حیات وحش کشور هر روز آسیب بیشتری می‌بیند، چون آموزش و فرهنگ‌سازی برای حفظ آن به فراموشی سپرده شده است، باید یادآور شد این روزها برخی از مسئولان تمایل دارند به کارهایی بپردازند که نتایج‌شان خیلی زود به چشم آمده و بتوانند از آن برای گزارش عملکرد خود بهره ببرند.
کد خبر: ۷۹۹۷۲۲

رواج چنین نگاهی در بین برخی از مسئولان سبب شده بسیاری از شهروندان اطلاع دقیقی از اهمیت توجه به محیط‌زیست و نقش گونه‌های جانوری کشور در طبیعت نداشته باشند و در نتیجه شرایط برای بقای گونه‌های جانوری کشور هر روز سخت‌تر شود، این را از خبرهای تلخی که هر روز در این حوزه منتشر می‌شود می‌توان نتیجه گرفت.

برای نمونه کم نیستند افراد ناآگاهی که برای کشتار حیات‌وحش دلایلی را مطرح می‌کنند که هر کدام از آنها برای محکوم کردن سازمان‌هایی که ادعای فرهنگ‌سازی و آموزش شهروندان را دارند، کافی است. دراین میان می‌توان به این نکته اشاره کرد که خیلی از شکارچیان غیرمجازی که خرس‌ها را می‌کشند، تصور می‌کنند هرچه هنگام شکار حیوان زجر بیشتری بکشد به قدرت و شهامت آنها افزوده خواهد شد یا کم نیستند افراد ناآگاهی که تصور می‌کنند زهره خرس برای درمان سرطان مفید است یا زبان این گونه برای درمان بواسیرکاربرد دارد.

علاوه بر این باید تاکید کرد خرس‌ها تنها حیواناتی نیستند که خرافات بلای جان آنها شده، زیرا جانوران دیگری مانند هدهد، کفتار، گرگ، مار و هوبره نیز دراین میان بی‌نصیب نمانده و به‌دلایلی سلاخی می‌شوند که هیچ کدامشان پایه علمی نداشته و فقط به این دلیل شایع شده‌اند که اراده‌ای برای آموزش‌و فرهنگ‌سازی وجود ندارد.

این درحالی است که روز گذشته نیز رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست کبودرآهنگ به نمونه دیگری از این دست مسائل اشاره کرده آن طور که ایرنا گزارش داده برخی از روستاییان این منطقه سنجاب زمینی را با گورکن اشتباه گرفته و فکر می‌کنند این حیوان اقدام به از بین بردن قبور اموات می‌کند به همین دلیل کمر به نابودی آنها بسته‌اند. این درحالی است که باید تاکید کرد کشتار گورکن‌ها نیز با این دلیل قابل توجیه نیست. بنابراین باید از مسئولان خواست برای حفظ اندک باقیمانده حیات‌وحش کشور فراتر از وعده عمل کرده و با در اولویت قرار دادن برنامه‌های فرهنگی، آموزشی و استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد برای اصلاح باورهای غلط و آشنایی هرچه بیشتر شهروندان با گونه‌های جانوری و نقش آنها در اکوسیستم قدم بردارند.

مهدی آیینی

گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها