گزارشی از برنامه «زبان ناب»

قند شیرین فارسی روی موج رادیو

مهم‌ترین شاکله هویت فرهنگی ما ایرانیان، زبان و ادبیات فارسی است که با پیشینه هزار و چند صد ساله‌اش میراث معنوی همه اقوام ایرانی به شمار می‌رود. به عبارتی دیگر زبان و ادبیات فارسی، ملک مشاع و میراث مشترک همه پارسی‌زبانان و فارسی‌دانان همه جهان به طور عام و سامان‌بخش هویت فرهنگی ایرانیان به طور خاص است، اما گسترش تعاملات و پیشرفت‎های دنیای امروز در حوزه‎ رسانه‎های دیجیتال و فضاهای مجازی در کنار آثار مثبت‌شان باعث شده رسم‎الخط و زبان فارسی با چالش‌های جدیدی مواجه باشد.
کد خبر: ۷۶۰۴۱۱

به همین دلیل بخش تاریخ و فرهنگ رادیو گفت‌وگو به تولید برنامه‌ای میان رشته‌ای بین ادبیات فارسی و زبان‌شناسی اقدام کرده است که برای اولین‌بار به صورت تخصصی حوزه زبان و ادبیات فارسی را به صورت جریان‌شناسی مورد بررسی قرار می‌دهد.

برنامه «زبان ‎ناب» به تهیه‌کنندگی ویدا بابالو و اجرای احمد خالصی چهارشنبه‌ها ساعت 22 از آنتن رادیو گفت‌وگو پخش می‌شود.

بابالو، تهیه‌کننده این برنامه در‌باره ضرورت تولید و پخش برنامه‌هایی با موضوع ادبیات فارسی از رادیو گفت‌وگو به قاب کوچک می‌گوید: با پررنگ شدن مفهوم هویت ملی، نقش زبان به‌عنوان یکی از عوامل تشکیل‌دهنده آن اهمیت فراوانی یافته، بخصوص در دوران اخیر که با توجه به تقسیمات طبقاتی، فرهنگی و نیز تهاجم شبکه‌های مختلف فارسی زبان سراسر دنیا، زبان عضوی است که مورد حمله و آسیب قرار گرفته و از طرف دیگر زبان نقش بسزایی در هویت‌بخشی و وحدت ملی هر قوم و ملتی ایفا می‌کند. بنابراین پرداختن به ریشه‌های ملی و بررسی تولیدات فراوان زبان فارسی به‌عنوان دومین زبان جهان اسلام، در جهت امیدبخشی و حفظ هویت ملی ـ ‎مذهبی امری ضروری است، به همین دلیل شبکه رادیویی گفت‌‌وگو در جهت ایفای نقش رسانه‌ای خود در ارتباط با این موضوع، اقدام به ساخت برنامه «‌ زبان ناب» کرده است.

این تهیه‌کننده که خود دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه علامه است، می‌افزاید: از ابتدای تولید این برنامه تاکنون تلاش بر این بوده که با بهره‌گیری از حضور متخصصان و شنیدن نظرات کارشناسانی چون دکتر حسین پاینده و دکتر کورش صفوی، اعضای هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی و استاد عباسعلی وفایی، رئیس دانشکده ادبیات این دانشگاه به بررسی نقاط ضعف و قوت زبان فارسی بپردازیم و همچنین ریشه‌یابی نسبیت زبان فارسی با عربی در تقابل با زبان‌های دیگر را در دستور کار خود قرار دادیم تا به اصلی‎ترین هدف این برنامه که همان معرفی جایگاه زبان فارسی در هویت‎بخشی و انسجام ملی و ایجاد انگیزه برای حفظ و نشر آن است، دست پیدا کنیم.

وی که دستی در نویسندگی نیز دارد، خاطرنشان می‌کند: این برنامه به معرفی جایگاه زبان فارسی در هویت‌بخشی و انسجام ملی می‌پردازد و درصدد ایجاد انگیزه و راهکارهایی برای حفظ و نشر زبان معیار در میان تمام فارسی زبانان کشورهای دیگر است.وی با توضیح این‌که تاکنون به صورت ویژه مباحثی همچون گویش، لهجه، نوشتار زبان فارسی، ترجمه در زبان فارسی، ‌انواع نظریات زبان‌شناسی ، زبان رسانه و... در این برنامه مورد بررسی قرار گرفته، می‌گوید: در این برنامه تلاش شده از کارشناسان مختلف دعوت به عمل آید و برخی از کسانی که در این برنامه حضور پیدا کرده‌اند، برای اولین بار در رسانه ملی حاضر شده‌اند. همچنین این برنامه از سوی مرکز پژوهش‌های صدا و سیما مورد قدردانی قرار گرفته و فایل‌های آن به‌عنوان منابع پژوهشی در این مرکز ثبت شده است. بابالو در مورد مخاطبان این برنامه نیز می‌گوید: مباحثی که در این برنامه مطرح می‌شود، کاملا تخصصی است و اکثر مخاطبان این برنامه دانشجویان و استادان زبان شناسی و ادبیات فارسی هستند. وی با بیان این‌که در هر برنامه اعلام می‌کنیم در هفته آینده چه موضوعی را با حضور چه مهمانانی بررسی می‌کنیم، تصریح می‌کند: باتوجه به چالشی بودن برنامه، تنوع کارشناسان و پرداختن به مباحثی که تاکنون در رسانه به آن پرداخته نشده، این برنامه مخاطبان ویژه خود را پیدا کرده است.

این نویسنده با اشاره به استقبال فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی از این برنامه می‌گوید: در این برنامه علاوه بر استفاده از نظریات استادان زبان‌شناسی سعی می‌کنیم نظریات جدیدی را نیز که در این حوزه مطرح می‌شود به اطلاع شنوندگان برنامه برسانیم و به نوعی فضای چندصدایی ایجاد کنیم.

احمد خالصی، کارشناس ـ مجری برنامه زبان ناب هم می‌گوید: در مورد خط و رسم‌الخط زبان فارسی در بین زبان‌شناسان، دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد، چنان که برخی معتقدند باید این رسم‌الخط اصلاح شود و چگونگی اصلاح آن را هم بیان می‌کنند، در حالی که برخی چنین دیدگاهی ندارند. ما نیز در این برنامه سعی می‌کنیم تنوع این دیدگاه‌ها را به سمع مخاطبانمان برسانیم. وی با بیان این‌که این برنامه فتح بابی است برای نشان دادن ضرورت بررسی عمیق‌تر زبان فارسی و نظریات زبان‌شناسی، ادامه می‌دهد: باتوجه به پویایی زبان و مسیری که در روزگار رشد تکنولوژی و اینترنت می‌پیماید، نمی‌توان حکم قطعی در ارتباط با زبان فارسی صادر کرد.وی درباره مخاطبان این برنامه نیز می‌گوید: مخاطبان برنامه ما به‌طور مشخص کسانی هستند که به وضع زبان و ادبیات فارسی در حال، آینده و گذشته حساسیت دارند که این ممکن است طیف وسیعی را شامل شود.

اکرم احقاقی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها