4 دی، درگذشت آیت الله نورالله اصفهانی

امروز 4 دی 1393 خورشیدی برابر با 2 ربیع الاول 1436 هجری و 25 دسامبر 2014 میلادی است. رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده، بدین شرح است:
کد خبر: ۷۵۲۵۱۳
4 دی، درگذشت آیت الله نورالله اصفهانی

هجری شمسی

4 دی 1290

مستر اسمارت ـ کنسول جدید انگلیس در شیراز ـ در حالی که عازم محل مأموریت خود بود هدف سوءقصد چند ناشناس واقع شد. دو نفر از همراهان وی کشته و اسمارت با دو نفر دیگر مصدوم شدند.

4 دی 1306

آیت‌الله حاج آقا نورالله اصفهانی از علمای برجسته عصر مشروطیت در 68 سالگی دار فانی را وداع گفت.

4 دی 1306

ابوالقاسم قراگوزلو معروف به ناصر الملک نایب السلطنه قاجار درگذشت. او در زمان ناصرالدین شاه و محمد علیشاه برخی امور دولتی را بر عهده داشت. در زمان احمد شاه به نیابت سلطنت منصوب شد.

4 دی 1307

قانون لباس‌های متحدالشکل در مجلس شورای ملی به تصویب رسید.

4 دی 1353

آیت‌الله حسین غفاری در زندان به شهادت رسید و پیکرش برای تدفین به قم منتقل شد. تشییع جنازه وی به تظاهرات علیه حکومت شاه تبدیل شد.

4 دی 1375

استاد حسن پورصناعی هنرمند قلم کار ایرانی درگذشت. او از پنج سالگی همراه با پدرش مشهدی عبدالخالق این هنر را به تدریج آموخت و به یکی از بهترین طراحان و نقشه پردازان تبدیل شد. پرده ها، کتیبه ها، خیمه ها و مجالس بسیاری از استاد پورصناعی به جا مانده است. وی در دانشگاه نیز به تدریس علمی هنر قلم کاری پرداخت و در هشتاد و پنج سالگی درگذشت.

هجری قمری

2 ربیع الاول 630

عزالدین علی بن ابی الکرم الشیبانی معروف به ابن اثیر مورخ بزرگ مسلمان درگذشت. او که از مورخان شافعی مذهب نیمه دوم قرن ششم و اوایل قرن هفتم هجری قمری است در حفظ حدیث و متعلقات آن از مهم ترین محدثین به شمار می رود و در تاریخ انساب، سیره و وقایع و جنگ های عرب تبحر بسیار داشت. شهرت ابن اثیر به دلیل دو کتاب بزرگ او به نام الکامل فی التاریخ و اسد القابه فی معرفه الصحابه است. کتاب اول وقایع مهم جهان را از ابتدای خلقت تا سال 628 دنبال می کند و از منابع اصلی دوره مغول به شمار می رود و به اختصار از آن با عنوان الکامل ابن اثیر یاد می شود.

میلادی

25 دسامبر

بنابر تقویم میلادی حضرت عیسی مسیح (ع) پیامبر بزرگ الهی و رسول اولوالعزم در بیت لحم ولادت یافت. تاریخ ولادت آن حضرت از قرن ششم میلادی به عنوان شروع سال میلادی تعیین شد. اما ولادت ایشان بین سال های 4 تا 8 پیش از قرن اول میلادی بوده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها