آثار هنرمندان فلسطینی و لبنانی روی جلد کاتالوگ حراج کریستی را به خود اختصاص داد

مظلومیت قدس بر بوم نقاشی

هجدهمین حراج کریستی خاورمیانه به میزبانی دبی، در واپسین روزهای سال برگزار شد. نگاهی به آثار هنرمندان خاورمیانه‌ای این حراج نشان می‌دهد که نه‌تنها مانند دوره‌های قبل، حضور هنرمندان کشورمان قابل توجه بوده، بلکه هنرمندان فلسطینی و لبنانی هم توانسته‌اند با به تصویر کشیدن گوشه‌ای از دردهای مردمان سرزمین‌های اشغالی، سهم قابل توجهی در این حراج معتبر هنری داشته باشند. در زیر به برخی از آثار هنرمندان ایرانی، فلسطینی و لبنانی نگاهی می‌اندازیم.
کد خبر: ۷۸۴۰۸۹

مسجدالاقصی روی جلد

یک فلسطینی آواره که همه هویتش یعنی مسجدالاقصی را روی دوش‌های نحیف خویش کشیده است، روی جلد حراج کریستی هجدهم آمد تا روایتی تازه از این مظلومیت تاریخی باشد. این اثر را سلیمان منصور به تصویر درآورده است؛ هنرمند شصت و هشت ساله فلسطینی که بیش از دست قوی در طراحی، ایده‌اش در ارائه پیام، اثر او را جذاب کرده است. اثر او همسایه ٢٨ اثر ایرانی بود که در میان چیدمان ١٥٨ اثری این دوره کارشناسان کریستی روی دیوار هتل امارات تاورز دبی به تماشا درآمد. آثاری که از منظر سبک هنری طیف وسیعی از انتزاع ناب تا فیگوراتیو را در بر می‌گرفت، اما از منظر محتوا و سوژه‌ها دارای وسعت بسیار زیاد بود.

جلدهای لبنانی ـ فلسطینی

این نخستین بار بود که در حضور ٩ ساله حراج خانه بین‌المللی کریستی در دبی، جلدهای کاتالوگ کریستی به دو هنرمند لبنانی و فلسطینی اختصاص می‌یافت. روی جلد کاتالوگ کریستی دوره هجدهم اثری از ایمن‌بعلبکی هم آمده است؛ هنرمندی که چهل ساله است و اتفاقا نقاشی‌های او با موضوع فلسطینی‌های چفیه‌پوش به عنوان امضای شناخته شده‌اش شهرت دارد. جالب است که از این هنرمند جوان و در عین حال صاحب مارکت، چهار اثر در این حراجی ارائه شد که یکی از آنها همین فلسطینی مبارز بود. نقاشی‌ای که با رنگ روغن و در سال ٢٠٠١ خلق شده و غلظت رنگ‌ها و نوع رفتار هیجانی قلم مو از جوشش سوژه حکایت دارد. بخصوص که به رسم این گونه پوشش فقط چشمان مبارز پیداست و چشمان این فلسطینی یا شاید لبنانی، مصمم و نافذ است و مخاطب را میخکوب می‌کند، اما اثری که از بعلبکی روی جلد رفت «بابل» نام دارد که به نوعی به تخریب و در عین حال شکوه یک تمدن عربی دیرین بشری می‌پردازد. نکته آخر این‌که دو اثر دیگر او هم رویکردی معمارانه دارند و از بناها و ساختمان‌هایی می‌گویند که رو به زوال هستند؛ آثاری که با تکنیک اکریلیک روی بوم پدید آمده‌اند.

قدس در جان فلسطینی است

اما پشت جلد کاتالوگ کریستی هجدهم، اثر سلیمان منصور فلسطینی بود که روایتی گویاتر از ظلمی است که بر فلسطینیان می‌رود. این اثر می‌گوید پیرمرد فلسطینی پا برهنه با لباس‌های پاره شده که بیانگر بی‌بضاعتی اوست همه عشق و سرمایه اش را به دوش کشیده است. نقاش پس زمینه را در اثرش کاملا حذف کرده تا القا کند فلسطینی در بی‌سرزمینی هم مام میهن خود را بر تن و جان دارد. کار او در عین فیگوراتیو بودن برای هر انسان آزاده‌ای نوستالژیک است. بیضی‌ای که نقاش در آن بیت‌المقدس را گرامی داشته است، در نوعی نور معنوی به تصویر کشیده شده که بر حس این تابلو افزوده است. کاتالوگ هم با اختصاص شش صفحه روح و معنای این نقاشی را گرامی داشته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها