گفت‌وگوهای دوجانبه ایران و کشورهای 1+5 از فردا آغاز می‌شود

دور جدید مذاکرات؛ چهارشنبه

دور بعدی مذاکرات ایران با گروه 1+5، بیست و ششم آذرماه (چهارشنبه) در سطح معاونان وزیران خارجه در شهر ژنو سوئیس برگزار می‌شود.
کد خبر: ۷۴۸۸۶۹

سیدعباس عراقچی، معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر امورخارجه با اعلام این خبر افزود: مذاکرات دوجانبه میان هیات‌های ایران و 1+5، دو روز قبل از تاریخ تعیین شده برای مذاکرات ایران و 1+5 در ژنو آغاز می‌شود.

به گزارش ایرنا، وی گفت: قرار است تیم مذاکره‌کننده ایران مذاکرات دوجانبه‌ای با هیات آمریکایی و نیز دیگر هیات‌ها در ژنو داشته باشد.

به گفته عراقچی، طرفین در این دور از مذاکرات درباره همه موضوعات هسته‌ای با یکدیگر بحث و مذاکره می‌کنند.دور قبلی مذاکره ایران و 1+5، بیست و ششم آبان تا سوم آذرماه در شهر وین اتریش در سطح وزیران خارجه برگزار شد و طرفین، مذاکرات را برای هفت ماه دیگر تمدید کردند تا در چهار ماه نخست به توافق سیاسی یا کلی دست یابند و در سه ماه دیگر، جزئیات تفاهم را مکتوب کنند.

همزمان با اعلام زمان برگزاری دور بعدی مذاکرات ایران و 1+5، خبرگزاری فرانسه از اختلاف شدید مواضع واشنگتن و پاریس در مذاکرات هسته‌ای با ایران خبر داد و اختلاف نظر این دو کشور را همچون مسابقه «شمشیر بازی» خواند.

به گزارش فارس و به نقل از خبرگزاری فرانسه، آمریکا و فرانسه در مجامع عمومی سعی دارند خود را بهترین کشورها در مسیر حصول توافق تاریخی هسته‌ای با ایران نشان دهند اما پشت درهای بسته بسختی سرخوردگی خود را پنهان می‌کنند.

فرانسه سال‌ها است که در بین اعضای گروه 1+ 5 سخت‌ترین مواضع را دارد. این در حالی است که اعضای گروه 1+ 5 بعد از شکست در مهلت تعیین شده بیست و چهارم نوامبر امسال در حصول توافق هسته‌ای، قرار است در شهر ژنو سوئیس با هم دیدار کنند.

براساس این گزارش، با وجود ادعای قدرت‌های جهانی در زمینه اتحاد با هم در مذاکره با ایران، دیپلمات‌های غربی تائید می‌کنند که بین واشنگتن و پاریس مسابقه شمشیربازی در پشت صحنه مذاکرات وجود دارد.

در این میان یکی از دغدغه‌های فرانسه تاسیسات هسته‌ای آب سنگین اراک است و این کشور خواهان نظارت شدیدتر بر مراکز هسته‌ای ایران و از بین بردن گسترده این مراکز است.

این منبع خبری نوشت: نبود اعتماد بین آمریکا و فرانسه به عنوان دو کشور مهم حاضر در مذاکرات هسته‌ای با ایران، منجر به تضعیف جبهه گروه 1+ 5 خواهد شد. مقام‌های آمریکایی در خفا عنوان می‌کنند که نسبت به اتخاذ مواضع فرانسه در مذاکرات نگران هستند.

نجفی: آژانس حرفه‌ای و بیطرفانه عمل کند

در همین حال، رضا نجفی سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تاکید بر این‌که آژانس باید بیطرفانه و حرفه‌ای عمل کند، از رد «غیررسمی» پیشنهاد تهران برای بازرسی از سایت ادعایی مریوان انتقاد کرد.

نجفی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: ظاهرا آژانس با ارسال ایمیلی به رویترز پیشنهاد بازدید از سایت ادعایی در مریوان را رد کرده است.

وی اضافه کرد: آژانس نمی‌تواند فقط با ارسال یک ایمیل برای یک خبرگزاری از مسئولیت خود شانه خالی کند.

وی تصریح کرد: آژانس در گزارش نوامبر 2011 خود ادعایی را مطرح کرده که از دید ایران مانند دیگر ادعاهایش است.

سفیر ایران در آژانس خاطرنشان کرد: این‌گونه عملکرد آژانس اتفاقا تائید نظر ایران است که ادعای مطرح شده در گزارش نوامبر 2011 پایه و اساسی ندارد، والا آژانس باید پس از پیشنهاد ایران سریعا تیم خود را اعزام می‌کرد نه این‌که پیشنهاد ایران را رد کند آن هم به این شکل غیررسمی.

وی گفت: اکنون نیز تنها راه این است که آژانس کاملا بیطرفانه و به صورت حرفه‌ای اعلام کند اطلاعات داده شده از سوی یک کشور یا کشورهای عضو در خصوص آزمایش‌های انفجاری در سطوح بالا در منطقه مریوان غلط بوده و لذا آژانس نمی‌تواند برای راستی‌آزمایی ادعایش درخصوص یک سایت ادعایی در منطقه مریوان اقدام کند.

نجفی تاکید کرد: به نظر ایران، حل این موضوع، آزمایشی برای نشان دادن بی‌طرفی آژانس است.

وی همچنین در سخنانی که در نشست روز پنجشنبه شورای حکام داشت با بیان آن‌که ایران به‌طور کامل با آژانس همکاری کرده، گفت: ایران آمادگی کامل خود را برای ارائه دسترسی به سایت ادعایی در مریوان در ارتباط با یکی از مهم‌ترین ادعاهای مربوط به ابعاد احتمالی نظامی و انجام آزمایش‌های انفجاری اعلام کرده است.

وی افزود: برخلاف ادعاهای کانادا، ایران به طور کامل با آژانس همکاری کرده و بیشتر اقدامات عملی مورد توافق را به انجام رسانده است.

نجفی اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران اقدامات داوطلبانه‌ای را که سال گذشته در ژنو درباره آنها توافق کرد به صورت کامل به انجام رسانده است. اجرای چنین اقداماتی از سوی ایران قبلا توسط آژانس مورد نظارت قرار گرفته و به تائید رسیده است. به اعتقاد ما توافق موقت ژنو فرصت و زمان مناسبی را برای مذاکره با هدف دستیابی به راه حلی پایدار درخصوص بحرانی غیرضروری فراهم ساخته است. موافقت نامه نهایی مورد توافق طرفین، چنانچه همه طرف‌ها به حقوق و مسئولیت‌های خود به طور متقابل احترام گذاشته و با حسن نیت وارد مرحله پایانی مذاکرات شوند، امکان‌پذیر است.

وی گفت: مذاکرات چندماه گذشته پیشرفتی خوب و محتوایی داشته و راه حلی پایدار بیش از هر زمانی در دسترس ما است. راه حل جامع و درازمدت باید ایران را به اعمال حقوق ذاتی و غیرقابل تفکیک خود در چارچوب ان.پی.تی قادر سازد. همانگونه که در برنامه اقدام مشترک توافق شد، راه حل پایدار می‌بایست دارای عناصر مشخصی باشد که بدون آنها توافق امکان‌پذیر نخواهد بود. این عناصر شامل موارد ذیل بوده و البته محدود به آنها نیست: «رفع جامع تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل، تحریم‌های چندجانبه و تحریم‌های ملی مربوط به موضوع هسته‌ای». همانگونه که در برنامه اقدام مشترک تائید شده است «ایران تحت هیچ شرایطی به دنبال توسعه هیچگونه سلاح‌های هسته‌ای نخواهد بود». از این رو آمادگی داریم همچنان تضمین کنیم که برنامه هسته‌ای ایران منحصرا صلح آمیز باقی می‌ماند. ما با حسن نیت به مذاکرات ادامه داده و امیدواریم که به راه حلی مورد توافق طرفین در اسرع وقت دست یابیم.

نماینده ایران در آژانس همچنین با اشاره به سخنرانی نماینده کانادا و ادعاهای او درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت: رژیم کانادا همواره با اتخاذ سیاستی منافقانه درخصوص تهدید واقعی هسته‌ای در خاورمیانه یعنی برنامه مخفیانه سلاح هسته‌ای رژیم صهیونیستی اسرائیل سکوتی مرگبار داشته است.

از این رو، کانادا صلاحیت سخن گفتن راجع به نگرانی‌های عدم اشاعه هسته‌ای را نداشته و به عنوان عضو اصلی ناتو که همچنان از استفاده از سلاح‌های هسته‌ای حمایت می‌کند، نمی‌تواند به حمایت از جهان عاری از سلاح‌های هسته‌ای تظاهر کند.

وی افزود: به اعتقاد ما چنین ادعاهایی با هدف گمراه کردن آژانس و کشورهای عضو صورت گرفته است. سایت مورد ادعا در واقع هیچگاه وجود خارجی نداشته است در غیر این صورت پیشنهاد ایران می‌بایست فورا مورد استقبال قرار می‌گرفت. ما همچنان در انتظار ارائه دسترسی به سایت ادعایی و نشان دادن بی‌اساس بودن ادعاهای مربوط به ابعاد نظامی احتمالی هستیم.

تکذیب یک ادعا

از سوی دیگر یک عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، اظهارات یکی از نمایندگان مجلس درباره توافق برای پرداختن به بحث موشکی در مذاکرات را ناصحیح خواند.

این عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان گفت: اینگونه سخنان در چارچوب موارد تهدیدزای جدی برای امنیت ملی کشور تلقی می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها