قبل از هر چیز انتخاب علیرضا فغانی و دستیارانش رضا سخندان و محمدرضا منصوری را به عنوان داوران دیدار فینال جام باشگاه‌های جهان به جامعه ورزش و داوری کشور تبریک می‌گویم. من هم مثل محمد فنایی، پیشکسوت داوری ایران که در فینال جام‌جهانی قضاوت کرد، معتقدم افتخار حضور در فینال جام باشگاه‌های جهان دست کمی از رفتن تیم ملی به جام‌جهانی ندارد.
کد خبر: ۸۶۵۶۵۹

در مورد این انتخاب ارزشمند باید بگویم یقینا فیفا در چیدمان داوری خود در تورنمنت‌های مهم بین‌المللی اشتباه نخواهد کرد و انتخاب علیرضا فغانی و دستیارانش برای این بازی چیزی جز شایستگی آنها نبوده است. فغانی پیش از این با قضاوت در فینال جام ملت‌های آسیا، توانمندی‌هایش را به مسئولان کنفدراسیون فوتبال آسیا هم نشان داده و رفته رفته دارد نام خود را به عنوان یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های آسیایی قضاوت در جام‌جهانی 2018 مطرح می‌کند. طبیعتا نکته‌ای که نباید از آن غافل شد این است که علیرضا فغانی در کنار داوران داخلی رشد کرده است. پس اگر دست به دست هم بدهیم می‌توانیم بر هجمه‌ای که طی ماه‌ها و هفته‌های گذشته علیه داوران ایرانی به راه افتاده است، غلبه کنیم. ان‌شاءالله این جرقه‌ای باشد تا با یک فرهنگ‌سازی مناسب کمک کنیم شرایطی فراهم شود که داوران خوب کشورمان در رقابت‌های داخلی هم این‌چنین مثمرثمر باشند.

آن چیزی که ما داوران را زجر می‌دهد این است که تعریف درستی از اشتباهات داوری در ایران وجود ندارد و معمولا میان اشتباهات کوچک و اشتباهات بزرگ یک داور در رقابت‌های داخلی تفاوتی نیست. یعنی با کوچک‌ترین اشتباه هم آن‌قدر به داوران در ایران حمله می‌شود که آنها تمرکز خود را هنگام قضاوت از دست می‌دهند و بیشتر حواسشان به حواشی است که در بیرون انتظارشان را می‌کشد.

حرف من این است که جو بدی علیه داوران ایجاد شده است. گرچه اشتباه داوری فردی است، ولی ما باید بدانیم فردی که دچار اشتباه می‌شود در چه سطحی از داوری قرار دارد. من نمی‌گویم فغانی در ایران خوب قضاوت کرده یا نه. داوری مثل علیرضا فغانی هم قطعا از اشتباه و خطا مبرا نیست اما او کسی است که می‌تواند فینال جام باشگاه‌های جهان را سوت بزند. کسی است که فینال جام ملت‌های آسیا را قضاوت کرده است. پس وقتی نهادهای بزرگی چون فیفا و AFC این‌چنین به داوران کشورمان بها می‌دهند، ما هم باید از آنها حمایت کنیم و با کوچک‌ترین اشتباهی آوار را روی سر آنها خراب نکنیم. ان‌شاءالله که قضاوت تیم داوری کشورمان در فینال جام باشگاه‌های جهان، تلنگری باشد برای همه ما تا کمک کنیم آرامش به داوری برگردد و داوران در فضای کم‌تنش‌تر و سالم‌تری به قضاوت دیدارهای فوتبال بپردازند.

خداداد افشاریان

پیشکسوت داوری ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها