شرکت‌های قلابی لیزینگ با وسوسه‌کردن قربانیان از آنها کلاهبرداری میلیاردی می‌کنند

سراب خودرو در شرکت‌های کاغذی

مدت‌هاست که شرکت‌های کاغذی فروش خودروی لیزینگی در سطح شهرهای بزرگ و کوچک فعالیت می‌کنند و با تحویل خودرو در زمان کم و به صورت اقساط طعمه‌های خود را فریب می‌دهند.
کد خبر: ۷۸۸۵۱۴
سراب خودرو در شرکت‌های کاغذی

هفته گذشته در برنامه تلویزیونی «بیراهه» موضوع کلاهبرداری‌های شرکت‌های لیزینگ خودرو مورد کالبد شکافی قرار گرفت؛ موضوعی قدیمی که همچنان قربانی می‌گیرد.

خریداران یا بهتر است بگوییم قربانیان با مشاهده آگهی شرکت در روزنامه‌های پرتیراژ و بیلبوردهای سطح شهر براحتی به آنها اعتماد کرده و بدون پیگیری سابقه شرکت و با بی‌توجهی به بند‌های قرارداد فقط می‌خواهند هرچه سریع‌تر با شرکت لیزینگ خودرو قرارداد ببندند و ماشین خود را تحویل بگیرند.

معمولا ماه‌های آخر سال از جمله زمان‌هایی است که بازار اینگونه کلاهبرداری‌ها داغ می‌شود و میزان کلاهبرداری‌ها و قربانیان زیادتر.

در این برنامه تلویزیونی، صاحب یکی از این شرکت‌های تقلبی لیزینگ که حالا دستگیر شده، گفت: با صد هزار تومان شرکت را به ثبت رساندم و یک خانه اجاره کردم و شروع به کار کردیم. به روزنامه‌ها آگهی می‌دادیم و در سطح شهر بیلبورد اجاره کردیم و مردم هم که می‌دیدند تبلیغات ما گسترده است، نظرشان جلب می‌شد و اعتماد می‌کردند. به شرکت زنگ می‌زدند و اطلاعات می‌گرفتند و پس از بستن قرارداد، پول را به حساب شرکت واریز می‌کردند و شرکت هم به آنها وعده می‌داد که تا 25 روز دیگر ماشین را تحویل می‌دهد و از آن به بعد هم با مشتری بازی می‌کردیم. 25 روز را یک ماه و 45 روز کردیم و بعد از مدتی متواری شدیم.

صاحب این شرکت در مدت سه ماه حدود پنج میلیارد از مردم کلاهبرداری کرده بود و فقط به ده نفر ماشین تحویل داد، آن هم برای جذب مشتری بیشتر.

مدیر شرکت دیگری که او هم دستگیر شده است در جواب به این پرسش که آیا شرکت شما از طرف بانک مرکزی مجوز داشته یا نه، می‌گوید: بانک مرکزی زمانی مجوز می‌دهد که فردی بخواهد به صورت اقساطی فروش داشته باشد. ما به مجوز نیاز نداشتیم، چون اقساطی خرید و فروش نمی‌کردیم، یعنی به صورت قسط‌بندی شده می‌فروختیم، ولی از کلمه اقساط استفاده نمی‌کردیم، در تبلیغات می‌نوشتیم خرید و فروش انواع خودرو، بعد در جدول‌بندی پایین صفحه طرح، اقساطی می‌شد و به خاطر به کار نبردن کلمه اقساطی کسی به ما کاری نداشت.

زمانی هم که مشتری با ما تماس می‌گرفت، هیچ طرز بیان خاصی برای جلب آن نداشتیم و فقط همان آگهی را که به روزنامه داده بودیم، بیشتر توضیح می‌دادیم. مردم به آن چیزی که می‌بینند، اعتماد می‌کنند و وقتی آگهی را در یک روزنامه معتبر می‌بینند، حرف‌ها را می‌پذیرند.

مالباختگان در اداره پلیس و دادسراها جمع شده‌اند و خواهان ماشین لیزینگی یا حداقل پول واریز شده خود به شرکت تقلبی هستند. بعضی‌هایشان پول قرض کرده‌اند، به امید آن که با خرید خودرو بتوانند مسافرکشی کنند و کمک‌خرجی برای زندگی خود باشند.

در این زمینه توجه به هشدارهای پلیس می‌تواند نقش موثری داشته باشد و هموطنان را از دام این کلاهبرداران نجات دهد.

سرهنگ عباسعلی محمدیان، رئیس پلیس آگاهی تهران بر این باور است که مردم باید از طریق روابط عمومی یا تلفن‌های فعال بانک مرکزی یا از طریق سایت‌های اینترنتی موضوع مجوز این شرکت‌ها را پیگیری کرده و از این موضوع که شرکت‌های لیزینگ خودروی مورد نظر آنها مجوز بانک مرکزی را دارد یا نه، اطمینان کامل حاصل کنند.

وی می‌گوید: افرادی که می‌خواستند برای گرفتن خودروی لیزینگی در این شرکت‌ها ثبت‌نام کنند، در برخورد اولیه با این موضوع مواجه می‌شوند که ظرفیت پر بوده و جا برای ثبت‌نام آنها نیست و فرد مجبور می‌شود با زور و ضرب زیاد، پول خود را تحویل بدهد؛ غافل از این که این رفتارهای فروشندگان و شرکت‌ها برای بازار گرمی است و خریداران به دلیل عجله‌ای که دارند به مفاد قرارداد توجه نمی‌کنند و صرفا می‌خواهند قرارداد را امضا کنند و فقط شرایط تحویل خودرو را در نظر می‌گیرند. ما خیلی اوقات با قرارداد‌هایی مواجه می‌شویم که متاسفانه خریدار طی آن همه حق و حقوق قانونی خود را سلب کرده است.

در آخرین روزهای سال گذشته مدیر یکی از این شرکت‌های کلاهبردار از سوی پلیس آگاهی دستگیر شد که درباره شگردش می‌گوید: خیلی از مردم به دلیل طمعی که دارند گرفتار دام می‌شوند، مردم وقتی می‌بینند شرایطی که در خرید و فروش وجود دارد، با عقل جور درنمی‌آید نباید براحتی و بدون پیگیری پول خود را در اختیار دیگران بگذارند.

شرکت‌های تقلبی فروش خودرو به صورت اقساط از شرکت‌های معتبر بیشتر هستند و در حال حاضر هم فعالیت می‌کنند و در روزنامه‌ها آگهی می‌دهند، اما خریداران قبل از خرید یا عقد قرارداد با این گونه شرکت‌ها باید متن قرارداد را به طور دقیق و کامل بررسی کنند و بهترین راه فهمیدن کلاهبردار بودن یا نبودن شرکت‌ها، پیگیری مجوز آنها از طریق سایت بانک مرکزی است.

هشدار

شرکت‌های کاغذی فریب تان ندهند

این شرکت‌ها معروف به «شرکت‌های کاغذی» هستند و تنها نام شرکت را ثبت کرده‌اند و مشتری با مشاهده ثبت شرکت تصور می‌کند همه فعالیت‌های آن قانونی است؛ غافل از این‌که اغلب این شرکت‌ها برای فعالیت‌های دیگری مجوز گرفته‌اند.

سرهنگ مهرداد امیدی، معاون سابق مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا می‌گوید: اصطلاح شرکت‌های کاغذی به شرکت‌هایی گفته می‌شود که به‌غیر از روی کاغذ، هیچ‌گونه وجود خارجی ندارند و روش آنها اینگونه است که با تبلیغات گسترده درباره سرمایه‌گذاری، خرید خودروهای لیزینگی، کاریابی، تهیه وام در کمترین زمان ممکن و... طعمه‌هایشان را شناسایی می‌کنند و با ارائه شماره و کاغذی که نشان می‌دهد شرکت آنها در سازمان ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده و قانونی است، اعتماد آنها را جلب می‌کنند و سپس با آنها وارد معامله شده و در ازای دریافت مبالغی با این افراد قرارداد می‌بندند و درست زمانی که مبالغ دریافت شده از طعمه‌ها به چندین میلیون یا میلیارد تومان می‌رسد، ناگهان دفتر شرکت را رها کرده و بدون برجا گذاشتن ردی از خودشان ناپدید می‌شوند.

بررسی‌های پلیس نشان می‌دهد بیشتر این افراد با استفاده از مدارک هویتی جعلی، اقدام به ثبت شرکت کرده و سپس در پوشش این شرکت‌ها، دست به فعالیت مجرمانه زده‌اند؛ تحقیقات حاکی از آن است که این افراد بعد از مراجعه به سازمان ثبت شرکت‌ها، علاوه بر ارائه مدارک هویتی جعلی، از آدرس‌های واهی نیز به عنوان محل فعالیت شرکت استفاده کرده و براحتی توانسته بودند شرکت موردنظرشان را به ثبت رسانده و فعالیت خود را شروع کنند، حال آن‌که اگر کمی دقت و بررسی هنگام ثبت شرکت‌ها صورت می‌گرفت، بسیاری از این پرونده‌ها به وجود نمی‌آمد. صاحبان شرکت‌های کاغذی به‌غیر از کلاهبرداری از طعمه‌هایشان اهداف دیگری را هم دنبال می‌کنند.

فرار از پرداخت مالیات، یکی از همین اهداف است که این روزها در بین اینگونه مجرمان مد شده است. هر کسی که برای ثبت شرکت مراجعه می‌کند، باید هویتش احراز شود، چرا که بسیاری از کلاهبرداران با استفاده از مدارک شناسایی جعلی اقدام به ثبت شرکت می‌کنند.

در حال حاضر سازمان ثبت‌احوال دارای بانک اطلاعاتی است که می‌تواند اصالت هویت را احراز کند، بنابراین زمانی که افراد برای ثبت شرکت مراجعه می‌کنند، می‌توان با ارسال کدملی یا کپی کارت ملی آنها به این سازمان، نسبت به واقعی بودن هویتشان اطمینان حاصل و سپس به تقاضای آنها برای ثبت شرکت عمل کرد.

تپش (ضمیمه چهارشنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها