سرقت از موزه‌های کوچک و موزه‌هایی با آثار فرهنگی و هنری سوال‌هایی را در ذهن ایجاد می‌کند.
کد خبر: ۸۷۹۷۸۵

هر فرد بعد از مشاهده تکرار این سرقت‌ها به این فکر می‌افتد که چرا سرقت از موزه آن‌قدر راحت به نظر می‌رسد یا موزه‌ها از چه سیستم امنیتی استفاده می‌کنند که آن‌قدر راحت نظر سارقان را جلب کرده و مورد سرقت قرار می‌گیرند؟

در مورد سرقت از موزه‌های کوچک با محمدرضا کارگر، مدیر اداره کل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی سازمان میراث فرهنگی گفت‌وگو کردیم تا پاسخی برای این پرسش پیدا کنیم.

موزه‌های کوچک بیمه هستند؟

هیچ‌کدام از این موزه‌ها بیمه نبودند و نیستند. به‌طور کلی این امر در هیچ جای دنیا مرسوم نیست و هیچ‌کس اقدام به بیمه کردن موزه‌ها نکرده و نمی‌کند چرا که اصل بر امنیت موزه است. دغدغه افراد خسارت‌های اینچنینی مانند سرقت نیست و اشیا نباید گم شوند و به سرقت بروند چه برسد به این‌که برای روز مبادا آنها را بیمه کنند.

پس در جایی مانند ایران با وجود این‌که موزه‌ها مورد سرقت واقع می‌شوند، خسارت این موزه‌ها را چه کسی تقبل می‌کند؟

این هزینه‌ها را خود موزه‌ها و مسئولان همان موزه با درآمد‌هایی که از مسائل جاری خود دارند،
می‌پردازند.

مسائل جاری موزه‌ها چه اقداماتی را دربرمی‌گیرد؟

این بحث بسیار گسترده‌ای است که نمی‌شود همه آنها را در مدت کوتاه و با توجه به موضوع گفت‌وگو بیان کرد ولی به طور مثال برای مسائل جاری می‌توان از فروش بلیت‌ها، کافی شاپ‌هایی که در موزه‌ها دایر است، مغازه‌هایی که آثار هنری را در محوطه موزه‌ها می‌فروشند،کلاس‌های آموزشی، پولی که از مرمت آثار تاریخی به دست می‌آورند و مسائلی از این قبیل نام برد.

موزه‌های کوچک زیرنظر میراث فرهنگی است؟

نه، هیچ‌کدام از موزه‌هایی که در سال‌های اخیر از آنها سرقت شده زیر نظر سازمان میراث فرهنگی نیستند.

پس سازمان میراث فرهنگی هیچ دلیلی برای کمک به آنها ندارد؟

در سازمان میراث فرهنگی بودجه‌ای برای کمک به این موزه‌ها اختصاص یافته است. البته این موزه‌ها از طرف نهاد‌های دیگر هم حمایت می‌شوند. خود ما هم برای امنیت بیشتر همه موزه‌ها وسایل و خدمات امنیتی در اختیارشان قرار می‌دهیم.

سیستم امنیتی آنها چگونه است که آن‌قدر راحت می‌شود به آنها دستبرد زد؟

متاسفانه باید گفت سیستم امنیتی بعضی از این موزه‌ها ساده است و البته بعضی دیگر از سیستم پیشرفته‌ای برخوردارند. بسته به اهمیت وسایل موزه سیستم امنیتی آن هم متفاوت است.

انگیزه سارقان فقط فروش اشیای عتیقه است؟

بیشتر آنها برای فروش اشیا این کار را می‌کنند، ولی بسیاری از آنها نیز به‌دلیل انگیزه‌های شخصی سرقت می‌کنند و می‌خواهند این آثار را نگه‌دارند.

احتمال پیدا شدن اشیای سرقتی تا چه حد است؟

با توجه به این‌که بیشتر موزه‌ها اشیای فرهنگی و تاریخی دارند، اگر این اشیا به ثبت رسیده باشد خرید و فروش یا حتی حمل و نقل و خروج آن از مرز‌ها کار راحتی نیست و در صورت خروج از مرز، توسط پلیس اینترپل پیگیری می‌شود. حال اگر موزه‌های خصوصی هم اشیای خود را ثبت کرده باشند به احتمال بسیار زیاد اشیای سرقتی پیدا خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها