سرخ ها با وجود کارشکنی عربستانی‌ها به حضور در مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان امیدوارند

کار سخت پرسپولیس در ریاض

راهیابی به مرحله یک هشتم نهایی؛ این رویا برای هواداران پرسپولیس امشب محقق خواهد شد، اگر برانکو و شاگردانش بتوانند از معبر دشوار الهلال گذر کنند.
کد خبر: ۸۰۱۷۹۷

از زمانی که قانون لیگ قهرمانان آسیا به شکل کنونی درآمد، پرسپولیسی‌ها هیچ‌گاه نتوانسته‌اند با پیروزی در مرحله یک شانزدهم نهایی به جمع 16 تیم برتر آسیا صعود کنند. حافظه تاریخی هواداران قرمزپوش هنوز هم باخت یک بر صفر این تیم مقابل بنیادکار را فراموش نکرده است؛ دیداری که شش سال پیش در چارچوب مرحله یک شانزدهم نهایی در ورزشگاه آزادی برگزار شد اما پایان خوشی برای نماینده کشورمان نداشت.

بعد از آن در فصل 12-2011 بار دیگر این شانس نصیب پرسپولیسی‌ها شد که با صعود از مرحله گروهی، برای صعود به جمع 16 تیم برتر آسیا تلاش کنند. حریف پرسپولیس الاتحاد عربستان بود، اما آن بازی هم به خاطره‌ای بد برای قرمزها تبدیل شد. رضا نورمحمدی، حمیدرضا علی‌عسگر، هادی نوروزی و محمد نوری که هم اکنون در ترکیب پرسپولیس هستند، آن روز در ترکیب پرسپولیس مقابل نماینده عربستان بازی کردند، اما تلاششان در نهایت ثمری نداشت و بازی با پیروزی 3 بر صفر الاتحاد به پایان رسید.

حالا بعد از گذشت سه سال، بار دیگر سرنوشت پرسپولیس برای صعود از مرحله یک‌شانزدهم نهایی، به بازی با نماینده عربستان در عربستان گره خورده است. اگر پرسپولیس سه سال پیش علاوه بر نورمحمدی، علی عسگر، نوروزی و نوری، چهره‌هایی چون علی کریمی، مهرداد پولادی، مازیار زارع، غلامرضا رضایی و ایمون زاید را در اختیار داشت و یک مربی سرشناس به نام مصطفی دنیزلی به روی نیمکت، حالا ترکیب این تیم کاملا دگرگون شده است بازیکنان تاثیرگذار آن، نفرات جوانی چون امید عالیشاه، احمد نوراللهی، علی علیپور و مهدی طارمی هستند. گرچه این پرسپولیس، تیم ایده‌آل هواداران نیست اما آنچه باعث شده با وجود قدرت بالای تیم الهلال، امیدواری‌ها نسبت به صعود این تیم از مرحله یک شانزدهم نهایی بالا برود، تزریق روحیه تیمی و شخصیت برنده شدن به بدنه پرسپولیس است؛ روحیه‌ای که با بردن استقلال در دربی و شکست دادن الهلال در تهران حالا اصلی‌ترین برگ برنده آنها به شمار می‌رود.

پرسپولیس بازی رفت را با حمایت پرشور هوادارانش و البته گل به خودی مدافع برزیلی الهلال با یک گل به سود خود خاتمه داد و حالا با یک تساوی در ریاض هم می‌تواند به جمع تیم‌های صعودکننده بپیوندد. قرمزها البته با باخت هم می‌توانند جشن صعود بگیرند اگر دروازه الهلال را در بازی امشب باز کنند و با اختلاف یک گل به این تیم ببازند.

ادامه کارشکنی‌ها

آنچه شرایط بازی امشب را برای پرسپولیسی‌ها دشوار کرده، کارشکنی‌های عربستانی‌هاست؛ کارشکنی‌هایی که از زمان پرواز پرسپولیس آغاز شد و احتمالا تا زمان خروج آنها از ریاض ادامه خواهد داشت. پس از آن که صادر نشدن مجوز پرواز به بهانه انجام تعمیرات روی باند فرودگاه ریاض، چند ساعتی قرمزها را در فرودگاه امام خمینی(ره) تهران معطل کرد، پس از ورود به ریاض هم انجام کارهای مربوط صدور روادید کاروان این تیم چیزی حدود سه ساعت به طول انجامید تا اعتراض بازیکنان را به همراه داشته باشد. در این شرایط هیچ بعید نیست در جریان بازی و پس از خاتمه آن نیز این کارشکنی‌ها ادامه داشته باشد.

کوالنکو؛ سه سال بعد از آن شکست 3 هیچ

بازی امشب پرسپولیس و الهلال را داور ازبکستانی سوت خواهد شد. بعد از قضاوت بحث برانگیز داوران مالزیایی در بازی رفت که با انتقاداتی از سوی هر دو تیم مواجه شد، کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام کرد بازی برگشت را والنتین کوالنکو از ازبکستان به همراه دو هموطنش سعید کاسیموف مامور و حسن الدین شادمانوف قضاو ت خواهند کرد.

نکته جالب در مورد این داور ازبک این که سه سال پیش هم قضاوت دیدار الاتحاد عربستان و پرسپولیس در جده به او سپرده شد. آن بازی آخرین که بازی پرسپولیس در عربستان به حساب می‌آید همچون بازی امشب در چارچوب مرحله یک شانزدهم نهایی لیگ قهرمانان آسیا برگزار شد و با برتری 3 بر صفر نماینده عربستان به پایان رسید.

حالا بعد از سه سال پرسپولیس دوباره در حالی باید برای صعود به مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان با یک تیم عربستانی بجنگد که داور بازی همان والنتین کوالنکو ازبکستانی است.

بازی شماره 22 با عربستانی‌ها

از سال 1352 تا کنون پرسپولیس بیست و یک بار با تیم‌های عربستانی روبه رو شده است و از این حیث بازی امشب را باید بازی شماره 22 نامید.

اولین رویارویی پرسپولیس با عرب‌ها، بازی دوستانه این تیم با النصر بود که نتیجه‌اش 2-2 مساوی شد. پس از آن پرسپولیس 21 بار دیگر با تیم‌هایی نظیر الهلال، الاتحاد، الشباب و النصر بازی کرد که حاصل آن هشت پیروزی، هفت تساوی و شش باخت بوده است. آنچه کفه ترازو را در بازی‌های مستقیم با تیم‌های عربستانی به نفع پرسپولیس سنگین کرده است، نتایج خوب این تیم در رقابت‌های این فصل بوده است. قرمزها هر دو تیم النصر و الهلال را در تهران شکست داده‌اند، گرچه یک بار هم در ریاض مغلوب النصر شدند.

برانکو: هدف روشن است؛ می‌رویم که گل بزنیم

برانکو ایوانکوویچ، سرمربی پرسپولیس در مصاحبه‌ای اختصاصی با خبرنگار ورزش سه در ریاض با امید از بازی الهلال حرف زد. او با بیان این که قرار است برابر بهترین تیم قاره آسیا بازی کنند، گفت: بازی با الهلال مهم‌ترین بازی در سال برای پرسپولیس است و با کسب نتیجه مثبت در این بازی پرسپولیس می‌تواند به سطحی از کیفیت برسد که سال‌ها در انتظارش بودیم. این بازی مهم‌ترین، سخت‌ترین و دشوارترین بازی‌مان است.

این مربی کروات در پاسخ به این پرسش که شناختش از فوتبال عربستان به واسطه حضورش در الاتفاق بوده، چقدر به او در بازی امشب کمک می‌کند، گفت: من فقط یک سال در الاتفاق بوده‌ام؛ البته همان سال با الافاق به فینال جام پادشاهی عربستان صعود کردیم و با نتیجه 2 بر یک مغلوب همین الهلال شدیم، اما در هفته آخر در ریاض با این تیم مساوی کردیم و همین مساوی باعث شد این تیم به لیگ قهرمانان آسیا راه پیدا نکند. من شناخت خوبی از این تیم دارم و 70 درصد بازیکنانی که در حال حاضر در این تیم هستند از زمان حضور من در الاتفاق در این تیم بازی می‌کنند.

برانکو در واکنش به معطلی بیش از اندازه بازیکنانش در فرودگاه ریاض هم گفت: بهترین پاسخ به کارشکنی عربستانی‌ها و معطلی بازیکنان پرسپولیس در فرودگاه ریاض را می‌توان در زمین مسابقه با تیم الهلال داد. به طور قطع ماجراهای تاخیر در پرواز و کارشکنی‌ها بازیکنان ما را عصبی کرده بود اما بازیکنان ما قهرمانانه ایستادند و این فشار را تحمل کردند. خود من هم با این شرایط آشنا هستم و با اطمینان می‌گویم با تمام مشکلاتی که داشتیم و الان هم داریم می‌خواهیم فصل را با خوبی تمام کنیم و به فکر فصل آینده باشیم. ما به زمین می‌رویم که گل بزنیم و هدفمان هم روشن است و تلاش می‌کنیم نتیجه خوبی بگیریم تا هواداران را شاد کنیم.

برنامه بازی‌های امروز

کاشیوا ریسول ژاپن - سوون سامسونگ کره‌جنوبی، ساعت 14 و 30 دقیقه در ورزشگاه هیتاچی شهر کاشیوار (بازی رفت 3 بر 2 به سود کاشیوا)

بیجینگ گوان چین - جئونبوک موتورز کره‌جنوبی، ساعت ۱۶در ورزشگاه وورکرز شهر بیجینگ (بازی رفت یک بر یک مساوی)

لخویا قطر - السد قطر، ساعت 20 و 30 دقیقه در ورزشگاه عبدالله بن خلیفه شهر دوحه (بازی رفت 2 بر یک به سود لخویا)

الهلال عربستان - پرسپولیس ایران، ساعت 22 و 35 دقیقه در ورزشگاه ملک فهد شهر ریاض (بازی رفت یک بر صفر به سود پرسپولیس)

رضا پورعالی ‌‌/‌‌ گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها