رئیس دانشکده علوم سیاسی جنوب آلاباما در گفت‌وگو با جام‌جم:

عربستان به کشوری ماجراجو و خطرناک تبدیل می‌شود

در پی تجاوز عربستان سعودی به یمن، شاهد اختلافات عمیق در سطح حاکمیت عربستان بودیم. در همین رابطه با نادر انتصار استاد و رئیس دانشکده علوم سیاسی و جزایی دانشگاه جنوب آلاباما آمریکا به گفت‌وگو نشستیم که مشروح آن را می‌خوانید:
کد خبر: ۷۹۳۷۴۲
عربستان به کشوری ماجراجو و خطرناک تبدیل می‌شود

دلیل اعلام پایان عملیات هوایی توفان قاطعیت (تجاوز عربستان به یمن) از سوی ریاض چه بود؟

این فقط یک عمل تاکتیکی بود چون این عملیات نظامی دوباره با شدت شروع شده است. عربستان با اعلام پایان عملیات کوبنده می‌خواست این‌طور وانمود کند که به اهداف خود رسیده که البته این یک بلوف سیاسی بود.

آیا تغییرات اخیر در درون حاکمیت عربستان نشانه‌ای از اختلاف‌ها در سطح حاکمیت این کشور با توجه به تحولات یمن نیست؟

بعد از مرگ عبدالله اختلاف‌ها در حاکمیت عربستان بیشتر شده است. همین یکی دو روز اخیر سلمان جانشین خود را تغییر داد و نایف را جانشین جدید خود کرد. سلمان همچنین پسر خود را به‌عنوان نفر دوم در جانشینی برگزید و فیصل وزیر خارجه کار کشته عربستان را نیز از مقام خود بر کنار کرد. اینها همه نشانگر اختلافات عمیقی است که در سطح حاکمیت عربستان وجود دارد.

انتخاب سفیر عربستان در واشنگتن با توجه به موضعگیری‌های تند وی در قبال ایران چه پیامدهایی را در منطقه به همراه خواهد داشت؟

این نشان‌دهنده تشدید سیاست خصمانه عربستان بخصوص در رابطه با ایران خواهد بود.لابی‌های عربستان در آمریکا تبلیغات ضد ایران را با شدت بیشتر ادامه خواهند داد و هماهنگی خود را با افراطیون ضد ایران در کنگره آمریکا و گروه‌های دست راستی این کشور تشدید خواهند کرد. از همین‌رو رابطه ایران و عربستان شاهد تشنجات زیادی در آینده خواهد بود. با تغییراتی که سلمان در رهبری عربستان ایجاد کرده این کشور در سیاست‌های خارجی خود ماجراجویی خواهد کرد و امنیت منطقه را بیشتر به خطر خواهد انداخت. عربستان دیگر آن کشوری که محتاطانه عمل می‌کرد نیست و به کشوری ماجراجو و خطرناک تبدیل می‌شود که می‌خواهد منافع ایران را به چالش بکشد.

عربستان به سیاست‌های محافظه‌کارانه و انفعال در تحولات منطقه شهرت داشته است، چرا در دوره جدید و بخصوص دوران پادشاهی سلمان شاهد کنار گذاشتن مواضع محافظه کارانه قبلی هستیم؟

در سال‌های اخیر تغییرات زیادی در ساختار جامعه عربستان ایجاد شده است. حاکمیت عربستان از چالش‌های موجود در بدنه این کشور تا حدی به هراس افتاده و نگران بقای عمر رژیم آل سعود شده است. ایران‌هراسی در منطقه نیز کمک کرده است تا سیاست خارجی عربستان از چارچوب محافظه‌کارانه‌اش خارج شود و ماجراجویی را جانشین سیاست محافظه کارانه و انفعال قبلی کند.

معصومه زارع ‌/‌ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها