یک نوجوان 16 ساله در فوتبال در چه سطحی می‌تواند قرار داشته باشد؟ او اگر از استعداد فوق‌العاده‌ای برخوردار باشد و کسی هم پیدا شود این استعداد را شناسایی کند، آن‌گاه می‌توان شاهد بود نوجوان به یک آکادمی معتبر فوتبال برسد. پس از آن، این بازیکن کم‌سن و سال راهی طولانی برای پیشرفت پیش روی خود می‌بیند.
کد خبر: ۸۱۰۷۰۵
16 سالگی و آغازی درخشان

او باید ضمن حفظ آمادگی به تمرینات خود ادامه بدهد تا پله پله بالاتر برود. بندرت اتفاق می‌افتد یک بازیکن نونهال یا نوجوان پله‌های ترقی و پیشرفت را زودتر از حد معمول بپیماید و در نوجوانی فرصت بازی کردن در سطح اول فوتبال دنیا را به دست آورد.

مارتین اودگارد، بازیکن 17 ساله تیم رئال‌مادرید فعلا آخرین نوجوان دنیای فوتبال است که با پیوستن به یک تیم بزرگ، نام خود را سر زبان‌ها انداخته است البته در فوتبال بازیکنانی بوده‌اند که از 16 سالگی، خود و توانایی‌هایشان را به دنیای فوتبال نشان داده‌اند.

در ادامه با درخشان‌ترین 16 ساله‌هایی که با پیراهن بزرگسالان تیمی معتبر در لیگی معتبر به میدان رفتند، آشنا می‌شویم.

ایکر مونیان (اسپانیا)

رسانه‌های اسپانیایی، این هافبک 23 ساله تیم اتلتیک بیلبائو را مسی فوتبال اسپانیا می‌نامند. او می‌تواند الگوی خوبی برای بازیکنان کم‌سن و سال فوتبال اسپانیا باشد، چون زودتر از موعد مقرر موفق شد به تیم بزرگسالان یک باشگاه لالیگایی راه یابد.

مونیان زمانی برای نخستین‌بار برای اتلتیک بیلبائو در لالیگا به میدان رفت که فقط 16 سال و هفت ماه و 11 روز داشت. مونیان همانند یک بازیکن باتجربه خط میانی و هافبک، تیمش را رهبری می‌کرد. او هنوز هم برای این تیم به میدان می‌رود و عضو تیم ملی فوتبال اسپانیاست.

دیه‌گو آرماندو مارادونا (آرژانتین)

اسطوره آرژانتینی و بی‌بدیل دنیای فوتبال، در 17 سالگی رکورد‌شکنی کرد و به جوان‌ترین بازیکن تاریخ تیم ملی کشورش تبدیل شد؛ رکوردی که بعدها شکسته شد. پیشتر از آن دیه‌گوی نوجوان در حالی که فقط 16 سال داشت برای تیم آرژانتینوس جونیورز به میدان رفته بود.

این باشگاه که متعلق به پایتخت آرژانتین یعنی بوئنوس‌آیرس بود یکی از بزرگ‌ترین اسطوره‌های فوتبال دنیا را معرفی کرد. او ابتدا تنها با این تیم تمرین می‌کرد، اما بعدها به یکی از بازیکنان کلیدی تیم تبدیل شد. مارادونا در کنار پله درخشان‌ترین 16 ساله‌هایی هستند که در این سن برای تیم بزرگسالان به میدان رفته‌اند.

سرخیو آگوئرو (آرژانتین)

ستاره کنونی منچسترسیتی در فوتبال آرژانتین یک رکورد بی‌نظیر از خود بر جای گذاشته است. آگوئرو سال 2003 در حالی که فقط 15 سال داشت برای تیم ایندپندینته در لیگ آرژانتین به میدان رفت تا رکورد قبلی را که در دست مارادونا بود، بشکند و به جوان‌ترین بازیکن تاریخ فوتبال آرژانتین تبدیل شود که تا به حال در لیگ این کشور به میدان رفته است. سرخیو سال 2006 راهی فوتبال اروپا شد. او ابتدا به اتلتیکومادرید رفت و اکنون در منچسترسیتی بازی می‌کند.

پله (برزیل)

مروارید سیاه فوتبال برزیل، نخستین بازی خود را برای سانتوس در 15 سالگی انجام داد؛ اما یک سال بعد وقتی 16 ساله شده بود (سال 1958) به طور رسمی برای تیم بزرگسالان به میدان رفت. او در همان سن به سوئیس رفت تا با برزیل در جام‌جهانی شرکت کند. برزیل با ستاره نوجوان خود که به بزرگ‌ترین ستاره تاریخ تبدیل شد به مقام قهرمانی رقابت‌ها رسید.

جک ویلشر (انگلیس)

آرسن ونگر، سرمربی فرانسوی آرسنال برای نخستین‌بار به ویلشر سال 2008 میدان داد،یعنی وقتی این بازیکن فقط 16 سال داشت. ویلشر بازی کردن برای تیم آرسنال را در فینال جام حذفی آغاز کرد و پس از گذشت هفت سال همچنان بازیکن این تیم محبوب لندنی است. ویلشر می‌گوید موقعیت کنونی خود را مدیون ونگر است که به او در 16 سالگی میدان داد و باعث شد کنار ستاره‌های بزرگ لیگ برتری بازی کند.

تئو والکات (انگلیس)

ساوتهمپتون در فصل 2006 ـ 2005 در حالی که یک ستاره درخشان 16 ساله در ترکیب خود داشت به لیگ برتر انگلیس صعود کرد. البته تئو والکات آن پسر 16 ساله به محض صعود این تیم به لیگ برتر از جمع آنها جدا شد و به آرسنال پیوست. والکات پس از مدتی یک رکورد ویژه به دست آورد. او با داشتن 17 سال و 75 روز به جوان‌ترین بازیکنی تبدیل شد که تا به حال برای تیم ملی انگلیس به میدان رفته است. والکات از سال 2006 برای آرسنال بازی می‌کند و یکی از بازیکنان کلیدی این تیم است.

مارکا / مترجم: هیلدا حسینی‌خواه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها