاریخ سیاست بریتانیا را در انتخابات عمومی همان سال به اعلام عموم رساند و در شماره‌سوم می‌همان سال خود با تیتر علنی «این بار به حزب محافظه‌کار رای بدهید» به حمایت از تاچر و حزب او پرداخت. البته این حمایت از حزب محافظه‌کار در دوران بعد از تاچر هم ادامه یافته است، ‌هرچند در دوره‌هایی همچون انتخابات عمومی سال 1983 هم به حمایت و دفاع از حزب کارگر پرداخت.

در 26 فوریه سال 2012،‌ این روزنامه نسخه‌ای با نام سان روزهای یکشنبه را به عنوان جایگزینی برای ضمیمه تازه منسوخ شده اخبار جهان خود راه‌اندازی کرد که به لحاظ تیم نویسندگان و گروه کاری، اکثر افراد حاضر در نسخه قبلی را شامل می‌شد. بعدتر سال 2013 این ضمیمه سر و شکل تازه‌ای پیدا کرد و به عنوان نسخه‌ای متفاوت عرضه شد.

زهرا غفاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها