روحانی: نیروهای مسلح ایران تامین‌کننده آرامش منطقه هستند

رونمایی از اس‌300 ایرانی

همزمان با 29 فروردین روز ارتش، رژه نیروهای مسلح در سراسر کشور برگزار شد و یگان‌های مسلح کشورمان توانمندی‌های دفاعی خود را به نمایش گذاشتند.
کد خبر: ۷۸۹۲۶۹

در همین راستا در جریان رژه دیروز، سامانه بومی پدافند هوایی باور 373 (اس ـ 300 ایرانی) در کنار سایر سامانه‌های ارتباطی و فرماندهی و کنترل هوشمند رسول و فکور که به دست متخصصان وزارت دفاع و قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) طراحی شده و به مرحله تولید رسیده برای نخستین بار به نمایش گذاشته شد. همچنین جنگنده جدید صاعقه ۲ (دوکابین) برای اولین بار در رژه هوایی ارتش شرکت کرد. تانک چرخدار اقارب، ربات‌های مسلح، تفنگ تک‌تیرانداز 23 م.م باهر، خودروی شنی‌دار فوق‌سبک، تک‌تیرانداز شاهر با خشاب، شناور هجومی ضربتی شهاب، قایق هجومی رعد، سامانه زیردریایی السابحات و مین چسبان، توپ 76 میلی‌متری فجر 27، اژدر والفجر، سایت متحرک موشک‌انداز، سامانه خوداتکای پرتاب موشک نور، سامانه خوداتکای نصر ساحلی و سامانه راهبردی گسترده ساحل به دریا از دیگر تسلیحات به نمایش گذاشته شده در رژه دیروز بود.

ارتش، مظهر اقتدار ملی و فراجناحی بودن است

رئیس‌جمهور کشورمان در مراسم بزرگداشت روز ارتش، ارتش را مظهر اقتدار ملی، نظم و انضباط، مدنیت، سلامت اداری و اقتصادی، فراجناحی و فراحزبی بودن، اسلامی و ملی بودن دانست و تصریح کرد: نیروهای مسلح ایران در خط رهبری فرمانده معظم کل قوا، در پی ایجاد آرامش برای مردم خود و مردم منطقه هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، حسن روحانی در این مراسم تاکید کرد: دکترین ما دکترین نظامی و جنگ نیست بلکه دکترین دفاعی است و استراتژی ایران اسلامی، استراتژی بازدارندگی فعال برای استقرار صلح و امنیت در کشور و سراسر منطقه است. وی با بیان این‌که هرجا امام راحل و رهبر معظم انقلاب، مسیری را برگزیدند، ارتش جمهوری اسلامی ایران در خط مقدم اطاعت بوده است، خاطرنشان کرد: آن‌گاه که امام راحل در وصیت‌نامه خود نیروهای مسلح را از عضویت در احزاب، گروه‌ها و حضور در بازی‌های سیاسی منع کرد، ارتش نیز امتحان بسیار خوبی در تاریخ انقلاب ثبت کرد. او یادآورشد: ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروهای مسلح کشورمان امروز علاوه بر این‌که مایه آرامش ملت ایران هستند، مایه آرامش ملت‌های منطقه می‌باشند و نیروی دریایی ارتش از خلیج‌فارس تا خلیج عدن و از آب‌های دریای عمان تا دریای مدیترانه و در همه آب‌های آزاد و اقیانوس‌ها با پرچم به اهتزاز درآمده جمهوری اسلامی دلاورانه حضور امنیت‌بخش خود را ثبت کردند. روحانی با طرح این سوال که چرا از فرصتی که برای صلح‌آفرینی و برقراری امنیت و آرامش در منطقه از سوی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به‌وجود آمده است، استفاده نمی‌کنید، تصریح کرد: چرا دست دوستی به سوی ملت‌های دیگر دراز نمی‌کنید؟ کمک‌های مالی و تسلیحاتی به تروریست‌ها در سوریه، عراق و لبنان به چه منظور صورت می‌گیرد؟ بمباران ملت‌ها با چه هدفی صورت می‌گیرد؟ آیا بمباران کودکان برای شما قدرت و اقتدار به ارمغان می‌آورد یا بذر کینه را در دل مردم می‌فشاند؟ پاسخ آن دیر یا زود به شما باز خواهد گشت.

اقتدار ما برای تجاوز نیست

رئیس‌جمهور کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران با وجود برخورداری از قدرتمندی و اقتدار، تابع قانون است، گفت: این‌که جمهوری اسلامی ایران در موضوع فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای خود، راه مذاکره را انتخاب کرد برای آن بود که می‌خواستیم به منطقه و دنیا اعلام کنیم و نشان دهیم که هیچ مشکلی نیست که پای میز مذاکره و با منطق حل و فصل نشود و برای آن بود که به دنیا بگوییم یک ملت مقتدر اجرای قانون را افتخار خود می‌داند.

رئیس‌جمهور با تصریح بر این‌که جمهوری اسلامی ایران همه مقررات بین‌المللی درباره فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای خود را رعایت کرده و خواهد کرد، گفت: ملت ایران، نیروهای مسلح و توانمندی و اقتدار ما برای تجاوز نیست و البته این ملت تجاوز را نیز نخواهد پذیرفت. جمهوری اسلامی ایران راه توسعه و پیشرفت خود را در سالی که سال همدلی، همزبانی، همکاری و هماهنگی است، با قدرت ادامه خواهد داد.

مذاکره‌کنندگان، پیشگامان صلح هستند

در حاشیه این مراسم رئیس ستادکل نیروهای مسلح گفت: مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران سربازان دیپلماسی کشور و پیشگامان صلح بوده و با نیروهای مسلح یکدل و همزبانند و مسلما اگر دیپلماسی با شکست روبه‌رو و جنگ محقق شود، آن زمان نیروهای مسلح به میدان نبرد آمده و دشمن را با اقتدار متوقف می‌کنند.به گزارش ایرنا، سیدحسن فیروزآبادی در مورد واگذاری سامانه «اس ـ 300» از سوی روسیه به ایران نیز تصریح کرد: در این رابطه با روسیه قرارداد رسمی به امضا رساندیم و تاکنون بخشی از پول آن را پرداخت کرده و مطمئن هستیم که رئیس‌جمهور روسیه که فردی منطقی و دنیادیده است، طبق معاهده امضاشده با ایران رفتار می‌کند. وی درباره تحولات یمن با اعلام این‌که جمهوری اسلامی ایران مدافع یمن مستقل و مردم‌سالار است، افزود: امروز بحث حوثی‌ها و غیرحوثی‌ها مطرح نیست، بلکه امروز ملت یمن به‌صورت یکپارچه در برابر دشمنان می‌جنگند. وی همچنین تاکید کرد: ادعای عربستان درمورد کمک تسلیحاتی ایران به یمن خنده‌دار است.

حاکمیت دیگر کشورها را محترم می‌شماریم

فرمانده نیروی زمینی ارتش نیز در حاشیه این مراسم گفت: ارتش حزب‌الله ایران اسلامی هیچ‌گاه به کشوری تعدی نخواهد کرد و همواره حاکمیت دیگر کشورها را محترم می‌شمارد. امیر سرتیپ احمدرضا پوردستان افزود: ارتش جمهوری اسلامی ایران همواره حامی مظلومان جهان است. البته این به آن معنی نیست که ارتش بخواهد در مسائل یک کشور دخالت نظامی کند، اما برای کشورهای دوست و همسایه همچون عراق در صورت اعلام نیاز کمک مستشاری ارائه خواهیم داد.

همچنین فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: اجازه نمی‌دهیم هیچ کشوری در آب‌های آزاد و بین‌المللی به ناوگان مقتدر نداجا اخطار دهد.

امیر دریادار حبیب‌الله سیاری در حاشیه مراسم روز ارتش ادامه داد: در زمان حاضر به صورت مستمر در خلیج عدن حضور داریم و این حضور تاثیرگذار سربازان ولایت در نیروی دریایی ارتش باعث اسکورت 2500 فروند انواع کشتی‌های جمهوری اسلامی ایران در منطقه مزبور که یکی از آبراه‌های مهم جهان می‌باشد، شده است. امیدواریم هرچه زودتر امنیت در خلیج عدن برقرار شود، زیرا ایجاد امنیت در آبراه‌های مهم و راهبردی جهان به نفع تمام کشورهای دنیاست. دریادار سیاری همچنین در پاسخ به این سوال که آیا برنامه‌ای برای پهلوگیری ناوهای ایران در یمن دارید، گفت: چنین برنامه‌ای نداریم و امیدواریم امنیت خلیج عدن با کمک همه کشورها تامین شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها