درجرایم مرتبط با فضای مجازی، مالی و فرار از منزل آمار زنان مجرم افزایش یافته است

سایه سنگین آسیب‌های اجتماعی بر سر زنان

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران گفت: اعتیاد فراگیرترین آسیب اجتماعی پایتخت است و نوع مواد مصرفی شمال و جنوب تهران نیز با هم متفاوت است.
کد خبر: ۷۵۵۶۵۳

عبدالمقیم ناصحی در گفت‌وگو با مهر با بیان این که تاکنون ۲۴ آسیب فراگیر در تهران شناسایی شده است، افزود: نگران‌کننده‌ترین آسیب اجتماعی در پایتخت اعتیاد است و فقر، کارکودکان و زنان خیابانی و متکدی نیز از دیگر آسیب‌ها به شمار می‌رود.

وی با بیان این که گرمخانه‌های شهرداری حدود 5000 کارتن خواب را ساماندهی می‌کند، تاکید کرد: بیشتر کارتن خواب‌ها اعتیاد دارند که اعتیاد نیز به نوبه خود باعث افزایش کارتن خوابی شده است. ناصحی با اشاره به امکان استفاده از ظرفیت مساجد برای ساماندهی کارتن خواب‌ها گفت: در این باره باید مراجع تصمیم‌گیر مانند اوقاف، سازمان امور مساجد و سازمان تبلیغات اسلامی تصمیم‌گیری کنند، اما مسجد همیشه نقش امر به معروف و ارشادکنندگی داشته و می‌تواند برای معتادان و کسانی که دچار اختلافات خانوادگی هستند نیز نقش مشاوره‌ای ایفا کند.

معتادان متجاهر، محصول کوتاهی دولت

رئیس کارگروه کاهش تقاضا در کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام، یکی از عوامل افزایش تعداد معتادان متجاهر را تعلل دولت و وزارت رفاه در رسیدگی به آنها دانست و گفت:‌ اکنون نیز وزارت بهداشت در تعیین تعرفه درمان اعتیاد بخش خصوصی غفلت کرده است.

سعید صفاتیان در گفت‌وگو با فارس، از اجرا نشدن بیمه معتادان برای بخش خصوصی انتقاد کرد و افزود: مطابق تبصره 2 ماده 15 قانون مبارزه با مواد مخدر، وزارت رفاه مکلف شده همه معتادان بی‌بضاعت را تحت پوشش قرار دهد، اما این اتفاق رخ نداد و بسیاری از معتادان تبدیل به معتاد متجاهر شدند. پس اگر هم‌اکنون معتادان ماده 16(معتادانی که باید به مراکز درمانی مراجعه کنند) زیاد است و مردم و نیروی انتظامی به این وضع اعتراض می‌کنند به علت غفلت دولت و ضعف سرمایه‌گذاری در حمایت از معتادان بی‌بضاعت است.

وی با بیان این که همه هزینه‌های ترک اعتیاد باید مشمول بیمه‌های پایه و بستری قرار گیرند، گفت: متاسفانه از سال 89 که این موضوع به تصویب رسید، دولت و دستگاه‌های بیمه‌گر زیر بار نرفتند و از این موضوع غفلت شد.

صفاتیان توضیح داد: امسال دولت 30 میلیارد تومان برای بیمه معتادان کنار گذاشته که ما در همان جلسات ابتدایی با وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی و ستاد مبارزه با مواد مخدر گفتیم که باید حداقل 20 درصد از این بودجه در اختیار بخش خصوصی قرار بگیرد، چون تعداد کسانی که به بخش خصوصی می‌آیند بسیار بالاست و وضع مالی مناسبی هم ندارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها