هفت قرن پیش، شاعری از سرزمین پارس غزلیاتی سرود که تا همیشه تاریخ خود را جاودان کرد. نام او اگرچه خواجه شمس‌الدین محمد بود، اما همه مردم، از ایرانیان گرفته تا مردمان سرزمین‌های دیگر او را با نام حافظ می‌شناسند. شاعری که پیش از بر سریر قدرت نشستنش در شعر و غزل، حافظ قرآن بود.
کد خبر: ۸۱۱۸۲۱

حالا این روزها مقبره حافظ شیراز میزبان مراسمی است با عنوان «دولت قرآن». نام «دولت قرآن» که برای طرح جزءخوانی قرآن در جوار آرامگاه حافظ شیرازی انتخاب شده، برگرفته از نظر این شاعر بزرگ و حافظ قرآن است که در یک بیت از غزلیات خود گفته است: «صبح خیزی و سلامت طلبی چون حافظ / هرچه کردم همه از دولت قرآن کردم».

این طرح که با حمایت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، کانون فرهنگی هنری مساجد و اداره‌کل میراث فرهنگی استان فارس در مجموعه فرهنگی تاریخی حافظیه شیراز برگزار می‌شود، به طور کامل به صورت مردمی در جریان است. طرح «دولت قرآن» از تابستان سال 1392 مصادف با ماه مبارک رمضان در مجموعه حافظیه شیراز آغاز شده است و در طول سال نیز هر هفته یکشنبه‌ها یک جزء قرآن با حضور مردم و بازدیدکنندگان از این مجموعه قرائت می‌شود. در حال حاضر نیز این طرح اجرا می‌شود و علاوه بر قرائت یک جزء از قرآن کریم، غزلیاتی از حافظ در فضایی صمیمی و مردمی قرائت می‌شود.

یکی از نکات قابل توجه این طرح، حضور پر شور دانش آموزان استان فارس در مراسم است.

به طوری که در طول سال با هماهنگی مدارس، دانش‌آموزان نیز در این برنامه شرکت می‌کنند. در باره مردمی بودن این طرح همین بس که این طرح نه‌تنها مورد استقبال پرشور مردم شیراز قرار گرفته، بلکه موفق شده اسقبال گردشگران خارجی را را هم به همراه داشته باشد.

به همین دلیل انجمن حافظ‌پژوهان جوان در محل اجرای طرح یک قرآن به زبان انگلیسی در اختیار گردشگران خارجی قرار می‌دهد تا آنها هم بتوانند ترجمه آیات قرآن را بخوانند و با آن آشنا شوند. جالب آنجاست که این طرح نه تنها توجه گردشگران مسلمان، بلکه اقبال گردشگران غیرمسلمان را هم به همراه داشته است و بنابه گفته یکی از حاضران در این مراسم، در هر جلسه حداقل 10 نفر از گردشگران خارجی قرآن را می‌بینند و ترجمه آیات کلام وحی را از قرآن به زبان انگلیسی می‌خوانند.

گفته می‌شود یک خانم ایتالیایی با دیدن جزءخوانی قرآن نزدیک به5/1 ساعت در کنار مردم نشسته و قرائت قاریان را تا پایان گوش کرده و گفته من تصور دیگری از قرآن داشتم اما با شنیدن آیات آن حتم دارم سبب آرامش است. یکی از گردشگران فرانسوی حاضر در این مراسم هم پس از شنیدن آوای روح‌بخش قرآن گفته شنیدن آوای قرآن برایش آرامش‌بخش است و تاکنون چنین صوتی را نشنیده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها