بااین که حدود پنج سال از آغاز به کار شورای عالی سینما به عنوان مهم‌ترین مرجع سینمای ایران می‌گذرد، هنوز روند جلسات جسته و گریخته و مسیر اتفاقات و رویدادهای آن طوری نبوده که به خروجی چشمگیری برای سینمای کشور و سینماگران منجر شود.
کد خبر: ۸۳۱۷۲۶

به گزارش جام‌جم، وقتی شورای عالی سینما در نهم دی ماه 89 نخستین جلسه خود را طبق وعده جواد شمقدری، معاونت سینمایی وقت وزارت ارشاد برگزار کرد، ده ماه بعد در هیات وزیران به تصویب رسید و محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور وقت هم در شهریور ماه سال بعد آیین‌نامه آن را ابلاغ کرد، قرار بود که اتفاقات مثبت و چشمگیری برای هنر – صنعت سینمای ایران بیفتد و مسئولیت سیاستگذاری‌های کلان سینمای کشور برعهده این نهاد باشد.

وظایف شورای عالی سینما

تصویب برنامه‌های حمایت از تولید آثار فاخر سینمایی، تعیین ساز و کارهای لازم برای اعمال مدیریت هماهنگ منابع و امکانات ملی در عرصه سینما، تصویب شیوه‌های حمایت از توسعه شهرک‌ها، پردیس‌ها و فضاهای سینمایی، ارائه تسهیلات و پشتیبانی مالی و اعتباری و حمایت از تأمین کالاها، تصویب طرح‌های کلان و راهبردی سینمای ایران و اختصاص منابع لازم، اتخاذ راهکارهای مناسب و اصلاح زیرساخت‌ها به منظور بهبود شیوه‌های آموزش و تربیت سینماگران متعهد و تصویب برنامه‌های حمایت از فعالیت‌های پژوهشی و دستیابی به فناوری‌های روز در حوزه صنعت سینما در ابتدای مسیر به عنوان مهم‌ترین وظایف شورای عالی سینما ذکر شد.

اهداف تشکیل شورا چه بود؟

اعمال سیاست‌های واحد و متمرکز در حوزه سینمای ایران، پیشرفت همه‌جانبه کمی و کیفی توانمندی‌های ملی در عرصه سینما، تقویت مؤلفه‌های سینمای ملی به عنوان یکی از عناصر هویت اسلامی ـ ایرانی، ارتقای حضور اثرگذار و مشارکت سینمای ایران در عرصه بین‌المللی، رونق اقتصاد سینما و توانمندسازی بخش غیردولتی فعال در حوزه سینما، افزایش کمی و ارتقای کیفی تولیدات سینمای ایران با توجه به مضامین، موضوعات و سوژه‌های ارزشمند و پاسخگویی به نیازها و مطالبات مخاطبان برخی اهداف تشکیل این شوراست که در آیین‌نامه آن هم ذکر شده بود.

شورای سابق و شورای فعلی

شورای عالی سینما متشکل از داوود میرباقری، مسعود جعفری جوزانی، احمد نجفی، جمال شورجه، مسعود ده‌نمکی و محسن علی‌اکبری در دولت گذشته جلساتی را برگزار کرد و مصوباتی را هم برای بهبود وضعیت سینمای ایران تصویب کرد، اما حاشیه‌های تعطیلی خانه سینما فعالیت‌های این نهاد را تحت‌الشعاع قرار داد و حتی حضور اندک و یکی دو جلسه‌ای احمدی‌نژاد، به عنوان رئیس شورا هم به میانجیگری او برای حل مشکل خانه سینما تعبیر شد.

با تغییردولت و تغییر اعضای شورا و آمدن مسعود جعفری جوزانی، خسرو سینایی، پرویز پرستویی، منوچهر محمدی، احمدرضا درویش، سیدرضا میرکریمی و فرهاد توحیدی از ابتدای سال گذشته، انتظار می‌رفت که اتفاقات مثبتی دراین خصوص بیفتد و شورا اهداف مثبت خود را با جدیت پیگیری کند، ولی باوجود گذشت یک سال شاهد خروجی مناسبی از این شورا هم نبودیم. مهم‌ترین انتقادی که به شورای جدید شده حضورنیافتن رئیس دولت یازدهم به عنوان رئیس شورای عالی سینما در هیچکدام از جلسات تشکیل شده است.

انتقاد نجفی به انفعال شورای عالی سینما

احمد نجفی، بازیگر سینما و عضو سابق شورای عالی سینما روز گذشته و در گفت‌وگو با مهر از منفعل شدن این شورا انتقاد و اعلام کرد مصوبات این شورا در دولت قبل در دولت یازدهم پیگیری نشد.

نجفی که پیش از این عضو شورای عالی سینما بوده است، فعال سازی این شورا را یک ضرورت دانست و گفت: متاسفانه بارها شنیده‌ام که گفته می‌شود شورای عالی سینما در دولت دهم هیچ خروجی نداشته است. من به عنوان یکی از اعضای سابق این شورا این گفته‌ها را تائید نمی‌کنم، زیرا در این جلسات تصمیم‌های بسیاری گرفته شد، ولی هیچ یک از این مصوبات در دولت یازدهم پیگیری نشد. به عنوان مثال ۲۸۰۰ سهمیه مسکن مهر برای سینماگران گرفتیم و افراد بسیاری نام نویسی کردند، اما بعدا مورد پیگیری قرار نگرفت.

او با اشاره به این‌که نگاه جدیدی به آموزش در رشته‌های مختلف سینما در شورای عالی سینما وجود داشت، گفت: یکی دیگر از سرفصل‌های مصوب در این شورا رویکرد تازه به مقوله آموزش در صنعت سینما بود، ولی آن موضوع هم هیچ خروجی‌ در دولت جدید نداشت. ما تا آخرین جلسه شورا همه کارها را با دقت و حساسیت پیش بردیم و دولت جدید باید راه را ادامه می‌داد، اما بدون هیچ دلیل موجهی مجموع فعالیت‌های شورای عالی سینما رها شد.

بازیگر نقش «کارآگاه علوی» متذکر شد: نکته دیگر این‌که جلسه‌های شورای عالی سینما در دولت دهم با حضور رئیس دولت برگزار می‌شد، اما طبق شنیده‌ها در صورتی که جلسات این شورا برگزار شود آقای روحانی در این جلسه حضور نخواهند داشت و جلسات با حضور وزیر ارشاد برگزار می‌شود.

توضیحات عضو فعلی شورای عالی سینما

فرهاد توحیدی، فیلمنامه نویس درباره فعالیت‌های اکنون شورای عالی سینما به جام‌جم گفت: دراین مدت در شورای عالی سینما کارگروه‌هایی تشکیل و طرح‌هایی آماده شده تا در جلسه‌ای که بناست باحضور اشخاص حقوقی شورا مطرح و مورد بحث و بررسی قرار گیرد. طرح‌ها درجلسات پیش رو وارد مرحله آماده‌سازی می‌شود تا در جلسه‌ای که با حضور آقای روحانی، رئیس‌جمهور تشکیل می‌شود درباره آنها تصمیم‌گیری شود و به امید خدا به مرحله اجرایی برسد.

فیلمنامه‌نویس فیلم‌هایی چون «شهرموش‌ها2» و «پاداش سکوت» در پاسخ به اظهارات احمد نجفی، به کارنامه شورای پیشین عالی سینما ارجاع داد و افزود: دوستان در دوره قبلی فقط تشکیل جلسه می‌دادند، کافیست یک جستجوی ساده در اینترنت انجام دهید تا ببینید آیا یک کدام از مصوبه‌های آنها به مرحله اجرا رسیده است یا نه؟

عضو شورای عالی سینما درخصوص بحث مسکن مهر هم توضیح داد: تا جایی که اطلاع دارم کارهایی در این زمینه صورت گرفته و دوستان در نهاد ریاست جمهوری پیگیر مسکن مهر هستند. این مساله جزو تعهدات شورای جدید نبوده، بلکه پس از تصویب به جایی رفته که متولی اجرا و انجام آن است. اگر دوستان در آن بخش تعهد خود را انجام نداده‌اند، مسئولیتش با شورا نیست.

توحیدی از فعالیت کارگروه منزلت اجتماعی در شورا هم خبر داد و گفت: هشت طرح تاکنون در شورا آماده شده که مربوط به امنیت شغلی سینماگران و ارتقای منزلت اجتماعی آنهاست. به محض این‌که جلسات با حضور رئیس‌جمهور تشکیل شود، درباره جزئیات این طرح‌های مفید و موثر اطلاع‌رسانی خواهد شد.

چه شد آن همه پیمان؟!

با نگاهی به وظایف، اهداف و چشم اندازهای شورای عالی سینما و مقایسه آن با وضعیت موجود و حال و روز سینمای ایران می‌توان حدس زد که چقدر از آن آمال و آرزوها و ادعاها به بار نشسته و محقق شده است. پرواضح است که نفس همه موارد مطروحه در آیین‌نامه و شرح وظایف، بری از خطاست و خیلی هم زیبا و درست و ضروری جلوه می‌کند، اما روند برنامه ریزی‌ها و ادامه طی مسیر به گونه‌ای نبوده که سینمای ایران بتواند به مهم‌ترین مرجع تصمیم‌گیری‌اش ببالد و سرش را بالا بگیرد. البته نگاهی منصفانه نمی‌تواند چشم بر پیشرفت‌ها و تلاش‌های مثبت صورت گرفته در این چند سال اخیر در سینمای ایران ببندد، اما سینمای ما هنوز درگیر مسائل و مشکلات بسیاری است.

علی رستگار

فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها