هفته پیش در «مجمع دیوانگان» حرف از بخشش بود و ما این هفته به بخشش‌های عجیب جهان از منظر سایت ODDEE خواهیم پرداخت. بدون مقدمه برویم سر اصل مطلب.
کد خبر: ۷۶۷۵۹۵

سایت ODDEE در صدر مطلب خود از خانم علی نژاد، مادر عبدالله که همین امسال در اقدامی خداپسندانه قاتل فرزند خود را بخشید، یاد کرده است.

این سایت البته مطلع نبوده که از ابتدای سال 1393 تاکنون بنا به آمار رسمی، 680 نفر از اولیای دم ایرانی دیگر هم اقدام به بخشش قاتل عزیزان خود کردند و این مورد در چشم ایرانیان خیلی هم عجیب نیست. با این حال مورد خانم علی‌نژاد از این جهت برای این سایت قابل توجه و شگفت بوده که به گفته خود او هیچ گاه قصد بخشش متهم به قتل را نداشت، اما پسرش دو بار در رویا از او خواست که این کار را بکند و دست آخر، پاسخ چاقو زدن به بدن ابوالفضل مقتول، یک سیلی به صورت بلال قاتل شد و نه طناب‌دار. بلال البته به زندان رفت تا دوران حبس خود را بگذراند ولی خانواده حسین‌زاده (علی‌نژاد) که نوجوان خود را از دست داده بودند قهرمان مردم شهر شدند؛ چراکه به جای انتقام راه بخشش را پی گرفتند.

نمونه دیگری از این حادثه وقتی بود که پدر شهید محبی، شهید امر به معروف و نهی از منکر، قاتل پسر خود را بخشید تا در کنار درس امر به معروف، درس بخشش هم به مردم بدهد. مشابه این اتفاق در نقاط دیگر دنیا هم افتاده است. مثلا پدر ددی، جوان آمریکایی، پسری که را به قصد خودکشی، اتومبیل خود را به درخت زد و باعث مرگ بهترین دوستش یعنی ددی شده بود را بخشید.

مورد عجیب دیگری از بخشش مربوط به یک زن رومانیایی ـ آمریکایی است که یکی از معدود بازماندگان اردوگاه آشویتس ارتش نازی بوده است. او که خواهر خود را در همین اردوگاه از دست داده است؛ چند دهه بعد از وقایع تلخ جنگ جهانی دوم ایمیلی را از فردی به نام رینر دریافت کرد. رینر در آن پیام گفته بود که پدربزرگش یکی از اعضای نیروهای مخوف SS نازی بوده و او از کار پدربزرگش متنفر است و به همین دلیل با خانواده خود قطع رابطه کرده است. او از خانم اوا که حالا برای خود خانواده‌ای داشت خواسته بود او را به عنوان نوه خوانده خود بپذیرد. شگفت‌انگیز است که بدانید این درخواست مورد قبول خانم اوا قرار می‌گیرد و حتی او آرزو دارد که رینر بتواند خانواده خود را هم ببخشد و به آغوش آنان بازگردد.

نمونه دیگر را بشنوید از آقای جکسون، مردی پنجاه و هفت ساله که داستان بخشش او از سن هجده سالگی کلید خورده است. او به همراه دو نفر از دوستانش به شهادت یک پسر دوازده ساله به سرقت از یک مغازه متهم شدند و تا سال 2014، 39 سال را در زندان گذراندند. در طول این سال‌ها، آقای ورنون که می‌دانست با شهادت دروغ خود باعث سیاه بختی سه نفر شده است؛ عذاب وجدان زیادی داشت و دست آخر همین وجدان او را نزد پلیس برد تا واقعیت را بگوید. شگفت‌آور بود که وقتی جکسون از آن اتهامات تبرئه شد، ورنون را بخشید و گفت هر دوی ما قربانی بوده‌ایم. او گفت که باید به آینده نگاه کرد و برای همین چاره‌ای جز بخشش وجود ندارد.

اگر کتب ادبیات را به خاطر بیاورید؛ داستان مادری را در خاطر دارید که توسط فرزندش به چاه انداخته شد ولی وقتی فرزند به لب چاه آمد که ببیند مادر مرده است یا خیر؛ به پسر گفت اندکی آن طرف‌تر برود که در چاه نیفتد. مشابه این اتفاق در آمریکا افتاده است. پسری سعی کرد مادر خود را بکشد ولی مادر که از این سوء قصد و البته دو سوء قصد پیش از آن جان سالم به در برده بود، پسر را بخشید تا او را گرفتار زندان و قانون نکند. زن دیگری هم در این کشور؛ پسری را که در جریان یک سرقت مسلحانه از رستوران به صورتش شلیک کرده بود، بخشید. این زن به سراغ زندگی این پسرک رفت و وقتی دید سایه پدر و مادر بالای سرش نبوده به سراغ او در زندان رفت و حتی برای ادامه تحصیل هم به او کمک کرد.

همین اتفاق بین یک نانوا و زنش هم افتاد. زن که فهمیده بود نانوا به او خیانت کرده با چاقو به شوهرش حمله کرد و باعث جراحت شدید او شد ولی نانوا که اشتباه خود را می‌دانست در دادگاه گفت زنش را بخشیده و می‌خواهد او به زندگی مشترک بازگردد.

مورد دیگر بخشش پاپ ژان پل دوم بود. پاپ که سال 1984 مورد سوء قصد قرار گرفت؛ چهار روز بعد از سوءقصد در زندان حضور یافت و فردی را که اقدام به ترور خود کرده بود بخشید. رفتار خوب این مقام مذهبی باعث شد؛ این جوان در زندان به مذهب روی بیاورد؛ هر چند که مجبور شد به خاطر این کار خود و نیز قتل یک تبعه ترک مدت زیادی را در زندان بماند.

جالب است بدانید فهرست سایت ODDEE که با یک ایرانی آغاز شده با یک ایرانی دیگر خاتمه می‌یابد. آمنه بهرامی، دختری که اسیدپاش خود را بخشید به عنوان یکی دیگر از اربابان بخشش در دنیای پر از کینه و جنگ امروز شناخته می‌شود.

مصطفی مسجدی آرانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها