اسکار فوتبالی سال 2015 به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

با هنرمندی آقای ستاره‌

هفته گذشته هشتاد و هفتمین مراسم اسکار برگزار شد و بهترین‌های سینمای جهان شناخته شده و تندیس طلایی این مراسم را به خانه بردند؛ اما سینما تنها جایی نیست که می‌تواند مراسم اسکار و جایزه‌هایش را داشته باشد.
کد خبر: ۷۷۵۳۷۴

می‌توان در فوتبال هم‌چنین اتفاقی را رقم زد اما به صورت خیالی و برگرفته از نقش‌هایی که مردان فوتبالی در مستطیل سبز دارند. صندلی‌های سالن مراسم رفته‌رفته پر می‌شود و همه در انتظار شنیدن نام خوشبخت‌ترین بازیگران و دیگر عوامل مهم سینما هستند که به جایزه اسکار می‌رسند. در فوتبال رقابت پیچیدگی کمتری دارد و در برخی رشته‌ها می‌توان براحتی برنده اصلی را انتخاب کرد. آنها را با هم مرور می‌کنیم.

بهترین بازیگر یا به عبارتی بهترین متمارض!

آدرین

مهاجم ریزنقش لیدز یونایتد که به جای ریزنقش می‌توانیم برایش از خزنده روی زمین استفاده کنیم! او به شکلی دراماتیک می‌تواند خودش را روی زمین بیندازد و بلند شود و بار دیگر این کار را انجام دهد. این اتفاق خاص در ابتدای این فصل لیگ دسته اول انگلیس مقابل دربی کانتی رخ داد. گرچه برای فوتبال، اسکاری در نظر گرفته نشده اما به نظر می‌رسد این بازیکن بیست ساله استحقاق رسیدن به آن را دارد. نمایش او فوق‌العاده است.

نقش مکمل

سسک فابرگاس

او در این فصل 15 پاس گل را برای هم‌تیمی‌هایش فراهم کرده است. به نوشته ESPN این رکورد با توجه به آمار فصل قبل پادشاه پاس گل لیگ برتر یعنی استیون جرارد که 13 پاس گل داده بود، فوق‌العاده است. این در شرایطی است که در فصل 2013ـ2012 خوان ماتا با دادن 12 پاس گل، در لیگ برتر بهترین بود. فابرگاس در این فصل برای آبی‌ها نقش مکمل ایده‌آلی بود و حالا در تیم خوزه مورینیو به دنبال اولین عنوان قهرمانی‌اش در لیگ برتر جزیره است. او به‌خاطر نقش ستاره‌گونه‌اش در بازگشت به لیگ برتر، جایزه نقش مکمل را دریافت می‌کند.


بهترین کارگردان فوتبال!

ژیکی بگیریستین

مدیریت فوتبال در بریتانیا همیشه به طور گسترده مورد ظن و بدگمانی بوده است و نام‌هایی چون دمین کومولی و فرانکو بالدینی مقابل آنهایی که خلاف این صحبت کرده‌اند، ایستاده‌اند. به نظر می‌رسد در منچسترسیتی کسانی هستند که در سکوت کارشان را انجام می‌دهند.

یکی از آنها مدیر فوتبالی اسبق بارسلونا یعنی ژیکی بگیریستین است که در پشت پرده یکی از مهم‌ترین نقش‌ها را در تیم قهرمان لیگ برتر دارد. او یک عامل بی‌صدا در بازار نقل و انتقالات است و وقتی وارد خرید و فروش بازیکنان می‌شود، سیتی قدرت مضاعفی برای غلبه بر رقبای قدرتمندش در این زمینه پیدا می‌کند. او اکنون به دنبال این است که سال‌ها برای سیتی کار کند و بدون آن‌که دیگر این تیم پول هنگفتی هزینه کند، به بالاترین سطح فوتبال اروپا برسد.

بهترین فیلمنامه غیراقتباسی

رابین فن پرسی و اسپانیا

جایزه بهترین فیلمنامه به رابین فن پرسی از تیم ملی هلند برای گلزنی مقابل اسپانیا در جام جهانی 2014 می‌رسد، چراکه شما هیچ وقت پیش از این چنین گلی را ندیده بودید. هم‌تیمی او در منچستریونایتد، دلی بلیند از روی مدافعان اسپانیا پاس بلندی را فرستاد اما هرگز نمی‌توانست تصور کند که فن پرسی با پاس او چنین کاری را انجام دهد. ضربه سر هوشمندانه این بازیکن از بالای سر ایکر کاسیاس عبور کرد و یکراست به قلب تاریخ جام جهانی پیوست خورد.

بهترین طراحی

پیراهن دوم تیم رم

این پیراهن بسیار مدرن است اما در عین حال ویژگی‌هایی کلاسیک هم در آن دیده می‌شود که آن را از شلوغی دور نگه می‌دارد. این پیراهن سفید که خط‌های قرمز و نارنجی به صورت اریب روی آن نقش بسته شده، جایگزین بسیار خوبی برای پیراهن قرمز عمیق و اصیل این تیم است. به همین دلیل کسانی که آن را طراحی کرده‌اند شایستگی این را دارند که اسکار بهترین طراحی فوتبال را از آن خودشان کنند.

بهترین چهره‌پردازی

نیمار در جام جهانی

این همان چیزی بود که همه ما می‌خواستیم و از سوی بهترین بازیکن برزیل در طول جام جهانی به نمایش گذاشته شد گرچه او و تیمش برای جلب توجه در این مسابقات نیازی به بلوند کردن رنگ موهایش نداشت. امید مردم برزیل در طول جام جهانی به پاهای مرد شماره 2 تیم بارسلونا بسته شده بود اما سر او متفاوت از آن چیزی بود که مردم می‌خواستند و مانند گروه پسربچه‌هایی بود که تلاش می‌کنند از بقیه متفاوت باشند. این رنگ مو به او هیچ کمکی نکرد و پس از این‌که مهره کمرش در بازی مقابل اروگوئه در یک‌چهارم نهایی شکست، مسابقات برایش به پایان رسید. البته برزیل هم در فاصله‌ای کوتاه این اتفاق برایش رخ داد.

بهترین تیم

قهرمان جهان

ما خیلی خوش‌شانس بودیم که یکی از بزرگ‌ترین جام‌های جهانی فوتبال را در دوران زندگی خودمان دیدیم، جامی که در آن تیم ملی آلمان توانست چهارمین عنوان قهرمانی‌اش را به‌دست آورد. مقیاس و جذابیت دستاورد این تیم آن‌قدر بزرگ بود که همه رای‌ها را جدا از اثرگذاری‌ای که این تیم بر فوتبال دنیا داشت، از آن خودش کرد، چراکه گل ماریو گوتزه در دقایق پایانی بازی مقابل آرژانتین در ورزشگاه ماراکانا را همه دنیا تماشا می‌کردند. این گل واقعا مانند یک پایان هالیوودی بود.

بهترین بازی

برزیل 1ـ آلمان 7: 8 جولای 2014

بازی‌های بسته‌ای وجود داشت. بازی‌هایی با گل‌های جذاب‌تر. حتی بازی‌هایی وجود داشت که فراتر از یک بازی بود اما اگر بخواهیم مانند یک درام ورزشی به یک بازی نگاه کنیم، غیرممکن است که لقب دراماتیک‌ترین بازی جام را به تقابل آلمان و برزیل در نیمه‌نهایی جام جهانی نسبت ندهیم. این یک بازی فوتبال بود که هیچ‌یک از هواداران فوتبال که در تمام دنیا روی صندلی‌هایشان نشسته بودند و آن را تماشا می‌کردند، انتظار زدن پنج گل از سوی آلمان در 18 دقیقه را نداشتند. گل‌هایی که کشور میزبان را ویران کرد و صبح امید آنها را برای رسیدن به قهرمانی خانگی، به غروبی غم‌انگیز بدل کرد. امواج شوک آن شکست هنوز هم در برزیل حس می‌شود. دیداری که یک داستان خیلی مهیج نیست اما از سوی برزیلی‌ها هنوز هم باورپذیر نیست.

بهترین مربی

دیگو سیمئونه

یواخیم لو در رساندن آلمان به قهرمانی جهان کار بزرگی کرد اما پس از آن چند نتیجه ناامیدکننده را به‌دست آورد تا در فصل جوایز بتوانیم کمی راحت‌تر از او صرف‌نظر کنیم. به نظر می‌رسد اسکار امسال باید به مردی برسد که دستاوردهایش فراتر از آن چیزی بود که تصور می‌شد. نمایشی که اتلتیکومادرید در مقایسه با غول‌های فوتبال یعنی بارسلونا و رئال مادرید، مانند یک فیلم کوتاه مستقل است، فیلمی که در آن دیگو سیمئونه آنها را به اولین قهرمانی‌شان طی 18 سال گذشته رساند و برای تصاحب قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا هم فقط چند دقیقه کم آورد. گاهی اوقات داستان‌های غیر دلچسب بهترین می‌شوند.

بهترین کاپیتان

فیلیپ لام

شاید شما هم دوست داشته باشید کاپیتان برنده قهرمانی جهان، عضوی از تیم شما باشد. به همین خاطر فیلیپ لام برای توانایی‌اش در رهبری تیم در طول تابستان طلایی آلمان، جایزه بهترین کاپیتان را از آن خودش می‌کند. در حقیقت برای لام جام جهانی ارزش دیگری داشت، چراکه او پس از آن با 113 بازی ملی و خاطرات خوب زیادی، بلافاصله با فوتبال ملی خداحافظی کرد.

بهترین گل

خامس رودریگز و اروگوئه

برنده جایزه پوشکاش فیفا برای بهترین گل سال، قابل پیش‌بینی بود که جایزه اسکار ما را هم به خانه ببرد. البته باید جایزه دیگری هم برای استفانی روشی که گل حیرت‌آوری در اکتبر 2013 به ثمر رساند، در نظر گرفت اما اسکار فقط یکی است. برای خامس این گل به یادماندنی‌ترین لحظه‌اش در جام جهانی خواهد بود، چراکه او را به کفش طلای مسابقات نزدیک‌تر کرد.

بلیچر ریپورت / مترجم: عرفان آفرین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها