گروه‌های داوطلب مردمی در حال حاضر بیش از 90 درصد شهر بیجی را در کنترل دارند و بیش از 60 خودروی بمبگذاری شده را ظرف سه روز خنثی کردند. گروه‌های داوطلب مردمی منطقه تل البوجراد در ناحیه المزرعه در بیجی را آزاد کردند و به پیروزی‌های مهمی در این شهر دست یافته‌اند. گفته می‌شود پالایشگاه بیجی به‌طور کامل تحت کنترل نیروهای مردمی است و نیروهای مردمی تا پاکسازی کامل بیجی و تبدیل آن به گورستان داعش به عملیات خود ادمه می‌دهند. همزمان با اعلام این خبرها حیدرالعبادی نخست‌وزیر عراق در نشستی با اعضای کابینه و برخی مسئولان نظامی تاکید کرد عملیات نظامی علیه داعش طبق نقشه‌ و جدول زمانی مشخص در حال انجام است.
کد خبر: ۸۲۹۷۱۴

ادامه تلاش‌های دولت برای نابودی داعش درحالی است که گروه تروریستی داعش در آخرین جنایت خود در غرب عراق سه شهروند عراقی و دو نفر از کارکنان کمیساریای انتخابات در استان الانبار را به اتهام افشای اطلاعاتی درباره محل اختفای عناصر داعش به نیروهای امنیتی، به قتل رسانده است. گروه داعش اتهام این افراد را قرار دادن اطلاعات در اختیار نیروهای امنیتی عراق عنوان کرد. گروه تروریستی داعش همچنین هشت جوان عراقی را در شهرستان شرقاط استان صلاح‌الدین به اتهام همکاری با نیروهای امنیتی این کشور اعدام کرد.

اصلاحات اقتصادی العبادی

درگیری‌ها با داعش در شرایطی است که مردم ناراضی عراق از چند هفته پیش با برگزاری تظاهرات خواستار اصلاحات و مبارزه با فساد در کشورشان هستند. آنها از حیدر العبادی می‌خواهند جهت انجام اصلاحات بیشتر و پا فرا گذاشتن از چارچوب‌های ظاهری و صوری بیشتر تلاش کند. حیدر العبادی تصمیم گرفته است بسته اصلاحاتی خود را به صورت موقت متوقف کند . دلیل این کار اعتراضات برخی از فراکسیون‌های سیاسی عنوان شده است. در همین حال فراکسیون بدر در بیانیه‌ای اعلام کرد از نخست‌وزیر می‌خواهد دلایل برکنار کردن تعدادی از وزیران را که در چارچوب برنامه‌های اصلاحاتی‌اش صورت گرفت، بیان کند. فراکسیون بدر با طرح این سوال که آیا برکناری این افراد به دلیل شکست و یا ضعف و یا فسادشان بوده است، خواهان روشن شدن معیارهای عزل و نصب‌ها شد. در همین حال یک منبع نزدیک به مرجعیت دینی در نجف اعلام کرد آیت‌الله‌العظمی سیدعلی سیستانی، مرجع شیعیان در عراق خرسندی و خوشبینی محتاطانه‌ای نسبت به اصلاحات العبادی و تصمیم‌ها برای کاهش امتیازات مسئولان در سران سه قوه و حذف برخی وزارتخانه‌ها و ادغام برخی وزارتخانه‌های دیگر دارد.

طرح تجزیه

این درحالی است که آمریکایی‌ها از چند مدت پیش دوباره طرح‌های مربوط به تجزیه عراق را رو کرده‌اند. طرح‌هایی که سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه دو روز پیش بشدت با آنها مخالفت کرد .

در رابطه با مساله مبارزه با فساد درعراق، حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با جام‌جم می‌گوید: «در حقیقت حیدر العبادی تلاش می‌کند تا با برنامه‌ریزی‌های داخلی و همچنین از بین بردن زمینه‌های فساد اداری و رانت خواری وضعیت داخلی کشورش را آرام کند. دولت حیدرالعبادی بشدت کابینه را کوچک کرده و تعداد وزارتخانه‌هایی را که هیچ خاصیتی برای مردم نداشتند، به 20 وزارتخانه رسانده است. نخست‌وزیر عراق تلاش می‌کند تا از طریق کوچک‌سازی دولت و مبارزه با رانتخواری با فساد مبارزه کند که در این میان حتی پای بسیاری از شخصیت‌های گذشته به میان آمده است. از این‌رو به نظر می‌رسد که موضوع داعش و مبارزه با این گروه تروریستی در درجه دوم اهمیت قرار گرفته باشد». حسن هانی‌زاده در مورد طرح‌های تجزیه عراق نیز بر این باور است که آمریکا بشدت به دنبال عملیاتی کردن طرح تجزیه این کشور است.

وی می‌گوید: «جو بایدن معاون اوباما زمانی که رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا بود، طرحی را ارائه داد و هم‌اکنون در پی عملیاتی کردن آن است. به موجب این طرح، عراق به سه بخش شیعه‌نشین، کردنشین و سنی‌نشین تجزیه خواهد شد. تصور آمریکایی‌ها این است که از طریق کوچک‌سازی کشورهای اسلامی منطقه، دست صهیونیست‌ها برای تسلط بر کشورهای نفتی منطقه باز می‌شود. لذا طرح آمریکا برای تجزیه عراق، سوریه و یمن در چارچوب امنیت پایدار برای رژیم صهیونیستی خواهد بود».

حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل خاورمیانه:

جو بایدن معاون اوباما زمانی که رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا بود، طرحی را ارائه داد و هم‌اکنون در پی عملیاتی کردن آن است. به موجب این طرح، عراق به سه بخش شیعه‌نشین، کردنشین و سنی‌نشین تجزیه خواهد شد. تصور آمریکایی‌ها این است که از طریق کوچک‌سازی کشورهای اسلامی منطقه، دست صهیونیست‌ها برای تسلط بر کشورهای نفتی منطقه باز می‌شود. لذا طرح آمریکا برای تجزیه عراق، سوریه و یمن در چارچوب امنیت پایدار برای رژیم صهیونیستی خواهد بود.

معصومه زارع

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها