در سمینار چشم پزشکی فارابی معرفی می‌شود

تزریق دارو به داخل چشم به کمک ربات‌های ساخت متخصصان کشور

رئیس قطب علمی چشم پزشکی کشور (بیمارستان فارابی) گفت: سالانه 6 تا 7 هزار عمل پیوند قرنیه در کشور انجام می شود که 15درصد این میزان مربوط به بیمارستان فارابی تهران است.
کد خبر: ۷۷۳۲۸۷
سالانه بیش از 6 هزار عمل پیوند قرنیه در کشور انجام می‌شود

به گزارش جام جم آنلاین دکتر محمود جباروند در آستانه برپایی " هشتادمین سالگرد پیوند قرنیه در کشور " که پنج شنبه هفتم اسفند ماه در بیمارستان فارابی برگزار می شود با اعلام این خبر گفت: در سال 1313 اولین پیوند قرنیه توسط پروفسور محمد قلی شمس در بیمارستان فارابی انجام شد که از آن تاریخ تاکنون این رشته پیشرفت های زیادی کرده است.

وی با اشاره به اینکه در سال های اولیه به دلیل نبود امکانات، پیوند قرنیه با روش های ساده انجام می شد تا جایی که امکان بخیه وجود نداشت و با وصله کردن و به کارگیری روش های محافظتی، مانع خروج پیوند می شدند، تصریح کرد: خوشبختانه طی سال های اخیر، اعمال جراحی پیوند قرنیه به لحاظ تکنولوژی و کیفیت رشد چشمگیری داشته تا جایی که پس از پیوند قرنیه بیش از 80 درصد بیماران دید خوب و طبیعی به دست می آورند.

دکتر جباروند گفت: پروفسور محمد قلی شمس در سال 1313 بیمارستان فارابی را به عنوان نخستین مرکز تخصصی چشم پزشکی کشور تاسیس کرد و اولین پیوند قرنیه را در این بیمارستان انجام داد این در حالی است که با پیشرفت ها و توسعه این رشته امروزه شاهدیم سالیانه 850 تا 900 مورد پیوند قرنیه تنها در این بیمارستان انجام می شود.

وی افزود: شایع ترین علت پیوند قرنیه در ایران مربوط به بیماران مبتلا به قوز قرنیه پیشرفته یا کسانی است که بر اثر اعمال جراحی یا کهولت سن یا برخی بیماری های ارثی، سلول های شفاف ساز قرنیه خود را از دست داده اند و این امر سبب تاری و اختلال دید آنان شده است.

پیوند قرنیه با 80 سال قدمت، اولین پیوند عضو در کشور به شمار می رود. دومین پیوند عضو در کشور پیوند کلیه بود که در سال 1347 انجام شد.

در روز هفتم اسفند ماه امسال و همزمان با یکصد و دهمین سالگرد تولد پروفسور فقید محمد قلی شمس،
پدر چشم پزشکی نوین ایران، هفتمین جشنواره چشم پزشکی و علوم بینایی شمس، هشتادمین سالگرد پیوند قرنیه و مراسم هشتادمین سال تاسیس بیمارستان فارابی در این بیمارستان برگزار می شود.

علاقه مندان به کسب اطلاعات بیشتر در مورد هفتمین جشنواره چشم پزشکی و علوم بینایی شمس می‌توانند به نشانی اینترنتی www.shamsfestival.ir مراجعه کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها