گفت‌وگو با امید بنکدار، کارگردان «ارغوان»

از گنجینه ادبیات معاصر بی‌خبریم

اگر از استثناهایی چون بیژن بیرنگ ـ مسعود رسام و ایرج طهماسب ـ حمید جبلی بگذریم، کمتر زوج فیلمسازی را در ایران به یاد می‌آوریم که سال‌ها با تعامل و تفاهمی مثال‌زدنی و غبطه‌برانگیز در کنار هم به فعالیت بپردازند.
کد خبر: ۷۶۵۵۹۵

اما به نظر می‌آید حالا و پس از حدود ده سال دوستی و همکاری مستمر، می‌توان زوج فیلمساز کیوان علی محمدی و امید بنکدار را هم به این فهرست اضافه کرد. «ارغوان» تازه‌ترین فیلم آنهاست که در بخش سودای سیمرغ (مسابقه سینمای ایران) سی و سومین جشنواره فیلم فجر حضور دارد و امروز و در نخستین روز جشنواره به نمایش درمی‌آید. مهتاب کرامتی، شقایق فراهانی و الهام کردا از جمله بازیگران این فیلم هستند. به همین بهانه سراغ امید بنکدار، یکی از دو کارگردان این فیلم رفتیم.

آقای علی‌ محمدی ـ دوست و همکار شما ـ بتازگی در اظهارنظری از «ارغوان» به عنوان عزیزترین فیلمنامه‌ای که تا‌به حال ساخته‌اید، یاد کرد. شما هم همین‌طور فکر می‌کنید؟

من هم فکر می‌کنم «ارغوان» تاکنون یکی از پخته‌ترین و کامل‌ترین ساخته‌های ماست و برای شخص من هم بسیار فیلم عزیزی است. فضای آرام مرحله تولید و همکاری با عزیزانی که در این فیلم با ما بودند، «ارغوان» را به تجربه‌ای بسیار لذتبخش برای ما تبدیل کرد.

فیلم یک اقتباس ادبی است و فیلمنامه براساس داستان کوتاه «ممکن است خیلی‌ها برای مردنش گریه کرده باشند» از کتاب «بوی قیر داغ» اثر علی‌اکبر حیدری نوشته شده است. فکر می‌کنید چرا سینمای ما به اقتباس ادبی چندان اعتنایی نمی‌کند؟

علت دقیق بی‌اعتنایی به اقتباس ادبی در سینمای ایران را نمی‌دانم. شاید به این د لیل است که سینماگران ما کمتر کتاب می‌خوانند. شاید هم به این دلیل است که سرانه مطالعه در کشور ما پایین است و ما از گنجینه ارزشمند ادبیات معاصر خود بی‌خبریم.

نقش سازنده موسیقی در فیلمی که درباره موسیقی است، خیلی پررنگ است. انتظارات خاصی از بردیا کیارس (آهنگساز فیلم) داشتید؟ به عبارت دیگر موسیقی این فیلم ویژگی خاصی خواهد داشت؟

موسیقی این فیلم کار شده‌ترین و ارکسترال‌ترین موسیقی فیلم کارنامه ماست، به این دلیل که قصه مربوط به موسیقی است و چنین فضایی طلب می‌کرد. کیارس آهنگساز و رهبر ارکستر مجلسی است که همین چند وقت پیش رهبری کنسرت کیتارو در تالار وحدت را به‌عهده داشت. روال معمول ساخت موسیقی در سینمای ایران به‌ دلیل صرفه‌جویی و کاهش هزینه‌ها به این شکل درآمده که موسیقی از سوی صداهای sample سازها ساخته و به همان شکل روی فیلم‌ها گذاشته می‌شود، اما به دلیل ظرافت و پیچیدگی ملودی‌های «ارغوان» و تم محوری فیلم که موسیقی است و همین‌طور حساسیت آهنگساز و خود ما، قرار شد با وجود افزایش هزینه‌ها موسیقی «ارغوان» به شکل آکوستیک و با اجرای نوازندگان و گروهی از اعضای ارکستر مجلسی ضبط شود.

راز دوستی و همکاری طولانی مدت با کیوان علی محمدی را در چه می‌دانید؟

همکاری من و کیوان علی محمدی ادامه یک آموزش مشترک و دوستی و استمرار یک رابطه عاشقانه متقابل نسبت به سینماست. طبیعتا در رابطه‌ای که عشق بزرگی هدف و آرزوی مشترک دو نفر باشد، این رابطه از خودخواهی و فردگرایی فراتر می‌رود و ابعاد دیگری پیدا می‌کند. عشق به سینما هم تا به حال حافظ دوستی و همکاری مشترک ما بوده و امیدوارم با یاری خدا و عنایت مخاطبان به سینمای مستقل، فیلم «ارغوان» که آخرین ثمره این عشق است بخوبی دیده شود.

علی رستگار / گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها